2013-07-04, 12:04
Medlem
Micksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4bb3
Åjo, det finns ett flertal exempel på att det ingår i anställningskontraktet att vaktbolag gör slumpmässiga inspektioner av anställda.

Ingen får kolla genom din väska utom polisen. Inte ens ordningsvakter får göra det genom misstanke om brott. Man måste ha sett stölden med egna ögon och ha haft ögon på den misstänkta hela vägen för att kunna ta fast en som stjäl eller snattar.
Citera
2013-07-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. I den delen av näringslivet som jag har haft erfarenhet av är företagen endera för små för att det ska kunna gå att försnilla miljontals kronor utan att det syns redan på balansräkningen, eller stora byråkratiska organisationer med en jävla kontroll. Jag har heller ingen känsla av att företag har fullt så mycket problem med informellt ledarskap som kommuner har.

Det händer säkert, visst. Man jag tror fortfarande att det är större risk i kommuner.

Ja, otvivelaktigt. I näringslivet behöver man ju gå med vinst, har inga outtömliga skattebetalarpengar att fuska och vara försumlig med. Slarv med skattepengar borde "alltid" ge fängelse för de som ansvarar för slappheter i ekonomisk kontroll och styrning i t.ex. en kommun.
Citera
2013-07-04, 12:25
Medlem
Micksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, stickprovskontroller förekommer och som någon svarade dig, är det arbetsgivaren som bestämmer vilka säkerhetsrutiner som gäller och du som anställd får i ditt kontrakt godkänna detta, eller avstå från jobbet. Kan tala om för dig att namnkunniga företag arbetar på detta sätt. Du får inte ens röra dig fritt i företagslokaler som anställd, utan det krävs behörighet för att traska runt, och varje steg du tar kan övervakas. Du får inte heller stanna kvar på arbetsplatsen efter kontorstid, för att undvika brott. Du får inte heller besöka vissa företag utan att legitimera dig.

Vilka åtgärder företag vidtar för att stävja brott är så omfattande att det skulle fordras en egen tråd för att beskriva. Gävle kommuns kontrollsystem var obefintlig, och så blir det tyvärr ofta när man hanterar "andras pengar". Politikerna var inte mer ansvarstagande än Tuula.

Vi har ofta pratat om en "oändlig kassakista" för Tuula, men den gällde även för politikerna. När pengar försvann spårlöst, tog man bara till mer skatt för att täcka förlusten. Även de hade tillgång till "skattkistan", nämligen hårt arbetande medborgare som inbillade sig att skatteuttaget var seriöst. Gävle kommun var ett ruttet äpple.

Du har fel. Ingen får titta i din väska utom polisen vid misstanke om brott. En arbetsgivare får inte ställa sådana krav för det strider mot Europakonventionen när det gäller personlig integritet.

Du får gärna uppge dessa namnkunniga företag så kan jag sätta igång en granskning med både facket och polisen.

Att inte få röra sig fritt i verksamhetslokaler är inget som strider mot Europakonventionen. Men det ger ändå ingen arbetsgivare rätt att titta i väskan.

Låter väldigt besynnerligt om ingen får stanna kvar på arbetsplatsen efter kontorstid. Det skulle nämligen omöjliggöra skifttid. Det skulle vara förödande för kollektivtrafiken om den bara fungerade mellan 08:00 och 17:00.

Företag har infört en regel om att inte anställa folk med betalningsanmärkningar för att förebygga stölder och förskingring på arbetsplatsen. Idiotidé av Dick Malmlund. Alla som har stulit och förskingrat är folk som knappast har haft en betalningsanmärkningar. Dom som har betalningsanmärkningar har det för att man är ärlig och inte stjäl till sina utgifter. Det är något som varken du eller Dick Malmlund känner till. Det företag som tillämpar Dick Malmlunds idé mest är Reitan, företaget som har 7eleven och Pressbyrån.

