2013-07-05, 11:00
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tveksamt. Vad är det som gör att en medhjälpare måste logga in och ändra något på facebook? Finns något bevis där som skulle behöva tas bort borde väl detta vara uppdagat för länge sedan.

Kanske inte ändra på något,kanske bara se vad som kan fattas hemma hos den mgm.
Ex nu....en kniv som någon vet mgm alltid bär med sig eller har,kanske har funnits på bild på fb som ex nu nån hittat ute i skogen när dom leker krig,kanske vill hjälpa gmg genom att gömma.....
som sagt spekulation när mgm fb var öppen för allmänheten
Citera
2013-07-05, 11:02
Medlem
Kan fyndplatsen varit vald för att det var möjligt att ta sig dit igen till fots?
Ligger inte ödehuset på något sånär gångavstånd till mtg bostad?
Mtg kanske hade tänkt ta in även fp2 delar i huset för att kunna
återvända och titta på sitt verk. Se vad som verkligen händer med en död
kropp. Om han var intresserad av att döda och stycka kanske han även var
nyfiken på vad som händer med kroppen efter döden.
Men inget blev som han tänkt och därför låg det utspritt.
Endast spekulationer.
Citera
2013-07-05, 11:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Att det skulle göras nya sökningar, mer ingående på speciella platser kanske oroade någon person. Därför ville vederbörande kolla en extra gång ang ex foton på KJs fejja, vilket kanske även varit utredarnas syfte. Detta med medhjälpare i något läge är något som jag uppfattat blivit mer aktuellt/intressant på slutet.
Måste man alltså logga in på KJ's konto för att titta på foton, det kan väl en vän på FB göra eller vem som helst med konto beroende på inställning? Är rädd att jag inte förstår detta resonemang.
Citera
2013-07-05, 11:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Måste man alltså logga in på KJ's konto för att titta på foton, det kan väl en vän på FB göra eller vem som helst med konto beroende på inställning? Är rädd att jag inte förstår detta resonemang.

Ska någon bara "titta" på en annans konto så måste personen i fråga ha ett eget konto och KJs konto måste vara öppet.

Ska någon utomstående ändra på KJs fejja/konto som är stängt så måste denna person ha e-post och lösenord till KJs konto för att kunna utföra dessa ändringar.
Citera
2013-07-05, 11:18
Medlem
KJ kan ju tillfälligt fått tillgång till en mobiltelefon och loggat in den vägen.
Sänt händer.
Citera
2013-07-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, precis som jag efterlyste för någon vecka sen... KOLLA grannarna.

Här är gärningsmannen i någon av dessa kategorier och sannolikt i denna ordning:

1.KJ
2. Någon i VBs krets (personer som känner till henne)
3. En granne
4. Någon okänd som plockat upp henne

Kategori 1: säger sig självt
Kategori 2: en person med motiv
Kategori 3: en granne som sett VB, trånat? Tänkt? Planerat...fått tillfälle.
Kategori 4: en styckmördare, riktigt sjuk människa.

Skulle det vara en granne så lägger jag min slant på personen som vittnade om skrik från KJ:s lägenhet.
Det är inte alltid enkelt att fastställa var ifrån skrik kommer i ett hus, ändå pekades KJ ut.
Och mordet tycks inte ha inträffat i lägenheten, så frågan är om det ens skrikits. Därför känns det lite som påhitt.
Citera
2013-07-05, 11:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pi3rr3s
För den normala datoranvändaren så vet dom ju inte vad proxy/vpn är för något. Normalt sett är det svårt o byta ip, man kan testa o starta om dhcp klienten i datorn, och man kan få en annan ip adress, dock är det ju ingen vits, då man ser vilken operatör som äger ip adressen och i deras loggar kan man se vem som hade ip adressen ett exakt klockslag
Det du inte tänker på är att "den vanliga användaren" har all möjlighet att använda sig av Google. Att byta IP hemma i modemet så som du förklarar är dessutom det allra sämsta sättet att försöka anonymisera sig eftersom operatören har loggar, som sagt.

Inte omöjligt att en normal person kan söka sig till en lösning. Nätet är fullt av lösningar.
Citera
2013-07-05, 11:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En fågel på span har rapporterat:

Någon som kan sticka till platsen, bekräfta, iaktta och rapportera?

Då återgår jag till min idé om förloppet: Mordet ägde rum vid Mjösjöberget, sannolikt oplanerat och i stark affekt med inslag av övervåld. Där har kroppen legat undangömd en tid medan gärningsmannen arbetat fram en plan och skridit till verket. Kan möjligen reduceras till dråp + brott mot griftefrid. Sen har kroppen flyttats till fots, där planen varit en brasa i ödehuset. Tiden har sprungit om gärningsmannen som tvingats lämna kvarlevorna i gropen. Hjälpmedel har spridits på olika platser, där älven är en lågoddsare. Spåren i bilen kommer från hjälpmedel, emballage eller kläder som transporterats.

Gissningar bara förstås. Hoppas på en upplösning snart så folk kan börja läka såren av detta vansinne.
Senast redigerad av rayravioli 2013-07-05 kl. 11:41.
Citera
2013-07-05, 11:41
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=6846015

Detta tyckte jag var intressant med Kriminologiprofessorn LGWP.
Han har rätt i väldigt många fall

En gärningsman håller sig ganska nära hemmet eller där en gärningsman känner sig hemma.
MGM är mkt välorienterad i dessa marker som BO kroppsdelar hittats.
Citera
2013-07-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanosten
Ja, jag vet vad det kan tänkas att ni tänker; Ånej, inte en nyreggad till, etc ...

