Citat:
Ursprungligen postat av
skogspromenad
Om man sökt och kommer in som GSS/T Markstrid (sökte GSS/K först, men ändrade för de ringde och sa att jag hade större chans att komma in på GSS/T), och sen gör bra ifrån sig och blir bedömd som lämplig att bli soldat, hur är chanserna att få en GSS/K tjänst när man pratar om sitt fortsätta engagemang i FM, om man får bra betyg, vitsord osv? Bryr de sig väldigt mycket om man sökt GSS/T/K?
Om vi tar mitt GMU-kompani som exempel så var det 160 rekryter som inledde utbildningen, ungefär 100 som slutförde utbildningen och 60 som valde att fortsätta i Försvarsmakten efter GMU. Med andra ord var det inga problem att få en heltidsanställning (K) om man ville det, även om man var skriven på en deltidsanställning (T) sedan mönstringen eftersom flera av de avhoppande var skrivna på heltid och därmed öppnades en plats upp.
Betygen/vitsorden bryr de sig inte om när de anställer eftersom dessa kommer ut näst sista dagen på GMU (eller i alla fall under sista veckan) och anställningarna oftast blir klara efter 2/3-delar av GMU. Om du åker på "Ej lämplig" i betyg kan du dock glömma anställningen men så illa ska det nog inte behöva gå
Snacka med din plutonchef i enrum under GMU och var tydlig med vad du vill så ska det definitivt gå att lösa.
Har ni fler frågor så är det bara att köra på så kan jag hjälpa er.