2013-07-05, 08:40
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7740312

22-åringen som sitter häktad har restriktioner. Det betyder att han inte får läsa tidningar eller se på teve utan bara kommunicera genom sin advokat.
Polisen har ju tidigare sagt att den misstänkte kan ha haft medhjälpare. I dagsläget tiger åklagarna om skälet till varför facebookkontot är öppnat eller så vet man inte och behöver kontrollera saken.

Kan det vara så att mgm ändå kan ha haft någon slags hjälp.
Någon skrev i tråden att det kanske inte varit med bil BO forslats bort med, utan med cykel.
Allt kan vara möjligt när man inget vet.

Man vill se vilka "kopplingar" som funnits runt KJ, via FB kontot, åt respektive håll..

Utredningen runt FB bygger i stora drag på att se vänskapskretsar, inte nödvändigtvis IRL, mest intressant är att se vilka som känner till KJ och vice versa för att kunna se vilka möjligheter som bjuds åt en annan GM. Man har ingen direkt antagande att det skulle vara en medgärningsman till KJ som man söker efter, men vem vet, rätt vad det är dyker man på de mest underliga spår.
Senast redigerad av jonkoping83 2013-07-05 kl. 08:44.
Citera
2013-07-05, 08:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Och hur skulle de som lånar just KJ:s bil starta den utan att KJ skulle märka att den tjuvkopplats?
Nu tillhör inte jag kategorin som tror att VBs blod planterats i KJs bil, men för att plantera bevis behövs knappast nån tändningsnyckel.
Citera
2013-07-05, 08:48
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Det börjar vara rena TV deckaren det här!

"Vem har öppnat den mordmisstänkte 22-årige bodensarens Facebook-konto några timmar i onsdags natt? En fråga som åklagaren Anna Bergström inte vill svara på.

– Nej. Vi är medvetna om detta, säger hon."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7740312
De, liksom vi, är medvetna om detta, men det låter inte som det är deras verk.

För att undvika vidare spekulationer kunde hon ha svarat att de öppnat KJs Facebook, men det hade troligtvis varit en lögn. Att inte berätta vad man vet är en sak, men att ljuga, nej.
Citera
2013-07-05, 08:52
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nu tillhör inte jag kategorin som tror att VBs blod planterats i KJs bil, men för att plantera bevis behövs knappast nån tändningsnyckel.

Tror främst att denna spekulation avser någon som använt bilen till brottet. Nu har troligen inte bilen använts till någon frakt av en kropp, men för sakens skull säger jag såhär för att vara tydlig om en sak:

I Sverige är man klok nog att inte sätta dit ägaren av bilen när en bil fastnar på fartkameran efter motorvägen. Anledning? Ja, det vore väldigt dumt att förutsätta att bilen inte hade en annan chaufför vid tillfället då det inte är helt ovanligt med lån av någons bil. På fotot måste man se förarens ansikte tydligt. Alltså... Klara bevis för att Herr Förare framfört bilen med tung högerfot.

Annat gäller i exempelvis England där man inte lånar bil mellan varandra hur som helst, oftast, eftersom en personlig försäkring för bilen ska medhavas vid färd i bil som står skriven i annan persons namn, även förekommande i en del andra länder. Detta gör lånet väldigt besvärligt och leder till att en mindre procent människor "lånar" bil av familj och vänner. I detta läge förutsätter man oftast att bilen framförs av dess ägare eller att ägaren åtminstone befinner sig med i bilen och bevittnar den snabba framfarten.
Senast redigerad av jonkoping83 2013-07-05 kl. 08:56.
Citera
2013-07-05, 08:53
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Man vill se vilka "kopplingar" som funnits runt KJ, via FB kontot, åt respektive håll..

Utredningen runt FB bygger i stora drag på att se vänskapskretsar, inte nödvändigtvis IRL, mest intressant är att se vilka som känner till KJ och vice versa för att kunna se vilka möjligheter som bjuds åt en annan GM. Man har ingen direkt antagande att det skulle vara en medgärningsman till KJ som man söker efter, men vem vet, rätt vad det är dyker man på de mest underliga spår.

Men om man nu vill se koplingar,så behövs inte mgm fb vara öppen.
Mgm döljer sig på bilder med filt för allmänheten och helt plötsligt plopp,så kan hela Sverige bara gå in på hans fb,detta är inte okey när han inte är dömd.
Menar nu inte att jag tror att han är oskyldig,men har hans sida varit ur bruk under en och en halv månad så börjar man ju undra om det kanske kan vara en medhjälpare som vill hjälpa till genom att hitta spår för att rädda mgm
Citera
2013-07-05, 08:54
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
De, liksom vi, är medvetna om detta, men det låter inte som det är deras verk.

För att undvika vidare spekulationer kunde hon ha svarat att de öppnat KJs Facebook, men det hade troligtvis varit en lögn. Att inte berätta vad man vet är en sak, men att ljuga, nej.

Nej det är inte polisen som öppnat mgm fb
Citera
2013-07-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Väl tänkt. Det är inte en omöjlighet att det finns personer i KJ´s närhet som är för honom inte direkt bekanta, något som det finns och bör finnas spekulationer kring. Det finns absolut personer som är under lupp pga att dessa personer vet både vem KJ är och vem VB var.

Jag tänker som så här att eftersom VB var knivhuggen till döds och även styckad vore anledningen till själva styckningen vara ett lättare sätt att forsla bort kroppen på. Normalt sker en styckning i en lägenhet i ett bostadsområde för att man osett ska kunna bära ut kroppen till ett fordon.

