2013-07-03, 16:46
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
När vi ändå snackar om uppväxten och hur supporterskapet såg ut då.
Jag växte upp i Stockholms norrort (förknippas idag som "dif-land") och jag var ensam Bajare i hela uppväxten förutom min familj. I skolan så höll 49% på gnaget och 49% på dif. Jag var den kvarvarande procenten som höll på Bajen.
Jag var dock i princip den enda som hade säsongskort och gick på matcher, förutom några gnagare som var så fruktansvärt dryga när man skulle diskutera fotboll. Alla marginalarna som höll på gnaget eller dif höll på någon av tvillingarna för att vara en i mängden.

Minns dödsångesten i högstadiet efter att ha förlorat ett derby mot gnaget (var inte lika illa med gårdarna, de var inte lika insatta och inte heller lika dryga). Alla hån från 20-30 stycken i flera veckor tog på psyket.
Det var här som mitt enorma hat mot gnaget växte fram. Därför jag alltid sett aik som mitt främste hatobjekt före djurgårn.

Lite lustigt dock att jag alltid i regel kommit bättre överens med gnagare än med bajare (förutom på nätet).
Bajare och matte .
2013-07-03, 16:51
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Minns dödsångesten i högstadiet efter att ha förlorat ett derby mot gnaget (var inte lika illa med gårdarna, de var inte lika insatta och inte heller lika dryga). Alla hån från 20-30 stycken i flera veckor tog på psyket.
Det var här som mitt enorma hat mot gnaget växte fram. Därför jag alltid sett aik som mitt främste hatobjekt före djurgårn.

Haha, det där känner man igen! Stortorsken mot gnaget under guldåret, det var hemskt i skolan dagen efter...

Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Bajare och matte .

2013-07-03, 17:19
Medlem
Citat:
Bajare och matte .
Det var ingenting fel med den meningen. 'Procenten' kan vara allt från en procent till plural.
2013-07-03, 17:21
Medlem
Citat:
Jag växte upp i Stockholms norrort (förknippas idag som "dif-land")

Får man vara så otrevlig och undra vart i norrort? Kan inte på något sätt förstå varför det är "dif-land".
2013-07-03, 17:22
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Det var ingenting fel med den meningen. 'Procenten' kan vara allt från en procent till plural.
Bajare och grammatik .
2013-07-03, 17:24
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Bajare och grammatik .

hammary disläktr
2013-07-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Får man vara så otrevlig och undra vart i norrort? Kan inte på något sätt förstå varför det är "dif-land".
Täby.
2013-07-03, 17:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
On a serious note, hur uppfattar du lagtillhörigheterna på Östermalm dessa dagar? Uppfattningen jag själv har, efter att ha bott där mer eller mindre hela mitt liv, är att nyinflyttade nästan uteslutande är Dif, medan många äldre släktgenerationerna som bott på Östermalm under väldigt många år ofta är AIK. Jag vill nästan uppskatta att uppemot 30-40% är AIK, om jag minns rätt från skoltiden och min uppväxt. Nu var det förvisso många år sedan, och jag antar att det blivit ännu fler stadsbor som sympatiserar med Dif.

Att Djurgården är Dif råder det naturligtvis inga tvivel om, lika lite som att Solna är AIK.
Överlag tycker jag att det är rätt jämnt mellan DIF och Gnaget genom hela innerstaden (utom möjligtvis Södermalm). Under uppväxten var det alltid DIF eller Gnaget folk höll på, Bajare existerade knappt.

Citat:
Procent = hundradel. Procenten = hundradelen. Du refererar väl inte till 28 % som "procenten"?
2013-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Procent = hundradel. Procenten = hundradelen. Du refererar väl inte till 28 % som "procenten"?
Första gången det diskuteras grammatik här men mjo, har nog refererat till 28 % i bestämd form förut.
Kunde/skulle dock skrivit en tvåa innan 'procenten' för att förtydliga.
2013-07-03, 18:16
Medlem
Rubarth23s avatar
Det jag reagerar mest på är att du gick i en skola med 50 elever...

Känns fruktansvärt tomt utan bortamatcher i Europa i år, det var verkligen höjdpunkten förra året. Man får dock glädjas åt ett rätt skönt sommarschema i Allsvenskan trots allt AIK+SvFF
2013-07-03, 18:16
Medlem
startlings avatar
Gick själv i skolan och bodde på Östermalm/Gärdet en del av min uppväxt, var flest gårdare där men också en del gngare fast mycket färre. De få bajare som fanns var ju dock alla som gick på matcher hela tiden, men blir ju lätt så att många som egentligen inte bryr sig om dif när det är motgång eftersom de kanske säger att de är gårdare bara för att. Nu bor man söder om slussen men en rolig grej med att jag bodde där borta var att jag var med nån gång med en gårdarpolare när de tränade på öip, i hans fotbollslag var det 4 bajare, ungefär samma antal gnagare och resten gårdare.
2013-07-03, 18:23
Medlem
Danderyd är svartgult!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in