2013-07-07, 21:20
Medlem
Om man kollar genom varldshistorian ser man att muslim lander har alltid varit demokratiska. Det ottomanska riket stiftade lagar som ville gora alla lika vardiga som manniskor oavsett religion eller hudfarg. Man avskaffade slavar valdigt tidigt ocksa, mycket tidigare an lander i vast.
Citera
2013-07-07, 23:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Enligt senaste undersökningen är det fortfarande en majoritet av ryssarna som föredrar en stark ledare framför demokrati.

Lästips angående trådens topic. Det har alltid sett överlägset sämst ut demokratiskt i just arabvärlden, som må vara islams hem, men de mer demokratiska tendenserna inom den muslimska världen hittar man utanför arabvärlden.

För övrigt är Senegal en demokrati enligt många bedömare, som t.ex. auktoriteten på området, Freedom House.

Att ryssarna föredrar en stark ledare behöver inte innebära att Vladimir Putin inte är demokratiskt vald, vilket han är. För mig handlar demokrati självklart mer än att välja en eller flera representanter. Det handlar om mänskliga rättigheter och rättssäkerhet mm. Ingen stat är i mina ögon en fulländad demokrati, varken Sverige eller Schweiz. Det går inte att uppnå, men att säga att Ryssland är en diktatur är enbart idiotiskt, då vill man inte vara saklig, utan man vill enbart uppvisa ett hat som baseras på ideologi och agenda.
Citera
2013-07-08, 00:14
Bannlyst
Har någon av er sett serien "Swiss Railway Journeys"? Den gick på Travel Channel för ett par år sen. Varför kan inte vi i Sverige vara som Schweiz?

Del 1, sen kan ni hitta resten själva.
http://www.youtube.com/watch?v=FYvxIq8n_F4
Citera
2013-07-08, 00:59
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trishstratus
Om man kollar genom varldshistorian ser man att muslim lander har alltid varit demokratiska. Det ottomanska riket stiftade lagar som ville gora alla lika vardiga som manniskor oavsett religion eller hudfarg. Man avskaffade slavar valdigt tidigt ocksa, mycket tidigare an lander i vast.
Du har ingen aning om vad du snackar om, I the osmanska imperiet så fick kristna och andra ickemuslimer betala mer skatt än muslimer och de förbjöd inte slavar förrän på 1880 talet vilket var långt efter civiliserade västländer hade förbjudit det, sedan så var deras slaveri även mycket mer omfattande än den västliga slavhandeln.
Citera
2013-07-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Att ryssarna föredrar en stark ledare behöver inte innebära att Vladimir Putin inte är demokratiskt vald, vilket han är. För mig handlar demokrati självklart mer än att välja en eller flera representanter. Det handlar om mänskliga rättigheter och rättssäkerhet mm. Ingen stat är i mina ögon en fulländad demokrati, varken Sverige eller Schweiz. Det går inte att uppnå, men att säga att Ryssland är en diktatur är enbart idiotiskt, då vill man inte vara saklig, utan man vill enbart uppvisa ett hat som baseras på ideologi och agenda.

Citat:
Hur menar du att Ryssland inte har eller vill ha demokrati?

Citat:
Enligt senaste undersökningen är det fortfarande en majoritet av ryssarna som föredrar en stark ledare framför demokrati..

Har inte uttalat mig om annat än så.
Citera
2013-07-08, 01:38
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Har inte uttalat mig om annat än så.

Jag skrev lite annat, vilket kanske inte riktigt hörde ihop med sakfrågan. Ber om ursäkt för det.

