2013-07-05, 17:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Tycker dock det var en mycket bra och rätt djärv artikel av Tullberg, om än lite sen på bollen. Fördelen är att den inte drunknar i annan rapportering kring OECD-rapporten och kanske kan väcka en ny debatt. En fåfäng förhoppning, men ändå.

Tullberg skriver inledningsvis:

Citat:
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och många andra media presenterade OECD rapporten ”International Migration Outlook 2013” den 13 juni. Artikelrubriken i DN var ”Invandrare betalar mer till samhället än vad de får tillbaka”. Artikeln i SvD rubricerades ”Invandring en ekonomisk vinst”. Den som läser dessa presentationer av rapporten får intrycket att invandringen ger ett litet plus. Det finns anledning att korrigera den bilden. Varken Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter har varit villiga att publicera detta inlägg.

Det kan vara därför, som Tullberg framstår som sen på bollen. Han har först försökt får DN och därefter SvD (i den ordningen, gissar jag) att publicera hans artikel.

Det är SKANDAL att DN och SvD gemensamt vilseleder väljarna.
Citera
2013-07-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är SKANDAL att DN och SvD gemensamt vilseleder väljarna.

Vilseleder? Ingen nyhet att de stora medierna har en politisk agenda, så har det alltid varit sedan de grundades. Eller tror du på allt Aftonbladet skriver om de borgerliga partierna?

Hade varit en skandal om SVT eller SR valt att inte publicera (givetvis beroende på motivering).

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vad anser FB om Jan Tullbergs analys? Ska vi lita mer på P. Wolodarskis "agendasättande journalistik", aftonbladets kolumnister, eller på en docent i ekonomi?

Du får det att låta som om alla akademiker alltid har rätt och är eniga. Så är knappast fallet. Wolodarski är agendasättande, givetvis, men också utbildad civilekonom på Handels.

Tror jag att Tullberg har rätt här? Ja. Vet jag att han har rätt? Nej.
Citera
2013-07-05, 18:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Jag har gått en del kurser med ekonomer och det är verkligen inte vetebskapligt lagda.
Ha ha ekonomers mest avancerade verktyg är excel! Analysförmågan ligger i om siffran i cellen blir röd eller grön.
Att låta ekonomer analysera samhället är som att låta barn spela fotboll i ett glashus!
Så du tro hellre på Wolodarskis agendasättande journalistik än på vad OECD-rapporten egentligen menar? Är inte det en konstig inställning som baseras på tro snarare än sanning? OECD-rapporten kommer ju uppenbarligen fram till att Sverige går back på massinvandringen med 0,58% av BNP varje år. Den kommer ju uppenbarligen fram till att invandrare tar 10 gånger så mycket socialbidrag som en svensk och att detta är exempellöst för Europa.

Hur kommer det sig att du fullkomligt ignorerar detta? Att du vill tro något gör det inte till sanning, utan du bidrar i själva verket till att cementera invandrares utanförskap. Varför? Får det dig att känna dig humanistisk? Bättre än en "rasist"? Jag förstår verkligen inte.

För övrigt var det ekonomer som SKREV OECD rapporten från början. Väljer du att inte tro på den, väljer du även att inte tro på Wolodarskis agendasättande tolkning av den. Förstår du det, eller är det resonemanget för komplicerat? I så fall kan jag förtydliga.
Citera
2013-07-05, 18:09
Medlem
Japhys avatar
[quote=KaptenFantastisk|
Du får det att låta som om alla akademiker alltid har rätt och är eniga. Så är knappast fallet. Wolodarski är agendasättande, givetvis, men också utbildad civilekonom på Handels.

