2013-07-04, 21:32
Medlem
Var det under vecka 27 dom skulle börja anta till gmu och under 28 skulle man få brev hem
? Kanske några här inne som redan har fått reda på om dom har kommit in eller inte?
2013-07-04, 21:41
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johaansson
Var det under vecka 27 dom skulle börja anta till gmu och under 28 skulle man få brev hem
? Kanske några här inne som redan har fått reda på om dom har kommit in eller inte?

10:e juli, nästa onsdag.
2013-07-05, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karbunkle
Nu har jag börjat titta på lediga tjänster men kan inte lista ut en sak som står i flertalet annonser. Är det någon här som kan svara på vad det fetmarkerade nedan betyder?

Exempel: Fullgjort militär grundutbildning (vpl, GSU eller GMU) med godkända betyg (Lägst J 5 5 eller X 5 5)

Det är som det står, lägsta betyg som behövs för att anses lämplig för tjänsten.
J = Lämplig för utlandstjänst/officersutb
Första 5:an är lämplighet i befattning, högsta betyg 9
Andra är lämplighet som soldat, högsta betyg 9
2013-07-05, 08:47
Medlem
WillyB0Bs avatar
Är det svårt att få J 9 9?
2013-07-05, 09:02
Medlem
skogspromenads avatar
Om man sökt och kommer in som GSS/T Markstrid (sökte GSS/K först, men ändrade för de ringde och sa att jag hade större chans att komma in på GSS/T), och sen gör bra ifrån sig och blir bedömd som lämplig att bli soldat, hur är chanserna att få en GSS/K tjänst när man pratar om sitt fortsätta engagemang i FM, om man får bra betyg, vitsord osv? Bryr de sig väldigt mycket om man sökt GSS/T/K?
2013-07-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Om man sökt och kommer in som GSS/T Markstrid (sökte GSS/K först, men ändrade för de ringde och sa att jag hade större chans att komma in på GSS/T), och sen gör bra ifrån sig och blir bedömd som lämplig att bli soldat, hur är chanserna att få en GSS/K tjänst när man pratar om sitt fortsätta engagemang i FM, om man får bra betyg, vitsord osv? Bryr de sig väldigt mycket om man sökt GSS/T/K?

Ställde exakt samma fråga till min yrkesvägsledare när han sate mig i GSS/T ist för K, fick svaret att det egentligen inte spelar någon roll, så länge du har gjort GMU med fina resultat så är det bara att söka till GSS/K. Vet dock inte hur det ser ut för de som sökt GMU inr hemvärn

Han visade mig även "Lediga tjänster" på deras hemsida;
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/interna/

Notera att det står "Med "redan anställda" välkomnar vi naturligtvis även ansökningar från dig som är reservofficer, tidsbegränsat anställd eller tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldat eller sjöman (GSS/T)."
2013-07-05, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karbunkle
Nu har jag börjat titta på lediga tjänster men kan inte lista ut en sak som står i flertalet annonser. Är det någon här som kan svara på vad det fetmarkerade nedan betyder?

Exempel: Fullgjort militär grundutbildning (vpl, GSU eller GMU) med godkända betyg (Lägst J 5 5 eller X 5 5)

Det markerade är det gamla betygssystemet som användes under VPL-systemet, GMU betygsätter på ett nytt sätt.
2013-07-05, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad

Om vi tar mitt GMU-kompani som exempel så var det 160 rekryter som inledde utbildningen, ungefär 100 som slutförde utbildningen och 60 som valde att fortsätta i Försvarsmakten efter GMU. Med andra ord var det inga problem att få en heltidsanställning (K) om man ville det, även om man var skriven på en deltidsanställning (T) sedan mönstringen eftersom flera av de avhoppande var skrivna på heltid och därmed öppnades en plats upp.

Betygen/vitsorden bryr de sig inte om när de anställer eftersom dessa kommer ut näst sista dagen på GMU (eller i alla fall under sista veckan) och anställningarna oftast blir klara efter 2/3-delar av GMU. Om du åker på "Ej lämplig" i betyg kan du dock glömma anställningen men så illa ska det nog inte behöva gå

Snacka med din plutonchef i enrum under GMU och var tydlig med vad du vill så ska det definitivt gå att lösa.

Har ni fler frågor så är det bara att köra på så kan jag hjälpa er.
2013-07-05, 16:06
Bannlyst
Betygsättningen av rekryter under GMU är f.ö totalt random, i alla fall för vår pluton. Alla fick höra nästan exakt samma sak under utvärderingssamtalet och betygen verkade vara satta lite hur som helst. Ett befäl sa senare till oss att i kunde skita i att spekulera rörande vitsorden för att "vitsorden från GMU är som betygen från högstadiet", inte en jävel bryr sig om dom. GMU är ju mest en inspark i Försvarsmakten och förefaller inte lägga särskilt stor vikt vid soldatfärdigheter utan typ mer hur bra du är på att putsa kängor och stå i led.
2013-07-05, 16:14
Medlem
@jakeclawson

Så om jag förstår rätt "betygen" som spelar roll är "godkänd" eller "icke godkänt" och är man godkänd på allt under gmu så borde det inte vara några problem att lyckas få en heltidsanställning även om man sökte gss/t innan?
2013-07-05, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
@jakeclawson

Så om jag förstår rätt "betygen" som spelar roll är "godkänd" eller "icke godkänt" och är man godkänd på allt under gmu så borde det inte vara några problem att lyckas få en heltidsanställning även om man sökte gss/t innan?

Det du behöver för att få anställning är:

Godkänd GMU (på skalan icke godkänd-godkänd) (dvs klarat alla examinationer/målsättningar)
Lämplig för fortsatt tjänst (på skalan ej lämplig-lämplig-väl lämplig)

Tvivlar starkt på att någon kollar närmare än så.
2013-07-05, 17:11
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det du behöver för att få anställning är:

Godkänd GMU (på skalan icke godkänd-godkänd) (dvs klarat alla examinationer/målsättningar)
Lämplig för fortsatt tjänst (på skalan ej lämplig-lämplig-väl lämplig)

Tvivlar starkt på att någon kollar närmare än så.
Har du koll på, om vi som sökt GSS/T Markstrid på ett regemente kan söka GSS/K Markstrid på samma regemente, eller har de som sökte GSS/K och kom in på den förtur på de platserna? Eller är de så att man under GMUn sätter sig med yrkesvägledaren och kan söka i princip vilken ledig tjänst som helst på regementet?

Edit: Sorry, missade ett utav dina inlägg som klargjorde precis detta! Nu får man hoppas att man kommer in.. Riktigt nervöst.. Tack så mycket för informationen!

Edit 2: Hur bedömer de lämplighet? Poäng på examinationer, uppförande, initiativförmåga?
Senast redigerad av skogspromenad 2013-07-05 kl. 17:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in