2013-07-03, 01:14
Medlem
p.norths avatar
Hade det varit en ensam galning så hade han/hon avlossat betydligt mer skott, kanske till o med tömt allt, om det handlade om "personliga känslor"
Den här personen visste vad han gjorde, känslan o redskap att ha en backup för att klara sig undan med det.
Citera
2013-07-03, 01:21
Medlem
Hur tror ni att ni kommer reagera om mordet blir löst helt och hållet, ni som verkligen engagerar er mycket i detta? Är det något i er som paradoxalt nog inte vill att mordet ska lösas eftersom era teorier och jakt på sanningen i sig är det som faktiskt är av värde? Ta inte detta som negativ kritik, jag imponeras av ert arbete och starka engagemang.

Mvh Konservator
Citera
2013-07-03, 03:28
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Hur tror ni att ni kommer reagera om mordet blir löst helt och hållet, ni som verkligen engagerar er mycket i detta? Är det något i er som paradoxalt nog inte vill att mordet ska lösas eftersom era teorier och jakt på sanningen i sig är det som faktiskt är av värde? Ta inte detta som negativ kritik, jag imponeras av ert arbete och starka engagemang.

Mvh Konservator

Bra fråga, borde absolut diskuteras här. Palme var populär. Hur Sverige sett ut idag om han fått leva vet ingen. Men Sverige var en fri och öppen demokrati. Palme var demokratiskt vald. Om Palme begått något brott, ljugit eller velat "sälja ut Sverige" till ryssarna skulle det ha exponerats för svenskarna. Palme skulle ha åtalats om det han gjort något brottsligt. Så gör man i en demokrati. Jag misstänker att mördaren finns i kretsar som såg sig som väktare av demokratin. Men genom att mörda en demokratiskt val statsminister gjorde de sig till raka motsatsen till fri och öppen demokrati. Jag hoppas de åtalas och döms. De är sanna landsförrädare.
Citera
2013-07-03, 05:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Mvh Konservator

Herr Konservator,

Det skulle vara intressant att höra vad Herr Konservator har för teorier.

tack på förhand,
Citera
2013-07-03, 07:26
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Risken med export till DDR var inte bara att de och storebror i Kreml skulle få tillgång till teknologi som skulle kunna användas i massförstörelsevapen. I fallet DDR var deras vana att sälja och vara transitland för vapen till bland annat Iran en reell fara. Om én svensk regering skulle bidra med att tillåta export av kärmvapenteknologi ,som i sin tur utökade kärnvapen klubben , skulle ett sådant scenario vara förödande för sveriges anseende ute i världen.
Det var ju just det regeringen gjorde. Skrev under och godkände export av Isostatpressarna. Inte bara det, export av en civil version av flygledarteknik. Googla Data SAAB,Stansaab, SRA eller Terca.

Finns mycket att säga om svenskt dubbelspel och export av elektronik österut , teknik som USA inte ville skulle komma i ryssarnas händer. USA gick så långt att de förbjöd export till Sverige av elektronik bla till de nya flygplanen som SAAB hade på gång. Förbudet hävdes senare rättsnabbt eftersom man militärt såg fler fördelar.

VAX datorer ett annat smuggelexempel.Libyenaffären etc listan kan göras lång.!

Frågan är ifall neutralitetsspelet,om och när fördelarna föll till Sveriges nackdel ?

Det man ska ha i bakhuvudet samtidigt,var att de flesta vapen och ammunitionstillverkare i Europa smugglade via DDR , Iran-Irak, där Bofors var en som t.o m fick Kalasjnikows och den ammunition som användes för att få till den speciella krutblandningen , ammunitionen märktes om på paketen så att det fick en civil beteckning.

"Business as usual "tillämpades fullt ut, myntat före och under ww2 av familjen Wallenberg.
Senast redigerad av zorze 2013-07-03 kl. 08:00.
Citera
2013-07-03, 09:14
Bannlyst
Citat:

Mvh Konservator

Mystisk, lite småelak men kul fråga! Somliga privatspanare byter kanske bara "mordforskningsobjekt" medan en del andra kanske börjar äta antidepressiv medicin pga av det "tomrum" som isåfall uppstår gissar jag. Men jag misstänker att de flesta "spanare" bara skulle tycka att det var glädjande om MOP löstes. Det är ju inga knäppskallar vi talar om. Med några få undantag...
Citera
2013-07-03, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det var ju just det regeringen gjorde. Skrev under och godkände export av Isostatpressarna. Inte bara det, export av en civil version av flygledarteknik. Googla Data SAAB,Stansaab, SRA eller Terca.

