2013-07-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
OT och kanske för självklart för att sägas, men vi får väl anta att ovanstående inte inkluderar fallet Thomas Quick?

Nej, minsta motståndets lag bör gälla.
Citera
2013-07-03, 21:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...... Åtskilliga bland den här trådens respektabla skribenter verkar vara av uppfattningen att första skottet var ett vådaskott, en slumpmässig olyckshändelse, och att det således var andra skottet som genomträngde Olof Palmes rygg......
Detta mest sannolika scenario verkar ha droppats av Tore Forsberg via uddis till detta forum. Första skottet var knappast mer än ett skrämskott för att fixera målet åt prickskytten strax bakom. När Forsberg samtidigt nämner Baresic ihop med PKK och pliktskyldigt förklarar att CP ändå måste vara gm så övertygas åtminstone jag om att han precis som Holmér signalerar vad man egentligen vet men aldrig får lov att säga.
Citera
2013-07-03, 21:20
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Stelf:

Kan köpa att det inte är omöjligt att han hade ett begränsat utrymme. En annan rimlig förklaring är att om man hittat "rätt" spår så måste alla andra spår vara fel. Jag tror att han var övertygad om att han hade hittat rätt spår och det kan man ju även höra på hans resonemang där han tror sig ha det hela klart inom ett år (hur kan han vara så säker? Jo, sannolikt är han övertygad om att han hittat vem som är mördaren och att allt som krävs är att hitta tillräckligt starka bevis).

I slutändan finns det bara en teori som stämmer och gör den det så faller därmed också alla andra.

Att de inte kunde svara på saker i utfrågningen gällande huruvida en polisman inom narkotikaspan arbetade på ett specifikt gym har nog mer att göra med att man inte vill inkräkta på annat polisarbete. Om Ölvebro och Helin sitter i TV och svarar öppet om vad varendaste polis var och är verksam med så blir det problematiskt. Jag tolkar deras försiktighet som något annat. Två elefanter i en porslinsbutik, ja. Men porslingsbutiken behöver inte nödvändigtvis vara av den art att de försöker skydda en mördare.

Vilket uttalande syftar du på ovan?

I januari 1994 sa Ölvebro i en intervju med Expressen att han trodde mordet skulle vara löst "under våren". I mars samma år gick TV2:s Rapport ut med uppgiften att Ölvebros optimism byggde på starka misstankar mot en stockholmare i 40-årsåldern. Denna person passade in på den gärningsmannaprofil som tagits fram.

Personen ifråga skulle emellertid inte ha varit Christer Pettersson, utan en som benämnts med bokstaven "L". Denna person hade tagit kontakt med utredningen sex veckor efter mordet och berättat om sina egna iakttagelser vid Adolf Fredriks kyrka mellan 23.15 och 23.20 mordkvällen.

Källa: Wall, Gunnar, Mörkläggning: statsmakten och Palmemordet (1997), s. 865-866.
Senast redigerad av Castalius 2013-07-03 kl. 21:38.
Citera
2013-07-03, 21:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Mitt intryck av HÖ är raka motsatsen till skicklig. Det var han som undvek att utreda samband mellan olika polistips kopplingar och samband, istället avförde han dem med skygglapparna stenhårt fastmonterade. Jag tror han hade ett begränsat utrymme. Att se honom och Helin svara inför Borgnäs/Breskys utfrågningar är som att se två smågossar som ertappats med att snatta i godisbutiken. Helin vann iofs dryghetstävlingen med hästlängder.
Rättsstatens högst betalda målvakter är alla sig lika.
Citera
2013-07-03, 21:30
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det var just det man hade , Bofors anställda ljög sedan friskt i domstolarna,några av statsråden hade säkert inte insyn i allt trixande och detaljer vad gäller smugglingen ,men visste gjorde man .Här har jag tidigare tagit upp att det var säkert den här anledningen till att man senare satte åt Penser via Nordbanken.

Här rekommenderar jag att läsa Christoph Anderssons bok om STASI där smugglingen tas upp.
En stor svensk vapenhandlare uttalar sig under pseudonymen Kaa, intressant i en bok om bofors.
"Palme...honom litade jag aldrig på. Han talade med två tungor. Den ena avsedd för världen, den andra för oss ( vapenhandlarna ). Vi är inblandade allihop. Socialdemokraterna, oppositionen...alla. Det handlar om att överleva. Varför ska man moralisera ? För karlskoga handlar det om att överleva. "

Vapenhandlaren är med all säkerhet K-E Schmitz.
Citera
2013-07-03, 21:32
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Nej, minsta motståndets lag bör gälla.

Håller nog med om kärnan i ditt resonemang, men nog krävdes ansenligt motstånd för att uppdaga Quickhistorien?

Nu vet jag inte om fysikens lagar är tillämpbara i dessa sammanhang. En annan idé är att tillämpa Ockhams rakkniv, vilket i reducerad form skulle innebära att den enklaste förklaringen oftast är den riktiga. Fungerar väl i och för sig betydligt bättre som vägledning än som dogm.
Citera
2013-07-03, 21:39
Medlem
Citat:

I januari 1994 sa Ölvebro i en intervju med Expressen att han trodde mordet skulle vara löst "under våren". I mars samma år går TV2:s Rapport ut med uppgiften att Ölvebros optimism bygger på starka misstankar mot en stockholmare i 40-årsåldern. Denna person passade in på den gärningsmannaprofil man tagit fram. Personen ifråga skulle emellertid inte ha varit Christer Pettersson, utan en som benämnts med bokstaven L. Denna person hade tagit kontakt med utredningen sex veckor efter mordet och berättat om sina egna iakttagelser vid Adolf Fredriks kyrka mellan 23.15 och 23.20 mordkvällen.

