2013-07-03, 21:31
Medlem
BistroVagnens avatar
Hejsan, har nu bestämt mig för att bygga en speldator för ca 8000 kr (exklusive skärm och diverse tillbehör).

Har inga speciella krav förutom det vanliga samt att datorn ska klara av två skärmar. Fast det fick jag höra av en polare att det klarar de flesta datorer så det borde inte vara någon fara.

Hur ser folket på ssd-disk? Är det prisvärt att skaffa en sådan för OS, spel osv eller är det mer värt att lägga pengarna på annat?

Tack.
Citera
2013-07-04, 01:37
Medlem
SSD är ett måste.
Citera
2013-07-04, 13:34
Medlem
BistroVagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjauuuu
SSD är ett måste.

Okej tack för insikten, är du sugen på att plocka ihop ett förslag med alla komponenter för min budget så vore det trevligt.
Citera
2013-07-04, 16:30
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BistroVagnen
Okej tack för insikten, är du sugen på att plocka ihop ett förslag med alla komponenter för min budget så vore det trevligt.

Antar att du vill prioritera prestanda för spel och har gjort en korg till dig.
Den saknar montering, operativsystem och ssd då jag lagt all fokus på bästa möjliga prestanda för spel.

Den blev också tyvärr ca 400 kr dyrare men tycker det är prisvärt att lägga ut dessa 400 kr extra för lite mer kvalité.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3553498/2013-07-04

En SSD är ju rekommenderat också men eftersom du bara har 8000 kr att lägga ut tycker jag du inte ska lägga allt för mycket fokus på en då du är tvungen att dra ner på andra komponenter som tex sämre nät agg, chassi, moderkort vilket jag tror fler kanske kommer rekommendera här i forumet.
En SSD går ju alltid att köpa i efterhand så behövs inte stressa med en nu.

Helt upp till dig hur du vill göra.
Citera
2013-07-05, 16:50
Medlem
BistroVagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Antar att du vill prioritera prestanda för spel och har gjort en korg till dig.
Den saknar montering, operativsystem och ssd då jag lagt all fokus på bästa möjliga prestanda för spel.

Den blev också tyvärr ca 400 kr dyrare men tycker det är prisvärt att lägga ut dessa 400 kr extra för lite mer kvalité.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3553498/2013-07-04

En SSD är ju rekommenderat också men eftersom du bara har 8000 kr att lägga ut tycker jag du inte ska lägga allt för mycket fokus på en då du är tvungen att dra ner på andra komponenter som tex sämre nät agg, chassi, moderkort vilket jag tror fler kanske kommer rekommendera här i forumet.
En SSD går ju alltid att köpa i efterhand så behövs inte stressa med en nu.

Helt upp till dig hur du vill göra.

Hejsan. Tackar för tipsen. Hur ser du på ssd, hur mycket snabbare går saker och ting (starta datorn, spel, program osv) med ssd jämfört med en "vanlig" hårddisk?

Ska när jag kommer hem från de norrländska skogarna höra med några kompisar som också är kunniga och se hur de tycker budgeten ska spenderas. Tänkte posta den här sen, så får den som vill säga vad de tycker om förslagen. Tack och hej tillsvidare.
Citera
2013-07-08, 00:44
Medlem
BistroVagnens avatar
Min kompis föreslog det här paketet. (Lyckades inte få någon länk till min varukorg på cdon så printade)
http://imgur.com/mJsZcAr 8416 kr

Om någon föredrar det i text

Någon som ser några brister i förslaget? Tack
Citera
2013-07-08, 09:31
Medlem
Sulle82s avatar
Du har redan det bästa möjliga för slanten här i forumet.

Visst går det att trixa runt lite försöka få ner priset men du kommer få komponenter som har sämre kvalité som nu i detta bygga som din vän föreslår så är det ett Mini ATX bygge ingen cd läsare Nätaggregat som inte är modulärt och rätt så dålig rippel.

Gillade du inte korgen jag gjorde sist så kan du i princip göra de samma som din vän har gjort ta bort cpu kylare ta bort cd läsare och kör mini bygge så får du en dator för under 8 tusen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3569863/2013-07-08
Citera
2013-07-08, 13:14
Medlem
BistroVagnens avatar
Okej, tack för tipsen nu bara till det svåraste att bestämma sig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in