Men:

Jag har följt tråden, tycker väl att den spårat ur stundtals.

Jag har full förståelse för att många här tror att det är den anhållne som är skyldig, men jag tror inte han har gjort det, iallafall inte ensam.

Vad grundar jag då detta på? En del fåglar kvittrar i mina öron också, och enligt vissa av dessa så har han svårt bara att komma ur sängen på morgonen, såvida inte någon ringer och väcker honom och säger till honom vad han ska göra. Denna egenskap behöver ju inte betyda att man inte kan mörda, men en del andra jag pratat med säger att han inte kan tänka i så många led att han skulle kunna genomföra detta ...

Nåväl, jag har några teorier(som om det inte fanns nog av dem här ...):

Mordplats, ev också styckningsplats:
Någonstans på vägen mellan Flottiljv. och hemmet stöter VB på sin/sina banemän, helt av en slump, men kanske blev hon antastad. Om hon har genat över gamla HKPs område finns det gott om ytor som ingen ser, trots att det är ett ganska öppet fält. Om polisen/HV/MPS letar där tror jag man får gå "på djupet", många spår har hunnits spolas bort. Kanske ett buskage?

Saknade kroppsdelar, kläder, telefon:

Ja, någonstans finns de, eller hur? Jag vet att man inte får störta in hos vemsomhelst/närsomhelst med eller utan husrannsakan, men jag tror att om man gör det, och söker med hundar, hittar en del intressant. Vad finns det för bostäder på vägen?

Själva styckningen/ritualmord, placering av kroppsdelar, mm:

En del här i tråden har redan varit inne på detta; skulle det kunna vara ett s k "muti" mord, dvs med afrikanska förtecken? Tyvärr är det politiskt inkorrekt, men har vi inte just en del afrikaner som är flyktingar i Boden? Och var bor dessa? Jag vill inte piska upp en storm, och skulle jag ha rätt blir det väl upplopp i lilla Boden ...
Vi vet inget om själva styckningsförfarandet, men skulle det inte gå ganska lätt med en machete av afrikansk typ? Ev gärningsman/män har kanske redan utfört liknande hemskheter, fast i sitt hemland? OBS! Detta är bara en teori, så anklaga mig inte för rasism, tack. Det viktiga nu är väl att få tag i mördarna. Ja, jag tror att de är minst två, med eller utan inblandning av nu anhållne.

Om det har tagits troféer av afrikansk art, så borde de ha sparats, och kanske också telefonen(av ev fåfänga).

Den ev skriften vid benen i ödehuset leder mig också in på detta, det kan ju stå något på ett helt annat språk(varken svenska eller engelska) som vi har svårare att tyda, speciellt när det är så otydligt(sic!) som det är.

Transport från mordplats till fyndplats kan t o m ha företagits med cykel, någon som tänkt på det?

Avslutar ikväll med ett litet kvitter: KJ låste aldrig sin bil, enligt personer hyfsat nära honom ...

Senare ...

Ok, en tanke så god som en annan. Då kanske det är dags att återigen fundera över den drunknade svarta kvinnan som dök upp mitt i Boden tidsmässigt allt för väl. Olyckshändelse sa man.... Hm.... Kanske kastade hon sig där efter att ha bevittnat hövdingens attack på VB?
Citera
2013-07-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jaha. Vilka är de här personerna då? Vilka dumbommar, blod har hittats i KJs bil och i så fall är de skyldiga. Ut med namnen nu och gör en insats, om det var därför du engagerade dig i tråden, du kan även vända dig till polisen med dina uppgifter.

Det finns inte en chans att det är någon okänd gm som du vill få det till. Sannolikheten för att dessa skulle hitta just KJs bil är NOLL. NOLL!

Det enda i dina skriverier som möjligen kan vara relevant är om andra haft tillgång till KJs bil, vilka vet att bilen var olåst? Tror förresten inte mycket på det heller. Han gick till sin bil på foto taget av fotograf på dagbladet med ett nyckelringsband svept runt handen.

Eller så finns det, vilket hävdats av KJ, en naturlig förklaring till blodet.
Citera
2013-07-05, 11:49
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Då återgår jag till min idé om förloppet: Mordet ägde rum vid Mjösjöberget, sannolikt oplanerat och i stark affekt med inslag av övervåld. Där har kroppen legat undangömd en tid medan gärningsmannen arbetat fram en plan och skridit till verket. Kan möjligen reduceras till dråp + brott mot griftefrid. Sen har kroppen flyttats till fots, där planen varit en brasa i ödehuset. Tiden har sprungit om gärningsmannen som tvingats lämna kvarlevorna i gropen. Hjälpmedel har spridits på olika platser, där älven är en lågoddsare. Spåren i bilen kommer från hjälpmedel, emballage eller kläder som transporterats.

Gissningar bara förstås. Hoppas på en upplösning snart så folk kan börja läka såren av detta vansinne.

Intressant läsning,fast mgm kanske bara ville få bort BO till en plats för att sen lista ut en ny plan.
Att tutta eld på ett ödehus väcker stor uppmärksamhet då det inte är långt till närliggande hus, så min tanke blir att antingen flytta allt till ödehuset för att spika igen luckan,eller för att planera som sagt en ännu bättre undangömd grotta eller håla.
Mgm hade väl inte mkt tid då mgm hjälpte till i sök,men mgm visste vart MPS skulle söka varav kroppsdelar blev utspridda nära varandra....
Kan det vara panikartat...vad tror ni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in