2013-04-09, 16:32
Medlem
Hm jag blev lite förvirrad nu när jag läste om aluminiumpulver. Visst är det väl det som gör själva explosionen i vissa raketer?
När jag var lite plockade vi alltid isär raketer och packade, vad vi trodde, alu. pulver i alu. rör och förseglade dessa. Small högt som fan.

Är ovanstående fel? För jag läser om att vissa använder alu. pulver för flash och termit.
Mvh
Citera
2013-04-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Hm jag blev lite förvirrad nu när jag läste om aluminiumpulver. Visst är det väl det som gör själva explosionen i vissa raketer?
När jag var lite plockade vi alltid isär raketer och packade, vad vi trodde, alu. pulver i alu. rör och förseglade dessa. Small högt som fan.

Är ovanstående fel? För jag läser om att vissa använder alu. pulver för flash och termit.
Mvh
Aluminium i pulverform är ett av flera metalliska bränslen som kan användas i många olika typer av pyrotekniska satser. Aluminium används i knallsatser, termitsatser, glittersatser, vattenfallsatser, som tillsats i vissa kompositkrut mm.
Citera
2013-04-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Aluminium i pulverform är ett av flera metalliska bränslen som kan användas i många olika typer av pyrotekniska satser. Aluminium används i knallsatser, termitsatser, glittersatser, vattenfallsatser, som tillsats i vissa kompositkrut mm.
Tack så mycket, det var detta jag var ute efter.

Mvh
Citera
2013-04-10, 19:52
Medlem
Är kreatin, C4H9N3O2, lösligt i aceton, OC(CH3)2, eller "kemiskt ren bensin"?
Citera
2013-05-29, 08:48
Medlem
Någon som kan hjälpa mig att förklara skillnader och likheter mellan SympaTex och Gore-Tex?

Är tacksam över alla svar! Hänvisa gärna till sidor också!
Citera
2013-06-17, 11:03
Medlem
cdxz11s avatar
Någon som har koll på hurvida amfetaminsulfat löser sig i etanol?
Senast redigerad av cdxz11 2013-06-17 kl. 11:06.
Citera
2013-06-18, 15:41
Medlem
Kannongjutarens avatar
Hejsan!

Jag har en burk med 10g ETN (Erythritol tetranitrate) som har stått stängd i cirka 2-3månaders tid, och nu när jag öppnade så kom det en stark "sur" lukt. Burken är lufttät och har stått i ett mörkt rum med en temperatur på runt 20°C grader. Vill också nämna att jag inte PH neutraliserade (idiotiskt) under tillverkningen. Så jag undrar: Bör jag göra mig av med det? eller är det säkert att hantera?
Citera
2013-07-06, 17:49
Medlem
Kannongjutarens avatar
Funderar på att beställa svavelsyra från ett Eu land till Sverige. Eftersom man inte får ha Svavelsyra utan tillstånd (licens) så undrar jag vilka risker jag tar?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-06, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kannongjutaren
Funderar på att beställa svavelsyra från ett Eu land till Sverige. Eftersom man inte får ha Svavelsyra utan tillstånd (licens) så undrar jag vilka risker jag tar?

Tack på förhand!

Bara böter, och risken att det fastnar är väldigt liten.
Citera
2013-07-21, 21:14
Medlem
Pez-DJs avatar
Bästa material för behållaren till en kulkvarn?
Ser en del kör på plast men en del på metall, vad anser ni vara bäst?
Plast känns ju sisådär då de kan bli statiskt och ev bli någon form av urladdning.
Citera
2013-07-22, 00:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Tänkte dra iväg en beställning från SK och ordna lite BP.
Såg att 1kg sekundaklassat (<6% förorenat med asfalt) KNO3 PyroMicron gick på lika mycket som 1,7kg KNO3-kristaller på >125 µm.
Har förvisso en marmormortel hemma och minimiordern på träkol räcker ju till att fylla ut 2kg KNO3, så min fråga är väl kort och gott:

Hur mycket bättre/sämre är krut gjort på smått förorenat KNO3 PyroMicron än "vanligt" krut med ihärdigt mortlat, men rent, dylikt?
Tänkte beställa kristallerna hur som haver, men skulle vara intressant om någon kunde komma med en approximation.
Senast redigerad av Bonnatorp 2013-07-22 kl. 00:19.
Citera
2013-07-24, 16:37
Medlem
Weegass avatar
Jag söker en vätska som brinner och kan lösa mycket ammoniumnitrat. Jag har testat etanol, glycerin och glykol. Metanol lär inte funka så bra enligt vad jag läst. Önskemålet är att kunna lösa typ fem delar AN i en del vätska. Ja, skitmycket, jag vet. Men det är önskemålet.
Det hela handlar om att testa ett monobränsle där oxidationsmedlet är löst i reduktionsmedlet. SSC (Rymdbolaget) har utvecklat sånna styraketer till satelliter där de löser ammoniumdinitramid i vatten och förbränner det med metanol. I brist på detta exotiska oxidationsmedel försöker jag komma upp med lite alternativa lösningar. Några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in