Vad gäller Gävle kommun har man saknat kontrollstationer. Medarbetare har fått sätta upp egna rutiner. Man har saknat attestrutiner. Man har även haft luddiga rutiner för hur arbete skall dokumenteras och arkiveras. Titta på följande tråd https://www.flashback.org/t2130601 så kanske du börjar inse att det bara är toppen på isberget vi har börjat se av Gävle kommuns handhavande.

Vad gäller skatten så skall den sättas så den täcker utgifterna för det kommande budgetåret. Kommunen har ett flertal förpliktelser, barnomsorg, äldreomsorg, socialtjänst, bl.a. och skall enligt kommunallagen sätta skatten så det täcker utgifterna.

Jag tror du behöver mycket mer utbildning.
Citera
2013-07-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Det är väl självklart att de ska ställas till svars! Om någon normalavlönad familjemedlem helt plötsligt vräker pengar och gåvor omkring sig så funderar man väl självklart över hur det kommer sig att den personen helt plötsligt har råd med allt detta! Det finns inte en normalbegåvad människa som INTE skulle fråga eller ta reda på varför det börjar rulla in stora summor pengar.
Hur mycket pengar och hur vilka gåvor har Tuula plötsligt vräkt omkring sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Men 100.000 är inte så förfärligt mycket och räcker inte för tre personer att leva lyxliv i åratal.
Har tre personer i det här fallet levt lyxliv i åratal, eller var det bara ett exempel som du hittade på i brist på riktiga argument?

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Varför vill du då ha svar om svaren jag ger inte passar,det finns många i tråden du kan debattera med som tycker som du, att Tuula är ett offer och likaså hennes familj. Vänd dig till dom
så får du dom svar du vill ha. Från mig kommer du inte att få dom "vettiga svaren" du söker.
Du har fel igen. Jag tycker inte att Tuula är ett offer. Jag tror att hon förskingrade pengar för att mestadels bekosta ett spelmissbruk. Eftersom inget verkar tyda på att familjen var medveten om brottet tycker jag däremot att hennes familj också tillhör offren.

Citat:
Tuula har utretts, Tuulas mammas dödsbo har utretts och dessa ovetande personer
har förhörts. Ifall dom använt pengarna kanske personerna blir återbetalningsskyldiga,
men det vet jag inte.Dyker det upp säg tex 5000 denna månad på ditt konto, använer du dom,
låter dem ligga och vila tills dom hittar sin rätta ägare eller kontaktar du banken.
Du vet inte vilka personer som har fått vilka summor under vilka förhållanden. Det vet polisen och åklagaren. De har inte gått vidare med fallet. Jag tror mer på dem än på dig.

Citat:
Dessa personer förstår är vad jag säger. Vad dom inte förstod var att dom skulle hamna
på förhör och redovisa varför pengar kommit in på deras konto. Nu har dom varit på förhör
och hur omfattande dom förhören varit har jag ingen aning om, däremot är det bara Tuula
som kan svara på vartifrån och varför hon delat ut pengar mottagarna av pengarna
kan bara hävda att dom inget vet, du tror på det men inte jag.
Nej, du skrev att personerna "säger sig inte förstå vartifrån och hur pengarna hamnat hos dem". Har personerna sagt det, eller var det nåt som du hittade på eller missförstod?

Citat:
Du frågade mig i ditt första svar till mig om det jag hade var grundlösa spekulationer,
jag svarade nej, jag ser det som trovärdiga spekulationer.
Spekulationer utan grund som du tycker är trovärdiga.

Citat:
Är jag klassisk? Det tackar jag för det är ett positivt ord i min värld. Jag är klassisk
genom alla trådar vill jag poängtera, vill du ha källor söker du dem, jag är ingen
hovnarr som serverar andra skribenter länkar för att du tex ska tro på mig.
Ditt beteende är klassiskt, inte du. Jag förstår att du ser ordet som nåt positivt eftersom du verkar ha en tendens att hitta på egna tolkningar av ord och texter så att de ska passa dina åsikter bättre. Eftersom du inte ids försöka att övertyga andra läsare om att du vet vad du pratar om förstår du kanske varför jag ifrågasätter att du vet vad du pratar om.