Tror jag att Tullberg har rätt här? Ja. Vet jag att han har rätt? Nej.[/QUOTE]

Det har du givetvis rätt i. Jag väljer själv att ta Tullbergs siffror om en förlust på 3% av BNP med en liten nypa salt. Dock är det spännande att han förklarar att OECD:rapporten visar på en faktiskt förlust än en faktisk vinst. Där vet jag faktiskt att han har rätt. Det tror jag du också vet. Rapporten är ju ganska tydlig med att så är fallet. Sen att det finns ekonomer som kommer fram till andra siffror är inte viktigt i denna diskurs. Det handlar om att SvD och DN och alla andra rikstäckande mediaföretag valt att ljuga om vad rapporten kommer fram till.
Senast redigerad av Japhy 2013-07-05 kl. 18:12.
Citera
2013-07-05, 18:11
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Så du tro hellre på Wolodarskis agendasättande journalistik än på vad OECD-rapporten egentligen menar? Är inte det en konstig inställning som baseras på tro snarare än sanning? OECD-rapporten kommer ju uppenbarligen fram till att Sverige går back på massinvandringen med 0,58% av BNP varje år. Den kommer ju uppenbarligen fram till att invandrare tar 10 gånger så mycket socialbidrag som en svensk och att detta är exempellöst för Europa.

Hur kommer det sig att du fullkomligt ignorerar detta? Att du vill tro något gör det inte till sanning, utan du bidrar i själva verket till att cementera invandrares utanförskap. Varför? Får det dig att känna dig humanistisk? Bättre än en "rasist"? Jag förstår verkligen inte.

För övrigt var det ekonomer som SKREV OECD rapporten från början. Väljer du att inte tro på den, väljer du även att inte tro på Wolodarskis agendasättande tolkning av den. Förstår du det, eller är det resonemanget för komplicerat? I så fall kan jag förtydliga.
Nej, jag tror överhuvudtaget inte på ekonomers analyser som bara baserar sig på siffrornas färg.
Som ett exempel kan vi jämföra städare och VDn. Siffrorna för städarna skulle visa rött direkt, men alla vet att vi måste ha städare i samhället annars skulle samhället inte funka så bra.
Du förstår att ekonomi är uppbyggd på ett annat sätt fysik. Att titta sig blint på siffror är otroligt korkat eftersom de oftast inte säger mycket.
Citera
2013-07-05, 18:16
Medlem
Citat:
Det handlar om att SvD och DN och alla andra rikstäckande mediaföretag valt att ljuga om vad rapporten kommer fram till.

Vilket tar oss tillbaka till det jag skrev tidigare, medierna är agendasättande. Det är inget nytt och inte heller något unikt för Sverige. På samma vis som vi har MSNBC till vänster, CNN i mitten och FOX till höger i USA har vi tidningar med olika politiska färger och agendor även här i Sverige.
Citera
2013-07-05, 18:17
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Nej, jag tror överhuvudtaget inte på ekonomers analyser som bara baserar sig på siffrornas färg.
Som ett exempel kan vi jämföra städare och VDn. Siffrorna för städarna skulle visa rött direkt, men alla vet att vi måste ha städare i samhället annars skulle samhället inte funka så bra.
Du förstår att ekonomi är uppbyggd på ett annat sätt fysik. Att titta sig blint på siffror är otroligt korkat eftersom de oftast inte säger mycket.
Det resonemanget kan jag absolut har förståelse för. Det viktiga i denna tråd anser inte jag är just siffrorna i sig, utan att massmedia uppenbarligen väljer att vilseföra sina läsare. Det borde de sluta med, till gagn för såväl svenskar som för invandrare. Sen tror jag inte att siffrorna skulle visa rött, då man givetvis måste inkludera den förlorade arbetstid som uppstår om VDn skulle bli tvungen att städa istället för att göra det han är duktig på. Vidare har många VDs en på tok för hög lön, vilket jag tror är samhällsskadligt och därmed kostsamt. För samhället som helhet kan jag drista mig att påstå att många Vdars ersättning ger en röd post i samhällsekonomin, medan samtliga städare ger en grön post.

Leve städare! På min arbetsplats anser jag att de är viktigare än alla andra, inklusive mig själv. Att jobba i smuts måste vara fruktansvärt.
Citera
2013-07-05, 18:20
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Vilket tar oss tillbaka till det jag skrev tidigare, medierna är agendasättande. Det är inget nytt och inte heller något unikt för Sverige. På samma vis som vi har MSNBC till vänster, CNN i mitten och FOX till höger i USA har vi tidningar med olika politiska färger och agendor även här i Sverige.
Absolut har du rätt i ditt resonemang. Men problemet är ju att vi inte har någon alternativ röst i gammelmedia. Samtliga har hålt med varandra i denna fråga, utom en liten tidning i skåne. Det är viktigt att belysa och att ständigt mala på om denna problematik, tills den dag då vi får alternativa röster i rikstäckande media.

