Citat:
Ursprungligen postat av
Castalius
Vilket uttalande syftar du på ovan?
I januari 1994 sa Ölvebro i en intervju med Expressen att han trodde mordet skulle vara löst "under våren". I mars samma år går TV2:s Rapport ut med uppgiften att Ölvebros optimism bygger på starka misstankar mot en stockholmare i 40-årsåldern. Denna person passade in på den gärningsmannaprofil man tagit fram. Personen ifråga skulle emellertid inte ha varit Christer Pettersson, utan en som benämnts med bokstaven L. Denna person hade tagit kontakt med utredningen sex veckor efter mordet och berättat om sina egna iakttagelser vid Adolf Fredriks kyrka mellan 23.15 och 23.20 mordkvällen.
Källa: Wall, Gunnar, Mörkläggning: statsmakten och Palmemordet (1997), s. 865-866.
Fast i Striptease från 1994 så diskuteras intervjun med Expressen. Där rubriken är "Mördaren ser ut som Christer Pettersson". Ölvebro dementerar visserligen att han har sagt så, men på frågan vad han har sagt så kan han inte svara mer än "jag har i alla fall inte sagt så."
https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk 01:31
"Sen har vi kommit in i det hela där vi ser ett slut på det. ", säger Ölvebro.
"Jag tror att vi båda är överens om, eller i alla fall ganska eniga om, att så har vi nog klarat av det här innan årets slut", säger Helin.
Edit:
Men jag uppskattar din korrigering. Om det är så att det avsåg en annan person - vad var det för en typ?