2013-07-05, 16:03
Medlem
Japhys avatar
Idag sågar Jan Tullberg, Docent i ekonomi, i Skånska Dagbladet OECD:rapporten på ett mycket grundligt sätt. Eller rättare sagt sågar den rikstäckande medias tolkning av rapporten.

Citat:
Rapporten visar ett resultat för Sverige på + 0.2 procent av BNP. Men längre fram i rapporten tar man hänsyn till fler samhällskostnader och då hamnar det svenska resultatet av invandring på minus 0.57 procent av BNP (Tabell 3.7). Då är det militära försvaret inte medräknat, men gör man det blir resultatet minus 0.8 procent. Denna siffra är resultatet av personspecifika skattebetalningar, och transfereringar samt av en jämlik fördelning (per capita) av gemensamma offentliga kostnader, Det beloppet är rimligt att räkna fram, men utgör inte en komplett kostnad för invandringen. Den offentliga konsumtionen är inte lika för olika grupper utan vissa kostnader, som arbetsmarknadsåtgärder och rättsväsendet, är väsentligt högre för invandrare. Tar man hänsyn till detta i kalkylen påverkas resultatet ytterligare i negativ riktning. Jan Ekberg (ESO 2009:3) beräknar underskottet av invandring för den offentliga ekonomin till närmare 2 procent av BNP. I en artikel i Ekonomisk Debatt (2011, nr 1)) kompletterar jag analysen och kommer fram till ett underskott på närmare 3 procent.

Skall man lyfta fram en siffra i OECD-rapporten där Sverige starkt avviker från andra rika länder så är det socialhjälp till invandrare jämfört med socialhjälp till infödda. I Sverige får en genomsnittlig invandrare 10.2 gånger mer än vad en genomsnittlig svensk får. Det är den högsta siffran inom OECD vars medeltal är 1.7 (Tabell 3.A1.3). Invandringens höga kostnader är ett stort samhällsproblem som inte bör sopas under mattan.

http://www.skanskan.se/article/20130702/OPINION/130709602/1061/-/oecds-rapport-och-invandringens-ekonomi

Vad anser FB om Jan Tullbergs analys? Ska vi lita mer på P. Wolodarskis "agendasättande journalistik", aftonbladets kolumnister, eller på en docent i ekonomi?
Citera
2013-07-05, 16:15
Medlem
VonFanderblads avatar
Han är aningen sen, nu är rapporten och dess implikationer redan gamla nyheter som har sopats under mattan. Gällande vem man ska lita på så räcker det väl att läsa rapporten, som finns gratis på nätet, för att komma fram till liknande slutsatser. Jag håller dock med om att medias rapportering av rapporten är kass. Journalister är inkompetenta lögnare.

Vem som helst med någorlunda intelligens borde inse rapportens metodologiska brister, något som rapportförfattarna dessutom själva kommenterar. Med detta sagt så är inte rapporten helt värdelös, men det finns som sagt landsspecifik forskning som är mer detaljerad.
Citera
2013-07-05, 16:27
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Han är aningen sen, nu är rapporten och dess implikationer redan gamla nyheter som har sopats under mattan. Gällande vem man ska lita på så räcker det väl att läsa rapporten, som finns gratis på nätet, för att komma fram till liknande slutsatser. Jag håller dock med om att medias rapportering av rapporten är kass. Journalister är inkompetenta lögnare.

Vem som helst med någorlunda intelligens borde inse rapportens metodologiska brister, något som rapportförfattarna dessutom själva kommenterar. Med detta sagt så är inte rapporten helt värdelös, men det finns som sagt landsspecifik forskning som är mer detaljerad.
Väl talat. Dock måste vi inse att hälften av befolkningen har ett IQ under genomsnittet. Det är till dessa journalisterna talar, samt till de som har mångkultur som religion.

Jag kan även tillägga att jag blir glad som tusan av att för en gångs skull få läsa sanningen i en dagstidning. Det händer oerhört sällan. Heder åt skånskan. Dessutom ger det oss kritiker en bra källa att hänvisa till när någon stolle säger att OECD bevisat att invandringen är en vinst.
Citera
2013-07-05, 16:45
Medlem
Idioten456s avatar
Ner i Skåne så vågar man tala öppen om invandringen, även skånska tidningar tar upp det från en negativt perspektiv.
Citera
2013-07-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Väl talat. Dock måste vi inse att hälften av befolkningen har ett IQ under genomsnittet. Det är till dessa journalisterna talar, samt till de som har mångkultur som religion.

Jag kan även tillägga att jag blir glad som tusan av att för en gångs skull få läsa sanningen i en dagstidning. Det händer oerhört sällan. Heder åt skånskan. Dessutom ger det oss kritiker en bra källa att hänvisa till när någon stolle säger att OECD bevisat att invandringen är en vinst.

Intelligens har mycket lite med saken att göra, på gott och ont. Det är mer en ideologisk fråga som genomsyras av känsloargument. Även dessa, ofta kallade humanitära, argument är dock felaktiga eftersom de påstår att det humanitära är att slösa bort pengarna på tiotusentals asylfifflare i Sverige istället för att hjälpa miljoner i närområdet.

Att sitta i två läger och kalla den andra sidan för IQ-befriade är inte så konstruktivt, man vet ju själv hur öppen man blir för nya argument efter att just ha blivit kallad för lågpannad och IQ-befriad rasist. Bättre att försöka anta ett så sakligt förhållningssätt som möjligt, även om man blir kallad för okvädingsord. Inte så lätt, jag hänfaller själv till pajkastande i mina sämre stunder, men mer effektivt. Särskilt som man måste vara medveten om att det inte är meningsmotståndaren vi kommer övertyga, utan andra läsare.

