Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-03, 18:42
Medlem
Har inte tränat på typ 2 år.
Idag har jag träningsvärk.
Går det att förhindra/lindra träningsvärk? Typ strechövningar?
Kommer denna värken att minska ju mer jag tränar och kommer in i träningen?
Med sån här värk är det irriterande att träna.
Hur långt tid innan den går över?
Citera
2013-07-03, 18:49
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

Stretcha/töj efter träningen ja, det hjälper. Du kan även prova tigerbalsam/linement, det kan vara skönt att smörja på.
Ja, den kommer att minska då kroppen blir van vid fysisk aktivitet.
Under träning brukar träningsvärken minska, ivf för mig. Men det är bara att bita ihop
1-3 dagar skulle jag säga, beroende på vilka muskler du har ont i och hur ont det gör nu.
Citera
2013-07-03, 18:55
Medlem
Abolishs avatar
Jag har för mig att det inte finns något konkret som påvisar att stretching faktiskt hjälper mot träningsvärk, men någon får gärna motbevisa mig.

Och ju mer du tränar, desto mindre träningsvärk kommer du få. Den kommer dock göra sig påmind när du gör större ändringar i ditt schema när det gäller set och reps.

Den brukar väl gå över på runt två dagar för mig, men detta är förståss individuellt samt kan vara olika omfattande.

Själv tycker jag det är rätt skönt med träningsvärk ibland, kanske inte känslan i sig, utan att man presterat hårt för att få värken.
Citera
2013-07-03, 19:10
Medlem
Adhdkillers avatar
efter uppehåll så brukar jag ha träningsverk uta helvete i benen, men nästa pass är det nästan ingenting. Så med min erfarenhet kan jag säga att det minskar
Citera
2013-07-03, 19:40
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Jag har för mig att det inte finns något konkret som påvisar att stretching faktiskt hjälper mot träningsvärk, men någon får gärna motbevisa mig.

Och ju mer du tränar, desto mindre träningsvärk kommer du få. Den kommer dock göra sig påmind när du gör större ändringar i ditt schema när det gäller set och reps.

Den brukar väl gå över på runt två dagar för mig, men detta är förståss individuellt samt kan vara olika omfattande.

Själv tycker jag det är rätt skönt med träningsvärk ibland, kanske inte känslan i sig, utan att man presterat hårt för att få värken.

Stretchningen i sig gör inget mot träningsvärken, det har du helt rätt i
Däremot är stretching i övrigt positivt för att bibehålla eller, i TS fall, öka rörligheten. Detta för att öka prestationen och för att minska skaderisken.

Så stretchning är helt klart något jag rekommenderar TS att göra ändå!
Citera
2013-07-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish

Jag har aldrig känt att streching hjälpt mig.
Jag tror typ den kan bara förvärra saker.
Alltså när jag stretchar så kan jag känna att olika muskler och senor typ liksom knäcks och vrids och skaver mot varandra eller hur man ska beskriva det. Detta känns lite obehagligt och det tror jag inte är bra. Man håller kroppen rörligt om man tränar och rör på sig.
Citera
2013-07-03, 19:53
Bannlyst
om du tränade för 2 år sen så vet du ju redan hur mkt träningsvärk osv du brukar få. att du fått det nu och det är värre än normalt beror ju på att det var just 2 år sen sist.
Citera
2013-07-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

Fortsätter du träna i några veckor till kommer du ha så gott som obefintlig träningsvärk.
Citera
2013-07-03, 21:52
Medlem
Ghoods avatar
När jag spelade handboll, vilket nu var ett ganska bra tag sedan , så fick vi tipset av en av våra tränare att ta en alvedon efter ett riktigt hårt fyspass. Så, om du vet av dig att du gjort något som du kommer få träningsvärk av, ta en alvedon när du går och lägger dig! Funkade för mig, så kan vara värt ett försök. Gör de inte till en vana dock, då jag hört att alvedon inte ens skulle bli godkänt idag eftersom de innehåller så mycket skräp. (Har ingen källa på de påståendet, men någon kunnig kanske kan fylla i lite luckor... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in