Citat:
Ursprungligen postat av
Rode-tjuren.
Dan Eriksson har väl uttryckt sig om adopterade, att dom ska få stanna
Det har jag svårt att tänka mig eftersom det går emot punktprogrammet, förutsatt att dessa inte ska leva som någon slags slavkast utan medborgarskap. Du får gärna länka till detta uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livetsteater
Har följt diskussionen ganska länge nu, både här på flashback och övrig media. Jag tycker SvP verkar vara ett mycket bra alternativ för oss nationalister.
Vad trevligt.
Citat:
Jag som student undrar hur ni ser på det här med utbytesstudenter och möjligheter att som svensk få studera och åtminstone tillfälligt bosätta sig i andra länder.
Så länge det finns ett tydligt regelverk och det hela inte subventioneras av svenska skattebetalare så ser inte jag några problem med utländska utbytesstudenter. Grundprincipen är att det ska gynna svenskarna, och det tror jag det kan göra om vi har samarbeten med exempelvis tekniska universitet i Tokyo.
Det handlar om vad de har att erbjuda oss helt enkelt och vad vi tjänar på det. Ett utbytesprogram med Japan har vi sannolikt mycket att tjäna på, medan ett utbytesprogram med universiteten i Mogadishu bara är till vår egen nackdel.
Utländska gästprofessorer ser jag inga problem i alls, också förstås givet att det handlar om riktiga vetenskapliga discipliner och att dessa har något att bidra med.
För mig känns det viktigt att vi kan samarbeta med andra länder, även utomeuropeiska länder, både med utbytesstudenter men också att vi har utländska forskare vid universiteten.
Citat:
Läste även ett inlägg i en annan tråd där någon har ungefär denna frågeställning:
Om SvP får majoritet i riksdagen kommer man då att förbjuda eller motarbeta oliktänkande partier?
Vill ni ha en enpartistat eller är jag ute och cyklar här?
Exakt hur vi vill att styrelseskicket ska se ut i framtiden är inte klart just nu. Det finns alltså ingen helt färdigarbetad modell som har släppts officiellt än så länge, även om mer omfattande politiska dokument är på väg.
SvP är dock kritiska mot hur den liberala demokratin ser ut idag och vill reformera systemet och effektivisera det. Personligen menar jag att systemet där man röstar på olika partier är ineffektivt och dåligt och skulle nog hellre se att representanter utifrån en rad kriterier väljs ut från varje landskap och som får representera folket i maktens korridorer, självfallet utifrån en svenskvänlig konstitution som inte tolererar förräderi och liknande. Politikerna bör också lyda under en ansvars- och ledarprincip på ett helt annat sätt än idag, vilket innebär att de blir personligt ansvariga för sina respektive ansvarsområden och kan straffas om de på olika sätt uppenbart agerar mot folkets intressen.
Jag tror att vi kan hitta mycket inspiration för hur Sverige bör styras om vi går tillbaka en 800 - 1200 år i tiden och ser hur våra förfäder agerade med ting och lokala ansvarspositioner. Detta har dock avhandlas väldigt mycket i den här tråden och jag orkar inte just nu iaf författa ett längre och mer utvecklande inlägg.