Jag anser även att media borde hålla sig från att driva sin agenda medels lögn och förfalskad statistik. Men jag kanske är lite väl naiv om jag tror på en förändring. Det demokratiska samtalet MÅSTE grundas på en pluralistisk grundsyn. Inte på förfalskning.
Citera
2013-07-05, 18:25
Medlem
Citat:
Absolut har du rätt i ditt resonemang. Men problemet är ju att vi inte har någon alternativ röst i gammelmedia. Samtliga har hålt med varandra i denna fråga, utom en liten tidning i skåne. Det är viktigt att belysa och att ständigt mala på om denna problematik, tills den dag då vi får alternativa röster i rikstäckande media.

Jag anser även att media borde hålla sig från att driva sin agenda medels lögn och förfalskad statistik. Men jag kanske är lite väl naiv om jag tror på en förändring. Det demokratiska samtalet MÅSTE grundas på en pluralistisk grundsyn. Inte på förfalskning.

Finns många frågor där alla medier håller med varandra. Detta hade varit ett problem för länge sedan, inte när varje människa har alla möjligheter att skapa en ny nyhetsförmedlare om man inte håller med de stora (som The Huffington Post i USA och Avpixlat i Sverige). Statistik har alltid använts för att förmedla sin bild av verkligheten och så lär det nog vara ett bra tag till. Siffran de hämtar finns med i rapporten, och därav tror jag inte de kan fällas. Jag håller med dig om att det är synd, men jag tycker det måste vara tillåtet. Jag hoppas vi får en framtid där medierna tar ett större ansvar och faktiskt lämnar källhänvisning.

Det viktiga för demokratin är snarare att public service inte ljuger, resterande medier måste få ta självständiga beslut och ha en egen agenda.
Citera
2013-07-05, 18:28
Medlem
Citat:
Idag sågar Jan Tullberg, Docent i ekonomi, i Skånska Dagbladet OECD:rapporten på ett mycket grundligt sätt. Eller rättare sagt sågar den rikstäckande medias tolkning av rapporten.

http://www.skanskan.se/article/20130702/OPINION/130709602/1061/-/oecds-rapport-och-invandringens-ekonomi

Vad anser FB om Jan Tullbergs analys? Ska vi lita mer på P. Wolodarskis "agendasättande journalistik", aftonbladets kolumnister, eller på en docent i ekonomi?
Största problemet är att många svenskar är pk-infekterade. Media, allians och rödgröna medverkar i demoniseringen av dom som vågar säga emot massinvandringen och dess konsekvenser.
Citera
2013-07-05, 18:29
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Det resonemanget kan jag absolut har förståelse för. Det viktiga i denna tråd anser inte jag är just siffrorna i sig, utan att massmedia uppenbarligen väljer att vilseföra sina läsare. Det borde de sluta med, till gagn för såväl svenskar som för invandrare. Sen tror jag inte att siffrorna skulle visa rött, då man givetvis måste inkludera den förlorade arbetstid som uppstår om VDn skulle bli tvungen att städa istället för att göra det han är duktig på. Vidare har många VDs en på tok för hög lön, vilket jag tror är samhällsskadligt och därmed kostsamt. För samhället som helhet kan jag drista mig att påstå att många Vdars ersättning ger en röd post i samhällsekonomin, medan samtliga städare ger en grön post.

Leve städare! På min arbetsplats anser jag att de är viktigare än alla andra, inklusive mig själv. Att jobba i smuts måste vara fruktansvärt.
Aha jag trodde det var siffrorna du ville diskutera?
Det där med VDn var bara ett exempel på att man kan inte bara stirra sig blint på siffror.
Journalister skriver om allt möjligt, att tro dom har spetskompetens på allt är lite väl mycket begärt.
Sen har väl journalister sin egen agenda och ideologi som brukar avspegla sig på hur dom skriver sina artiklar.
Citera
2013-07-05, 18:30
Medlem
Citat:
Sen har väl journalister sin egen agenda och ideologi som brukar avspegla sig på hur dom skriver sina artiklar.

Skulle säga att tidningars agenda är viktigare att känna till än enskilda journalisters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in