Citat:
Jag tror på mig själv och jag debatterar inte utan vetskap eller kunskap. Har jag inte kunskapen googlar jag eller frågar efter information av skribenter jag tror på, inte länkar eller källor.
Jaså? Du verkar inte alls ha några problem att debattera utan vetskap eller kunskap.

Citat:
Ifall dom använt pengarna kanske personerna blir återbetalningsskyldiga, men det vet jag inte.
Citat:
Nu har dom varit på förhör och hur omfattande dom förhören varit har jag ingen aning om
Citat:
Vet man inte så tar man reda på sådana saker men jag tror dom visste.
Citera
2013-07-04, 12:46
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Suicidmetod: en del gissar piller (mer vanlig hos kvinnor), en del kör med hängning (i trädet?).

22 miljoner kanske till och med:

Finns kanske ändå anledning att beklaga att en människa som led av sjukdomen spelberoende inte fick hjälp i tid och att en kommun kan ha så slappa, kriminella kontrollrutiner kring skattebetalarnas pengar att sådant här är möjligt?

Hmm.. Jaså. Vad för piller är det man skall käka för att dö då? 1 kg sömnpiller? Somna in för gott?
Citera
2013-07-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hmm.. Jaså. Vad för piller är det man skall käka för att dö då? 1 kg sömnpiller? Somna in för gott?
Man behöver väl inte käka piller så man dör, sömnpiller så man somnar ute en kylig novemberdag borde räcka för att frysa ihjäl... Borde vara fysiskt smärtfritt.
Citera
2013-07-04, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Du har fel igen. Jag tycker inte att Tuula är ett offer. Jag tror att hon förskingrade pengar för att mestadels bekosta ett spelmissbruk. Eftersom inget verkar tyda på att familjen var medveten om brottet tycker jag däremot att hennes familj också tillhör offren.

Du vet inte vilka personer som har fått vilka summor under vilka förhållanden. Det vet polisen och åklagaren. De har inte gått vidare med fallet. Jag tror mer på dem än på dig.

Nej, du skrev att personerna "säger sig inte förstå vartifrån och hur pengarna hamnat hos dem". Har personerna sagt det, eller var det nåt som du hittade på eller missförstod?

Spekulationer utan grund som du tycker är trovärdiga.

Ditt beteende är klassiskt, inte du. Jag förstår att du ser ordet som nåt positivt eftersom du verkar ha en tendens att hitta på egna tolkningar av ord och texter så att de ska passa dina åsikter bättre. Eftersom du inte ids försöka att övertyga andra läsare om att du vet vad du pratar om förstår du kanske varför jag ifrågasätter att du vet vad du pratar om.

Jaså? Du verkar inte alls ha några problem att debattera utan vetskap eller kunskap.

Nu jobbar du dig svettig för att missförstå och få bli citerad men min roll i denna tråd är inte
att övertyga nåt eller någon. Vill man dela mina åsikter,varsågod, men vill man inte,varsågod.
Men du har inga åsikter endast mindre bågåvade motfrågor utan någon betydelse.
Du lutar dig tillbaka på att inget i FU är offentligt och heller inte kommer att bli
därför tjatar du outtröttligt vidare.

Du försöker vara fyndig i slutet och klipper och klistrar ihop ett svar från mig där du säger
att jag debatterar utan kunskap, för tredje gången, jag är tydlig med att jag spekulerar
om jag spekulerar.
Däremot spekulerar jag inte i hur ett spelmissbruk kontra en problem spelare fungerar.

Hade Tuula knackat på min dörr för att få hjälp hade jag absolut förklarat skillnaderna
för henne och diagnostiserat henne som en person som har ett problem,inte ett missbruk. Missbrukarna tappar kontrollen oavsett vilket belopp dom har i sin närhet, Tuula har inte tappat
kontrollen vare sig i det sociala spelet eller i sin ekonomi. Detta intygar släkten likaså.

Hade du knackat på min dörr hade jag gett dig sista ordet innan du lämnat för det är i det
du tror din styrka sitter. Det är mångas stora problem att få sista ordet bara för att.
Mycket sällan har också sista ordet något större värde för den som mottar svaret,
däremot den som ger svaret känner sig lite fränare och självförtroendet höjs.

