2013-07-06, 22:20
Medlem
Toxiczs avatar
Hej, jag har fått detta "symptom" det senaste halv året. Och vet inte varför, händer ibland att jag helt enkelt spyr upp maten.

Som idag tex. Börja dagen vid 6:30 jobbar till 11:30 tog lunch åt då en kyckling, dom färdiggrillade. Blev "lagom mätt" Jobbade vidare till 16:30. åt vid 21:00 Tog en nudel cup(inte mycket mat). Och sedan lite pommes vid 22:00 tiden. Obs var ej mätt när jag började äta pommes, åt ca 20 pommes, mår illa och spyr ca 20 sek efter illamåendet.

Kommer från ingenstans, sjukt jävla irriterande. Luddig text jag vet, undrar nu om någon har varit/känner någon som har varit i denna sitsen. Måste jag går till läkare ?

MVH.
Citera
2013-07-06, 22:37
Medlem
GOHULs avatar
Tror inte det är något farligt. Har en polare jag känt sen barndomen som spydde helt random lite då och då och han lever än utan några problem sådär 15 år senare. Men jag har alltid tyckt att det var skumt, kanske är värt att kolla upp. Det kan ju inte vara normalt at the end of the day så att säga.
Citera
2013-07-06, 23:05
Moderator
Tinuviels avatar
Hur ofta händer det?
Har du sura uppstötningar?
Andra problem med magen?
Har du förändrat något det senaste halvåret (nya mediciner etc)?
Har du gått ned i vikt?
Citera
2013-07-06, 23:16
Medlem
Toxiczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur ofta händer det?
Har du sura uppstötningar?
Andra problem med magen?
Har du förändrat något det senaste halvåret (nya mediciner etc)?
Har du gått ned i vikt?

Händer att jag spyr ca 2 till 3 gånger i månaden, men mår illa av 80-90% av gångerna jag äter. Har inget och göra med att jag äter för mycket.

Har inga sura uppstötningar innan eller efter spyan.

Inga andra problem med magen alls, inge mer än normalt iaf.

Äter ej mediciner och nej, äter mer eller mindre exakt samma saker som jag gjorde för 3 år sedan med.

Jag pendlar tyvärr i vikt rätt mycket, kan vara något ?
Citera
2013-07-06, 23:25
Medlem
Röker du cannabis ofta? Jag spyr ofta utan anledning, det började bli så för mig när jag blev storrökare för 2-3 år sedan. Jag är ju inte helt säker på att det har med cb att göra men det känns så, spyr oftast efter att jag har ätit och inte rökt på ett tag.

Har också väldigt lätt för att spy om jag känner något illaluktande.
Citera
2013-07-06, 23:28
Medlem
Toxiczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsaltad
Röker du cannabis ofta? Jag spyr ofta utan anledning, det började bli så för mig när jag blev storrökare för 2-3 år sedan. Jag är ju inte helt säker på att det har med cb att göra men det känns så, spyr oftast efter att jag har ätit och inte rökt på ett tag.

När jag tänker efter så kan det vara cannabis iaf. Jag har faktiskt haft detta "spy" problem i 1,5 år när jag tänker efter. Har ej rökt på ett år, men "spy" problem började när jag rökte.
Citera
2013-07-06, 23:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxicz
Händer att jag spyr ca 2 till 3 gånger i månaden, men mår illa av 80-90% av gångerna jag äter. Har inget och göra med att jag äter för mycket.

Har inga sura uppstötningar innan eller efter spyan.

Inga andra problem med magen alls, inge mer än normalt iaf.

Äter ej mediciner och nej, äter mer eller mindre exakt samma saker som jag gjorde för 3 år sedan med.

Jag pendlar tyvärr i vikt rätt mycket, kan vara något ?

Har du prövat omeprazol eller annan receptfri syrahämmare? Tillstånd som detta kan bero på att syra läcker upp från magsäck till nedre delen av matstrupen. Det i sin tur kan framkalla irritation, illamående och kräkning.

Hur kommer det sig att du pendlar i vikt?
Citera
2013-07-06, 23:33
Medlem
Citat:
När jag tänker efter så kan det vara cannabis iaf. Jag har faktiskt haft detta "spy" problem i 1,5 år när jag tänker efter. Har ej rökt på ett år, men "spy" problem började när jag rökte.
Jag hade iallafall inte lätt för att spy innan jag började röka cannabis. Du kanske måste börja röka igen för att bli av med ditt spyproblem. När jag tar pauser från cannabis så har jag ofta väldigt lätt för att spy.

Folk runt omkring mig som också röker tror inte att det har med cannabis att göra, vet ingen rökare som har samma problem.
Senast redigerad av Idiotsaltad 2013-07-06 kl. 23:37.
Citera
2013-07-06, 23:36
Medlem
Toxiczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har du prövat omeprazol eller annan receptfri syrahämmare? Tillstånd som detta kan bero på att syra läcker upp från magsäck till nedre delen av matstrupen. Det i sin tur kan framkalla irritation, illamående och kräkning.

Hur kommer det sig att du pendlar i vikt?

Ska testa omeprazol, finns det på apoteket ?

Jag vet inte riktigt förför jag pendlar så mycket i vikt. Äter dåligt ibland då jag känner dålig aptit för mat.

Tex, för ca 3 månader sen vägade jag 67 kg. Idag väger jag runt 75-76 kg.
Citera
2013-07-06, 23:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ska testa omeprazol, finns det på apoteket ?

Jag vet inte riktigt förför jag pendlar så mycket i vikt. Äter dåligt ibland då jag känner dålig aptit för mat.

Tex, för ca 3 månader sen vägade jag 67 kg. Idag väger jag runt 75-76 kg.

Omeprazol finns receptfritt på apoteket. Pröva det samt ät regelbundet och inte sent på kvällarna.

Om besvären trots detta inte ger med sig uppmanar jag dig att boka tid på din vårdcentral för att en läkare ska kunna ta en mer utförlig sjukhistoria än vad som är möjligt här. Acceptera INTE att "det ska vara så här".

Hoppas du blir bättre snart.
Citera
2013-07-07, 01:44
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
När jag tänker efter så kan det vara cannabis iaf.
Cannabis har en tendens att minska ens illamående.
Citera
2013-07-07, 07:05
Medlem
Toxiczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Cannabis har en tendens att minska ens illamående.
Nah, så var det inte för mig. Kunde må riktigt illa ibland. Både innan och efter maten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in