Källa: Wall, Gunnar, Mörkläggning: statsmakten och Palmemordet (1997), s. 865-866.

Fast i Striptease från 1994 så diskuteras intervjun med Expressen. Där rubriken är "Mördaren ser ut som Christer Pettersson". Ölvebro dementerar visserligen att han har sagt så, men på frågan vad han har sagt så kan han inte svara mer än "jag har i alla fall inte sagt så."

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk 01:31

"Sen har vi kommit in i det hela där vi ser ett slut på det. ", säger Ölvebro.

"Jag tror att vi båda är överens om, eller i alla fall ganska eniga om, att så har vi nog klarat av det här innan årets slut", säger Helin.

Edit:

Men jag uppskattar din korrigering. Om det är så att det avsåg en annan person - vad var det för en typ?
Senast redigerad av palmemannen86 2013-07-03 kl. 21:48.
Citera
2013-07-03, 21:43
Medlem
Citat:
Håller nog med om kärnan i ditt resonemang, men nog krävdes ansenligt motstånd för att uppdaga Quickhistorien?

Nu vet jag inte om fysikens lagar är tillämpbara i dessa sammanhang. En annan idé är att tillämpa Ockhams rakkniv, vilket i reducerad form skulle innebära att den enklaste förklaringen oftast är den riktiga. Fungerar väl i och för sig betydligt bättre som vägledning än som dogm.

Ockhams rakkniv, den enklaste förklaringen eller minsta motståndets lag. Kärt barn, skulle jag påstå. Jag skulle vilja påstå att Quickhistorien krävde större ansträngningar när det gällde att forma någon slags kuliss till logiskt resonemang. Så, nej. Quick-ärendet är inte vad jag pratar om. Skulle någon däremot påstå att *inda Chen-fallet var komplicerat så hade man kunnat diskutera det - i en annan tråd, vill säga.
Citera
2013-07-03, 21:50
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Fast i Striptease från 1994 så diskuteras intervjun med Expressen. Där rubriken är "Mördaren ser ut som Christer Pettersson". Ölvebro dementerar visserligen att han har sagt så, men på frågan vad han har sagt så kan han inte svara mer än "jag har i alla fall inte sagt så."

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk 01:31

"Sen har vi kommit in i det hela där vi ser ett slut på det. ", säger Ölvebro.

"Jag tror att vi båda är överens om, eller i alla fall ganska eniga om, att så har vi nog klarat av det här innan årets slut", säger Helin.

Det förekom uppgifter om att det här var en skrämseltaktik från spaningsledningens sida. "L" liknade visserligen inte Christer Pettersson, men det var inte nödvändigt eftersom han verkade stämma in rätt bra på Åsgårds gärningsmannaprofil. Man skulle i så fall halvt i blindo ha hoppats på att skrämma fram ett erkännande genom att läcka ut information om "L" till medierna.

Givetvis förnekade Ölvebro att det skulle ha gått till på det viset. I en intervju med Leif Brännström på Expressen hävdade HÖ senare att journalisterna "haussat upp" hela historien.

Vet inte riktigt hur det hela ska tolkas. Kanske hade Ölvebro ändå rätt om att historien blåstes upp. Att man flera år senare försökte få till en resning mot Christer Pettersson skulle eventuellt kunna tala för det.
Citera
2013-07-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Rättsstatens högst betalda målvakter är alla sig lika.

Citat:
Hur märktes det att Ölvebro blev chef för spaningarna?
– Det blev en helt annan struktur i arbetet. Han arbetade tidigare på riksmordkommissionen, lade upp arbetet som en vanlig mordutredning och följde mordbibeln. Ölvebro var en riktig polis, ingen administratör.

http://www.publikt.se/artikel/hon-jobbade-mitt-i-palmeutredningen-38190

Som sagt, jag tror att han var duktig.
Citera
2013-07-03, 21:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

I januari 1994 sa Ölvebro i en intervju med Expressen att han trodde mordet skulle vara löst "under våren". I mars samma år gick TV2:s Rapport ut med uppgiften att Ölvebros optimism byggde på starka misstankar mot en stockholmare i 40-årsåldern. Denna person passade in på den gärningsmannaprofil som tagits fram.

Personen ifråga skulle emellertid inte ha varit Christer Pettersson, utan en som benämnts med bokstaven "L". Denna person hade tagit kontakt med utredningen sex veckor efter mordet och berättat om sina egna iakttagelser vid Adolf Fredriks kyrka mellan 23.15 och 23.20 mordkvällen.

Denna "L" skulle sättas under press då han kom med mer och mer uppgifter om mordet. Ölvebro hade från FBI fått tips att sådana personer som börjar försiktigt och kommer med allt bättre uppgifter som vittne ofta förefaller vara inblandad i gärningen. Uttalandet att "GM kommer att vara gripen inom ett halvår" syftade till att pressa "L" att avslöja sig som ev GM. Han avfärdades senare helt.
Citera
2013-07-03, 23:07
Medlem
p.norths avatar
Visst är det märkligt att så många liv har släckt pga palmemordet, en del hade nog infon ang mordet, det är som man har ett försprång och koll på ALLT, en läcka/avlyssning i Palmeutredarna. Tänkte på V.G blev mördad när Ölvebro skulle ta tag i han, vittnet i Sydafrika som skulle in för att vittna, skulle inte förvåna mej om B.P blev mördad också. Nä mycket konstigheter o sammanträffande ang Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in