I det här fallet verkar inte KJ's lägenhet varken vara styckplats eller mordplats och där igenom faller tesen för transportstyckning. Då skulle KJ alltså ha styckat VB enkom för nöjets/lustens skull.
Detta är mycket ovanligt och jag har svårt att tro att KJ skulle ha utfört detta för att stilla ett begär.
Detta ger utrymme till ett alternativ. VB kan ha tagits till en annan lägenhet där hon blev mördad och styckad för transport till ödehuset. Det finns antagligen en bil till i Boden som har VB's DNA. Kan det vara så enkelt att hon stött på denna GM utanför KJ's bostad eller i alla fall en kort bit därifrån på hennes promenad hem? Denne person kan ha varit drogpåverkad och i en impulshandling dragit in VB i bilen, alternativt erbjudit VB skjuts hem.

Är det alldeles för långsökt tycker ni?
Citera
2013-07-05, 09:03
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tänker som så här att eftersom VB var knivhuggen till döds och även styckad vore anledningen till själva styckningen vara ett lättare sätt att forsla bort kroppen på. Normalt sker en styckning i en lägenhet i ett bostadsområde för att man osett ska kunna bära ut kroppen till ett fordon.

I det här fallet verkar inte KJ's lägenhet varken vara styckplats eller mordplats och där igenom faller tesen för transportstyckning. Då skulle KJ alltså ha styckat VB enkom för nöjets/lustens skull.
Detta är mycket ovanligt och jag har svårt att tro att KJ skulle ha utfört detta för att stilla ett begär.
Detta ger utrymme till ett alternativ. VB kan ha tagits till en annan lägenhet där hon blev mördad och styckad för transport till ödehuset. Det finns antagligen en bil till i Boden som har VB's DNA. Kan det vara så enkelt att hon stött på denna GM utanför KJ's bostad eller i alla fall en kort bit därifrån på hennes promenad hem? Denne person kan ha varit drogpåverkad och i en impulshandling dragit in VB i bilen, alternativt erbjudit VB skjuts hem.

Är det alldeles för långsökt tycker ni?

Absolut inte för långsökt, tvärtom, mer troligt än det mesta som skrivs av en del härinne. Och lita på att utredningen tittar på exempelvis detta scenario.
Citera
2013-07-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har vi gått igenom KJ's grannar ordentligt? Jag vet att det finns uppgifter i tråden om en/flera grannar till KJ som har en aggressiv framtoning och som antagligen vet vem VB är. Kan inte VB ha stött på någon av dessa när hon lämnade KJ's bostad den 4/5?

Vet inte om någon granne passar in på profilen: Våldsam, droger, annan missbruksproblematik, psykisk instabil, anabola, känner VB?

Jag tycker inte att man ska bortse helt ett alternativ. Visst finns möjligheten med en annan GM trots att KJ idag sitter häktad som misstänkt. OM det finns indikationer på en medGM så bör det också finnas indikationer som pekar mot en annan GM.

Vilken/vilka av KJ's grannar kan vara intressant i utredningen? Bara för att försöka tänka utanför boxen...

Ja, precis som jag efterlyste för någon vecka sen... KOLLA grannarna.

Här är gärningsmannen i någon av dessa kategorier och sannolikt i denna ordning:

1.KJ
2. Någon i VBs krets (personer som känner till henne)
3. En granne
4. Någon okänd som plockat upp henne

Kategori 1: säger sig självt
Kategori 2: en person med motiv
Kategori 3: en granne som sett VB, trånat? Tänkt? Planerat...fått tillfälle.
Kategori 4: en styckmördare, riktigt sjuk människa.
Citera
2013-07-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, precis som jag efterlyste för någon vecka sen... KOLLA grannarna.

Här är gärningsmannen i någon av dessa kategorier och sannolikt i denna ordning:

1.KJ
2. Någon i VBs krets (personer som känner till henne)
3. En granne
4. Någon okänd som plockat upp henne

Kategori 1: säger sig självt
Kategori 2: en person med motiv
Kategori 3: en granne som sett VB, trånat? Tänkt? Planerat...fått tillfälle.
Kategori 4: en styckmördare, riktigt sjuk människa.

Någon som på rak arm kan säga om det finns någon som sticker ut som en potentiell GM av KJ's eller VB's grannar?
Citera
2013-07-05, 09:49
Medlem
highfives avatar
Vad är orsaken till att någon öppnade FB-kontot? Antingen är det slump eller inte, men det som faktiskt var känt i media och diskuterades i tråden var faktumet att polis och hemvärn börjat söka i terrängen. Det var även detta som vi huvudsakligen diskuterade i tråden den senaste tiden. Exakt när kontot öppnades vet vi ej, men det var ME077 som upptäckte detta kl 21 54 i onsdags. I går morse 08 30 var jag själv inne på sidan när den slutade fungera.

Nästan så att jag får känslan av att någon öppnade det sent på eftermiddagen, glömde logga ut och sedan vaknade/började jobba igen vid 08 00 och efter en kopp kaffe på morgon så upptäckte vederbörande att kontot var öppet och skynda sig stänga det.

Det bör ju komma fram rätt snart hur det kunde ske och vem som varit framme.
Citera
2013-07-05, 09:54
Medlem
saltapinnars avatar
Mgm hade många vänner skrev någon.
Det är absolut inget konstigt med det tycker jag,antingen är dom ens riktiga vänner IRL eller så kan det ju också vara så att man har många vänner pga av spel,i en del spel samlar man vänner för att bli starkare då man krigar,ex.mafia wars där måste man ha mängder av det för att kunna försvaras i krig,ja om du eller nån startar det.

Hur är det IRL för MGM,hade han någon nära vän,enligt advokaten var ju BO en av dem,men vad finns dom andra som kanske kan framföra hur han verkligen är som person IRL.

NU när det gäller den öppna fb så borde väl någon försvara honom,så att bygden inte hänger ut andra som inblandade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in