2013-07-07, 22:50
Medlem
Jonipoons avatar
Snubblade just över en artikel om en populär sport för kvinnor i USA som vuxit sig rätt så stort sedan den uppfanns 2009, Legends Football League eller Lingerie Football League som den kallades först. Det handlar om amerikansk fotboll för tjejer, skillnaden är att banorna är mindre och reglerna lite annorlunda - plus att spelarna klär sig i väldigt små tajta kläder som framhäver hud och former.

Amerikansk fotboll för kvinnor har funnits länge, men i princip ingen har velat gå och titta på det av någon anledning. Därför har många ligor innan lagts ner, och i dagsläget finns det dubbelt så många ligor som lagts ner jämfört med redan existerande. I alla de ligor som lagts ner innan har alltså tjejer också kört med mycket skydd och täckande kläder. Ingen ville titta på det, inte ens tjejer.

Så hur kommer det sig då att det krävs att tjejer spelar med så lite kläder för att det ska bli populärt? Svaret är väl enkelt, och det är förstås att det blir mycket mer intressant för de flesta män att titta på sporten. Kritiken har förstås varit blandad. Vissa klagar på sexobjektifiering av kvinnor, men bland tjejerna själva så är de väldigt positivt inställda. Många tycker att det är en frihet. Tjejerna är nöjda och får fortsätta spela, tittarna växer, så vad är problemet?

Kan inte någon här inne förklara för mig varför de tycker att detta skulle vara en kvinnoförnedrande sport. Tvärtom tycker jag detta är en riktig cool sport, så tänk istället vilka privilegier kvinnor har som faktiskt KAN få publicitet och bli kända genom sånt här. Föreställ er en likadan sport där killar skuttar omkring i bar överkropp och ett litet höftskynke och fångar en boll - hur många skulle egentligen vilja titta på det?

Allt handlar om vad man själv är bekväm med och vill göra.
Citera
2013-07-07, 23:09
Medlem
FBMinchias avatar
Okej.
För det första. Amerikansk fotboll är ju ändå bara en annan form av grekisk/romersk brottning. Bollsinne behövs ju inte; det är väl inget svårt när man får ta bollen med händerna? "Bollen", som inte ens är rund.
Jänkare är rätt dumma när man tänker efter. I vilket fall som helst är det en manssport. Varför ska kärringar öht brottas och slåss?

De ska ju dansa och sjunga i stället, menar jag. Kanske några sporter som funkar i stället, typ badminton. Det är ju samma sak som när någon föreslog nya dräkter till damfotbollsspelarna, korta kjolar med bjällror. Visst höjer det tittarsiffror, men varför inte gyttjebrottning lika gärna om det nu bara handlar om att kolla lite former?
Citera
2013-07-08, 05:49
Medlem
Sport i sig är ett ganska ytligt fenomen. Att döma en atlet som person efter rent utseende är väll inte mer ytligt än att döma en atlet efter hur snabbt denne kan springa hundra meter eller kasta en boll.

Jag ser inget problem med det.
Citera
2013-07-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Sport i sig är ett ganska ytligt fenomen. Att döma en atlet som person efter rent utseende är väll inte mer ytligt än att döma en atlet efter hur snabbt denne kan springa hundra meter eller kasta en boll.

Jag ser inget problem med det.

Jag är väldigt kluven. Poängen med sport är ju att det är resultaten som räknas, inte hur du ser ut eller var du kommer ifrån eller hur du pratar. Tar man en titt på dessa damer ser de ju ganska bra ut generellt, det kanske betyder att några fulare men bättre tjejer har avstått till förmån för en snyggare tjej som kan bära upp en bikini perfekt. Då är det ju ganska vidrigt om så är fallet för då ger man avkall på det som sport handlar om.

Det hela beror ju egentligen på vad poängen med detta är. Brinner tjejerna för amerikansk fotboll eller brinner de för att visa upp sig?
Senast redigerad av backflasha 2013-07-08 kl. 07:47.
Citera
2013-07-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Jag är väldigt kluven. Poängen med sport är ju att det är resultaten som räknas, inte hur du ser ut eller var du kommer ifrån eller hur du pratar. Tar man en titt på dessa damer ser de ju ganska bra ut generellt, det kanske betyder att några fulare men bättre tjejer har avstått till förmån för en snyggare tjej som kan bära upp en bikini perfekt. Då är det ju ganska vidrigt om så är fallet för då ger man avkall på det som sport handlar om.

