2013-07-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-E-Q
Jag känner/kände honom rätt väl.
han är vän till samtliga i det där gänget men jag har alltid haft den bilden av han att han en skulle våga göra nåt våldsamt i stil med att döda nån. däremot snacka en del (typ besservisse)
Skulle han kunna tänka sig att hjälpa till att dölja spår?
Det är skyddande av brottsling han är anhållen för inte mord/människorov.
Citera
2013-07-06, 15:29
Medlem
T-E-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejori
Skulle han kunna tänka sig att hjälpa till att dölja spår?
Det är skyddande av brottsling han är anhållen för inte mord/människorov.

Mycket möjligt. dom står ju varandra rätt nära alla i det där kompisgänget
Citera
2013-07-06, 15:32
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Lite konstigt låter det..
Men sveriges polis får inte ljuga på det sättet..
Vissa snutar ljuger ändå, men inte i ett såhär "stort" fall tror jag...

De har all rätt att säga vad de vill. Polisen lägger ut dimridåer om det gynnar det aktuella fallet. Det är inte alls ovanligt att Polisen har goda relationer med flera journalister som hjälps åt att ge allmänheten falska uppgifter. Ändamålet helgar medlen.
Citera
2013-07-06, 15:32
Medlem
panzertaxs avatar
Det intressanta är ju vad som ligger till grund för misstanke om skyddande av brottsling.

Vanligast vad jag har förstått är att man ertappar en person med att gömma eller försöka förstöra bevis. Alternativt att man hittar något där personen försöker förstöra polisens arbete, t.ex. ge falska uppgifter.

Å andra sidan verkar de inte ha velat anhålla densamme för människorov. Så polisen tror inte att denne har gjort dådet, eller åtminstone oberopar inte det vid anhållan, men anser att denne på någotvis försvårat arbetet. Kan det vara en så enkel sak som att han uppgett ett alibi som inte stämde?
Citera
2013-07-06, 15:33
Medlem
Cradleoffilths avatar
Finns det någon bild i tråden på den typ av bil som brann upp?
Citera
2013-07-06, 15:33
Medlem
Citat:
Lite konstigt låter det..
Men sveriges polis får inte ljuga på det sättet..
Vissa snutar ljuger ändå, men inte i ett såhär "stort" fall tror jag...

Är en hårfin gräns mellan att ljuga och antyda. Sätta press på en människa under ett förhör är inget ovanligt. Inte ens i Sverige. Kommer inte ihåg vart mordet inträffa. Men har för mig personen hette Tommy. Han kom hem och fann sin sambo mördad. Han ringde polisen och när polisen kom till platsen grep de honom och såldes häktade honom för mord. De slängde fram bilder på liket, sa att personer sett honom utföra mordet. Tillslut kom det fram att han var helt oskyldig. Det var hennes styvbror Lennart som gjort mordet.
Men som sagt jag påstår inte det är såhär det är. Det var en teori likt många andra i denna tråden.
Citera
2013-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Det intressanta är ju vad som ligger till grund för misstanke om skyddande av brottsling.

Vanligast vad jag har förstått är att man ertappar en person med att gömma eller försöka förstöra bevis. Alternativt att man hittar något där personen försöker förstöra polisens arbete, t.ex. ge falska uppgifter.

Å andra sidan verkar de inte ha velat anhålla densamme för människorov. Så polisen tror inte att denne har gjort dådet, eller åtminstone oberopar inte det vid anhållan, men anser att denne på någotvis försvårat arbetet. Kan det vara en så enkel sak som att han uppgett ett alibi som inte stämde?
11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
Citera
2013-07-06, 15:39
Medlem
Fingertutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Finns det någon bild i tråden på den typ av bil som brann upp?

Jag har för mig att den ska finnas längre bak i tråden. Dock kan jag ej hitta den, försökte leta igenom D.Bs bilder, men han har nog tagit bort den.
Citera
2013-07-06, 15:40
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Det hade verkligen varit nåt de, om miggafri* satt anhållen.
Är det helt bekräftat att AJ och miggafri* umgicks på söndagen och eller efter?

Hennes kommentar med att önska AJ fint väder på sin "semester" är raderad på fb nu iaf.
Den postades under måndagen, samma dag som hon enligt tidigare uppgift deltog i skallgången?
Citera
2013-07-06, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Tycker att mördarna har planerat ganska bra det har gått 1 vecka inga bevis förutom telefoner och Facebook . Tycker att polisen kommer inte lyckats med det här mordet för att dem har gjort för lite arbete på 1 vecka . Tycker att mördarna brände bilen för att dribbla bort polisen .
Besviken än så länge på polisens arbete .
Men nu vet ju inte du ett dugg om vad polisen har, bara för att inte vi här på fb vet något så kan dom veta mycket!
Citera
2013-07-06, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det kan jag inte eftersom det inte står att det är förbjudet.
Nu hänger jag inte med.
Du kan inte visa paragraf i lagen, pga att det inte är förbjudet?
Makes no sense
Citera
2013-07-06, 15:43
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingertutan
Jag har för mig att den ska finnas längre bak i tråden. Dock kan jag ej hitta den, försökte leta igenom D.Bs bilder, men han har nog tagit bort den.

Ok, var bara litet nyfiken men...litet konstigt att ta bort bild på bilen..rädd för något eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in