2013-07-01, 22:24
Medlem
Tja! Som ung och nyexaminerad funderar man lite på vad man ska plugga till framöver, tidigare gått gymnasieutbildning med inriktning CNC-Operatör. Tankarna glider ofta in på jobb inom försvarsindustrin. Men det finns för många frågor för att detta ska vara ett säkert spår så jag undrar ifall någon på Flashback kanske har svar på mina frågor.

Första frågan rör arbetsgivare. Vilka företag skulle det vara om man arbetade inom försvarsindustrin?
Vi har ju BAE Systems AB, men jag förstår inte, är det dom som både bygger och utvecklar tex Stridsfordon 90? Har också hört lite om något BAE Systems Hägglunds, är de som en förgrening inom BAE Systems AB? Sen finns ju såklart Saab AB.

Andra frågan rör utbildning. Jag var tidigare inne på att plugga en linje där man slutade som komposittekniker och arbetade med komposita material och hade stor chans att bli anställd på Saab i Linköping, men till min grymt stora besvikelse kommer den utbildningen aldrig starta. Vad är det för utbildningar som gäller, kan tänka mig mest civilingenjör och liknande som gäller?
Jag personligen skulle kunna tänka mig att jobba i någon prototypverkstad eller "på golvet" så att säga tex montera saker eller underhålla saker etc. Alltså inget kontorsjobb.

Är det en bra bransch, hur ser framtiden ut? Kommer Sveriges vapenexport minska eller öka? Vad tror ni?

Hoppas ni kan hjälpa mig lite med detta.

Mvh
Citera
2013-07-01, 23:19
Medlem
JapanKinas avatar
Försvarsindustrin är ju indirekt kopplad till vilken försvarspolitik som Sverige för. Givetvis inte till 100% då vi även är ett ganska stor exportland.

Men ponera att det blir rödgrön regering 2014. Då hamnar försvarsfrågan långt ner på dagordningen, exporten av vapen blir kraftigt hotad och försäljningen av diverse flygvapen till andra länder är inte något som kommer prioriteras.

Men å andra sidan kan du då jobba med vindkraft, solkraft och andra miljöfrämjande tekniker. En pansarvagn som går på solkraft lär vara mycket poppis i Mellanöstern där Egypten om några år ganska lyckas få till ett stadigt land både politiskt och socialt. < En viss ironi givetvis.
Citera
2013-07-03, 08:58
Medlem
Qxxys avatar
Vill du jobba som CNC operatör i försvarsindustrin eller vaddå?
Citera
2013-07-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Vill du jobba som CNC operatör i försvarsindustrin eller vaddå?

Jo visst OM det finns. Vet inte riktigt om det finns CNC Operatörer inom denna bransch. Men skulle det finnas så varför inte.

Annars tänkte jag inte så specifikt så länge det inte är kontorsjobb eller städare.

Mvh
Citera
2013-07-04, 11:32
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streamarn
Jo visst OM det finns. Vet inte riktigt om det finns CNC Operatörer inom denna bransch. Men skulle det finnas så varför inte.

Annars tänkte jag inte så specifikt så länge det inte är kontorsjobb eller städare.

Mvh

Varför vill du arbeta inom försvarsindustrin? Gå till din gamla praktikplats och fråga om jobb istället.
Citera
2013-07-04, 14:29
Medlem
Biomasss avatar
Försvarsindustrin är, tyvärr, kraftigt eftersatt trots en knallblå regering i förarsätet. Skulle de rödgröna vinna valet nästa år kommer det knappast bli bättre, att söka jobb där som det ser ut nu är ingen bra idé.

Det är synd och skam, själv hade jag velat se ett påslag med 10-15 miljarder kronor över de kommande åren så att vi exempelvis kan införa obligatorisk militärtjänst ånyo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in