Kan du länka undersökningen? Jag är rätt övertygad om att majoriteten av ryssarna hellre vill ha en demokrati framför en strikt kommunistisk stat, ledd av en stark man.
Vladimir Putin är en stark, samt demokratiskt vald ledare, därför behöver man inte avskaffa demokratin för att nå det målet.
Citera
2013-07-08, 01:43
Medlem
Citat:
Kan du länka undersökningen?

http://www.pewglobal.org/database/indicator/47/

Metodiken brukar gå att söka fram så vitt jag vet. Pew må vara konservativa men jag har inte hört att de skulle trixa med siffrorna.
Citera
2013-07-08, 03:36
Medlem
Citat:
Bullshit. Ottomanska riket demokratisk? Det var bara ottomanerna som påstod det (felaktig så), alla andra som var erövrade av dem har själsliga ärr i sitt kollektiva psyke som kanske tar hundratals år att bli av med.
Citera
2013-07-08, 09:32
Medlem
Citat:

Du propagerar för islamskt förtryck och utbredning.

Demokratier etablerades först på 1900-talet (Franska revolution kidnappades av Napoleon, kvinnlig rösträtt i Sverige 1920-talet)

Däremot var alla länder relativt bra, innan muslimska erövrare förstörde dem. Idag pågår förstörelsen i t ex Thailand, Indonesien, Syrien och Holland.

Jag vet idag att "etablissemanget" ljuger om och svartmålar t ex SD. Förmodligen förskönar "etablissemanget" även islam.
Citera
2013-07-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartenna
Du propagerar för islamskt förtryck och utbredning.

Demokratier etablerades först på 1900-talet (Franska revolution kidnappades av Napoleon, kvinnlig rösträtt i Sverige 1920-talet)

Däremot var alla länder relativt bra, innan muslimska erövrare förstörde dem. Idag pågår förstörelsen i t ex Thailand, Indonesien, Syrien och Holland.

Jag vet idag att "etablissemanget" ljuger om och svartmålar t ex SD. Förmodligen förskönar "etablissemanget" även islam.
Och du propagerar emot islam. Sa hur gor det dig battre? (Semestertiden ar inne, inga svenska bokstaver tillgangliga) Sa du tycker att muslimer forstor, forklara hur?
Nu en kommentar pa hela traden. "Kan inte muslimer hantera demokrati" vad sager du manniska? Ar det demokrati att spionera pa sin befolkning som de i USA, ar det demokrati att morda muslimer i Burma p.g.a ett brak pa ett torg, ar detta demokrati? Vakna upp och inse att Islam inte ar det ni far det att se ut som. Knip igen nu med era islamofobiska argument , det ar inte Islam det ar fel pa utan er, det ar inte en enda religions fel. Men fortsatt hata sa far vi annu en Bosnien Serbien konflikt dar ledarna i Kroatien och Serbien var islamofober, dar ser ni vad det leder till. (nu menar jag inte en konflikt mellan just dessa lander utan jag tog det som exempel)
Citera
2013-07-10, 13:42
Medlem
Zeunerts avatar
Det är kulturbaserat, finns det ingen demokrati i hemmen så lär den inte heller accepteras i samhället.
Det är bara och se på dem hur lystna de är efter blod, vuxen man som kvinna ränner runt på gatorna ylandes med ögona rakt ut som råttpittar, totalt vettlösa.
En god diktatur det är det bästa för dem, en stark man eller ett starkt parti/elit måste hålla folket på mattan för de har tyvärr inte nått högre upp på skalan än att ständigt tråna efter att få bestiga sin nästes röv.
Den stora boken det är ett verktyg i lådan i att ockupera dem med annat än att hoppa bock.
Citera
2013-07-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Det är kulturbaserat, finns det ingen demokrati i hemmen så lär den inte heller accepteras i samhället.
Det är bara och se på dem hur lystna de är efter blod, vuxen man som kvinna ränner runt på gatorna ylandes med ögona rakt ut som råttpittar, totalt vettlösa.
En god diktatur det är det bästa för dem, en stark man eller ett starkt parti/elit måste hålla folket på mattan för de har tyvärr inte nått högre upp på skalan än att ständigt tråna efter att få bestiga sin nästes röv.
Den stora boken det är ett verktyg i lådan i att ockupera dem med annat än att hoppa bock.
Men religion ar nagot som manga valjer att klaga pa, det ar hopplost!(att klaga pa religion da)
Senast redigerad av captainBiH 2013-07-10 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in