Det hela beror ju egentligen på vad poängen med detta är. Brinner tjejerna för amerikansk fotboll eller brinner de för att visa upp sig?

Jag anser att peta en spelare för att denne inte är snabb eller stark nog är minst lika ytligt och i det stora hela lika arbiträrt som att peta en tjej från det här laget för att hon inte är snygg nog.

Vid första ögonkastet så det det ut som ett påhitt bara för att visa upp tjejerna men googlar man bilder på "legend Football League" så ser man att dom professionella spelarna är inga trådsmala anorektiker som bara dansar runt på plant.

Dom är vältränade. Dom har riktiga skydd och skydden kommer till användning. Jag slår vad om att dom flesta tjejerna där kan spöa den generella flashback masochisten i alla fall.

Dom ser i alla fall ut att ha ett genuint intresse för sporten.
Senast redigerad av JoanJen 2013-07-08 kl. 09:54.
Citera
2013-07-08, 09:53
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Är väl en mix av sport och underhållning. Ungefär som American Gladiators. Beach volley ball har väl ett liknande upplägg.

Går ju att förstå varför vissa kvinnor finner det kvinnoförnedrande. Särskilt de som skulle vilja utöva sporten utan att behöva springa runt i trosorna.
Citera
2013-07-08, 10:15
Bannlyst
Verkar lite rasistiskt om inte annat. Var är alla svarta tjejer? Ska ju nu kolla på världens tråkigaste sport så behövs det lite rumpa menar jag.

Kvinnoförnedrande tycker jag aldrig man ska prata om när kvinnor själva väljer att göra någonting då tala över huvudet på folk är än värre men är detta ens sport? Kommer någon att börja kolla på Lingerie Football League och förälska sig i sporten? Nej knappast.
Blev det inte ett massivt fiasko dessutom när inget "shock value" fanns kvar? Tyckte jag läste det för några månader sen att dom fick ställa in massa matcher.

Konceptet kan ju funka, tjejer gillar att visa upp sig och killar gillar att kolla på tjejer i underkläder men verkar helt meningslöst att blanda in bollar i ekvationen.
Citera
2013-07-08, 10:27
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Konceptet kan ju funka, tjejer gillar att visa upp sig och killar gillar att kolla på tjejer i underkläder men verkar helt meningslöst att blanda in bollar i ekvationen.

Meningslöst vet jag inte. Är väl roligare att se dom utöva nåt än bara stå still.

Annars tycker jag idén är intresant och rätt underhållande att titta på. Tjejer i lite kläder kommer alltid locka folk. Så varför inte även i idrotten. Tjejerna utövar det frivilligt så nån förnedring handlar det då inte om.
Citera
2013-07-08, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Meningslöst vet jag inte. Är väl roligare att se dom utöva nåt än bara stå still.

Annars tycker jag idén är intresant och rätt underhållande att titta på. Tjejer i lite kläder kommer alltid locka folk. Så varför inte även i idrotten. Tjejerna utövar det frivilligt så nån förnedring handlar det då inte om.

Ja stå still vore ju kanske inte nåt men nog hade det isåfall varit roligare om tjejerna fick lite uppdrag att utföra på någon hinderbana eller liknande för det är ju ändå bara tjejerna som lockar och inte sporten i sig och vill nu män betala för kalaset så kan det göras bättre tycker jag nog allt och även försöka locka lite tjejer till publiken. Är man nu en tjej som faktiskt gillar amerikansk fotboll så blir man nog rätt trött på det här tilltaget. Det är inte sport och det är inte en underklädsshow så vafan är det här ens?
Det verkar lite osannolikt att dom tjejer som är bäst på amerikansk fotboll också skulle se ut som fotomodeller som i detta fall faktiskt.
Citera
2013-07-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Verkar lite rasistiskt om inte annat. Var är alla svarta tjejer? Ska ju nu kolla på världens tråkigaste sport så behövs det lite rumpa menar jag.

Svart tjej som fäller motståndaren med sin rumpa

Den här sporten har allt...
Citera
2013-07-09, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Svart tjej som fäller motståndaren med sin rumpa

Den här sporten har allt...

Hahaha ja awesome jag tar tillbaka allt negativt jag sagt! LFL är framtiden!
Citera
2018-05-12, 20:14
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Fortfarande igång, men klipp som finns visar sällan läktarna. Har de någon publik fortfarande?

https://www.youtube.com/watch?v=Uw7RUvjx0DY
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in