Varsågod, ordet är ditt.
Citera
2013-07-04, 14:47
Bannlyst
Finns det någon teori att det inte är självmord?
Citera
2013-07-04, 16:50
Medlem
Citat:
Nu jobbar du dig svettig för att missförstå och få bli citerad men min roll i denna tråd är inte
att övertyga nåt eller någon. Vill man dela mina åsikter,varsågod, men vill man inte,varsågod.
Men du har inga åsikter endast mindre bågåvade motfrågor utan någon betydelse.
Du lutar dig tillbaka på att inget i FU är offentligt och heller inte kommer att bli
därför tjatar du outtröttligt vidare.
Visst har jag åsikter. Det stod några i inlägget som du nyss citerade utan att svara på. Antagligen för att du inte vågar medge att du har missförstått eller ljugit om vad personerna som har mottagit pengar har sagt. Jag börjar tro mer på det senare.

Här är den enkla frågan igen: Du skrev att personerna "säger sig inte förstå vartifrån och hur pengarna hamnat hos dem". Har personerna sagt det, eller var det nåt som du hittade på eller missförstod?

Citat:
Du försöker vara fyndig i slutet och klipper och klistrar ihop ett svar från mig där du säger
att jag debatterar utan kunskap, för tredje gången, jag är tydlig med att jag spekulerar
om jag spekulerar.
Däremot spekulerar jag inte i hur ett spelmissbruk kontra en problem spelare fungerar.
Jag försöker inte vara fyndig. Jag visar bara att du snackar skit med hjälp av källhänvisningar. Du skriver att du är tydlig när du spekulerar, men du skriver även att du inte debatterar om nåt som du inte har vetskap eller kunskap om, trots att du uppenbarligen gör det. Ungefär som när du skriver att folk har utretts men ändå inte utretts och ställts till svars men ändå inte ställts till svars.

Citat:
Hade Tuula knackat på min dörr för att få hjälp hade jag absolut förklarat skillnaderna
för henne och diagnostiserat henne som en person som har ett problem,inte ett missbruk. Missbrukarna tappar kontrollen oavsett vilket belopp dom har i sin närhet, Tuula har inte tappat
kontrollen vare sig i det sociala spelet eller i sin ekonomi. Detta intygar släkten likaså.
Det är talande att du inte tycker att det är att tappa kontrollen när man stjäl och spelar bort 20 miljoner för att sen ta livet av sig när man blir avslöjad. Det är ju bara "ett problem".
Senast redigerad av Silverax 2013-07-04 kl. 16:56.
Citera
2013-07-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det påstås också att hon vunnit 100.000:- på en trisslott vilket motsäjs av ett PM jag fått av en person i Tuulas närhet.
H*n skulle absolut ha fått veta det i såna fall.
Har läst någonstans (kanske här i tråden) att Tuula vunnit på triss och skrapat fram 100.000:- i TV-rutan. Det måste väl gå att kontrollera.
Citera
2013-07-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Har läst någonstans (kanske här i tråden) att Tuula vunnit på triss och skrapat fram 100.000:- i TV-rutan. Det måste väl gå att kontrollera.
Enligt rektorn på hennes skola vann hon 100 000.
Citat:
Jag minns att hon skrapade fram 100 000 kronor på triss.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15995776.ab

Åtminstone två användare här på Flashback påstod sig också minnas det, vilket ändå får tas med en lite större nypa salt.
https://www.flashback.org/sp40491998
https://www.flashback.org/sp40493478
Citera
2013-07-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Ja, nog olämpligt att tillhandahålla handbok här, men...: det behövs inte så mycket, fullt möjligt att T. hade nödvändiga piller, om hon nu inte valde det "manliga sättet": hängning?

Men, som sagt, många kvinnor väljer att somna in med piller, de flesta vill dessutom bli funna innan det är för sent, och många, långt fler än män, som hänger och skjuter sig och så där, blir funna i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in