Tycker dock det var en mycket bra och rätt djärv artikel av Tullberg, om än lite sen på bollen. Fördelen är att den inte drunknar i annan rapportering kring OECD-rapporten och kanske kan väcka en ny debatt. En fåfäng förhoppning, men ändå.
Citera
2013-07-05, 16:55
Medlem
En modig artikel, hoppas att författaren inte utsätts för alltför omfattande represalier.
Citera
2013-07-05, 16:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Intelligens har mycket lite med saken att göra, på gott och ont. Det är mer en ideologisk fråga som genomsyras av känsloargument. Även dessa, ofta kallade humanitära, argument är dock felaktiga eftersom de påstår att det humanitära är att slösa bort pengarna på tiotusentals asylfifflare i Sverige istället för att hjälpa miljoner i närområdet.

Att sitta i två läger och kalla den andra sidan för IQ-befriade är inte så konstruktivt, man vet ju själv hur öppen man blir för nya argument efter att just ha blivit kallad för lågpannad och IQ-befriad rasist. Bättre att försöka anta ett så sakligt förhållningssätt som möjligt, även om man blir kallad för okvädingsord. Inte så lätt, jag hänfaller själv till pajkastande i mina sämre stunder, men mer effektivt. Särskilt som man måste vara medveten om att det inte är meningsmotståndaren vi kommer övertyga, utan andra läsare.

Tycker dock det var en mycket bra och rätt djärv artikel av Tullberg, om än lite sen på bollen. Fördelen är att den inte drunknar i annan rapportering kring OECD-rapporten och kanske kan väcka en ny debatt. En fåfäng förhoppning, men ändå.
Jag kallade ingen för IQ-befriad. Det var föregående skribent som talade om att "alla med någorlunda intelligens" begriper att OECD-rapporten var feltolkad av lögnaktig media. Jag påpekade att hälften av befolkningen har en intelligens som ligger under genomsnittet, vilket är en konsekvens av normalfördelningskurvan. Jag vet att det i Sverige och på FB är oerhört plågsamt för vissa att ens höra ordet IQ, då de verkar tro att det skapar skillnader mellan människor. Jag vill verkligen inte att tråden ska spåra ur i en infekterad debatt om IQ och kommer därför att RPa samtliga inlägg som tar upp detta, samt ignorera fortsatt diskussion kring ämnet.

Vill man diskutera IQ-skillnader finns det en annan tråd för sånt.
Citera
2013-07-05, 17:01
Bannlyst
Bättre sent än aldrig.. Är Jan Tullberg rasist eller?
Citera
2013-07-05, 17:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag kallade ingen för IQ-befriad. Det var föregående skribent som talade om att "alla med någorlunda intelligens" begriper att OECD-rapporten var feltolkad av lögnaktig media. Jag påpekade att hälften av befolkningen har en intelligens som ligger under genomsnittet, vilket är en konsekvens av normalfördelningskurvan. Jag vet att det i Sverige och på FB är oerhört plågsamt för vissa att ens höra ordet IQ, då de verkar tro att det skapar skillnader mellan människor. Jag vill verkligen inte att tråden ska spåra ur i en infekterad debatt om IQ och kommer därför att RPa samtliga inlägg som tar upp detta, samt ignorera fortsatt diskussion kring ämnet.

Jag tror inte, att FreedomOfSpeech2014 har några som helst hämningar betr. ordet IQ. I sin eminenta blog har han aviserat:

Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech2014
I nästa blogg tänkte jag skriva mer om det möjligen ännu mer kontroversiella ämnet ras och IQ.

Poängen var nog snarare, att folk inte tänker rationellt pga att den tänkande delen av hjärnan har kortslutits pga emotioner.
Citera
2013-07-05, 17:25
Medlem
Citat:
Jag vill verkligen inte att tråden ska spåra ur i en infekterad debatt om IQ och kommer därför att RPa samtliga inlägg som tar upp detta, samt ignorera fortsatt diskussion kring ämnet.

Bra så.
Citera
2013-07-05, 17:55
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Idag sågar Jan Tullberg, Docent i ekonomi, i Skånska Dagbladet OECD:rapporten på ett mycket grundligt sätt. Eller rättare sagt sågar den rikstäckande medias tolkning av rapporten.

http://www.skanskan.se/article/20130702/OPINION/130709602/1061/-/oecds-rapport-och-invandringens-ekonomi

Vad anser FB om Jan Tullbergs analys? Ska vi lita mer på P. Wolodarskis "agendasättande journalistik", aftonbladets kolumnister, eller på en docent i ekonomi?
Jag har gått en del kurser med ekonomer och det är verkligen inte vetebskapligt lagda.
Ha ha ekonomers mest avancerade verktyg är excel! Analysförmågan ligger i om siffran i cellen blir röd eller grön.
Att låta ekonomer analysera samhället är som att låta barn spela fotboll i ett glashus!
Citera
2013-07-05, 17:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Intressant artikel, men menar han verkligen socialhjälp när han skriver socialhjälp? Den är ju i sin helhet mindre idag än den var förra årtusendet, och utgör totalt ungefär en halv skattekrona. Småpotatis.

Om det stämmer, och invandrarna har en så hög andel av det ekonomiska biståndet, så innebär det ju att andelen svenskar som har socialhjälp måste ha sjunkit ännu kraftigare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in