Finns mycket att säga om svenskt dubbelspel och export av elektronik österut , teknik som USA inte ville skulle komma i ryssarnas händer. USA gick så långt att de förbjöd export till Sverige av elektronik bla till de nya flygplanen som SAAB hade på gång. Förbudet hävdes senare rättsnabbt eftersom man militärt såg fler fördelar.

VAX datorer ett annat smuggelexempel.Libyenaffären etc listan kan göras lång.!

Frågan är ifall neutralitetsspelet,om och när fördelarna föll till Sveriges nackdel ?

Det man ska ha i bakhuvudet samtidigt,var att de flesta vapen och ammunitionstillverkare i Europa smugglade via DDR , Iran-Irak, där Bofors var en som t.o m fick Kalasjnikows och den ammunition som användes för att få till den speciella krutblandningen , ammunitionen märktes om på paketen så att det fick en civil beteckning.

"Business as usual "tillämpades fullt ut, myntat före och under ww2 av familjen Wallenberg.

Det mest intressanta är väl vilken vetskap regeringen själv hade om alla dessa varuaffärer? Och naturligtvis är det ju lika intressant att veta om länder som tyckte illa vara om dessa affärer, skuldbelade Palme för dessa och isåfall sköt honom? Ett sånt hämndmotiv förefaller lite för enkelt i en komplex vapen- och militärvärld. Alla som är i affärs- och regeringsbranschen vet väl hur affärer, och i synnerhet vapenaffärer, går till gissar jag. Där har man väl inte råd att ha en högre moral. Det är väl sånt som brukar benämnas realpolitik?

Själv har jag alltid hakat upp mig på den förestående Moskvaresan. Jallai skriver i sin blogg att Wennerström möjligen var antiimperialist. Palme var väl detsamma. Om nu CCCP hade visar tecken på att implodera 1986, så kan man väl tänka sig att konservativa ryssar helst undvek ett besök av antiimperialisten Palme.

Vi vet ju inte hur aktivt Palme verkade i nedmonteringen av det gamla Sovjet och vi vet väl inte heller om konservativa ryssar kanske höll Palme som delansvarig för den ev. nedmonteringen? Vi vet ju däremot att Sverige hade ett nära samarbete med NATO. Det hade ju iallafall IB, FRA och svenska flygvapnet och det offensiva samarbetet riktat mot WP kan knappast har varit okänt för Palme, eftersom IB-chefen Elmér enligt egen utsaga briefade Palme varje vecka. Och jag tror på Elmérs ord om att det faktiskt gick till på det sättet. Det hör ju till saken att regeringar alltid skall vara officiellt ovetandes om saker och ting för att slippa ta ansvar inför både det egna folket och bilateralt, men som knappast är ovetandes i verkligheten.

Och som sagt, det tog 50 år innan sanningen om officersmassakern i Katyn kom fram via glasnost och Gorbatjov, så det kan ju ta 100 år innan sanningarna om Wallenberg och Palme kommer fram OM det nu var konservativa ryssar, kanske i synnerhet militära sådana, som låg bakom morden.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-03 kl. 09:52.
Citera
2013-07-03, 09:51
Medlem
zorzes avatar
Se min första mening, regeringen och statsråden hade full insyn och vetskap. Statsråden undertecknade själva olika exportdokument. Finns säkert några undertecknaden som gjordes mot bättre vetande. Därför min förvåning då jag läst en hel del memoarer från några av statsråden att det saknas beskrivningar om interna diskussioner runt 1986+_ 1år, Feldt är den som går längst med sin beskrivning av en orolig Olof tiden före mordet. Men som sagt inget om hur de diskuterde internt.

Vet att däremot olika statsråd gick med skvaller till SÄPO, just för den interna kampen dem emellan. (Skriver på mobilen så kan inte utveckla längre än så här)

Vad gäller Moskva resan är det ju en formell officiell orsak/del motiv som dragits upp. Jag är mer inne på något mer som fanns under ytan ,men som inte kommit upp i ljuset.
Senast redigerad av zorze 2013-07-03 kl. 09:53.
Citera
2013-07-03, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Se min första mening, regeringen och statsråden hade full insyn och vetskap. Statsråden undertecknade själva olika exportdokument. Finns säkert några undertecknaden som gjordes mot bättre vetande. Därför min förvåning då jag läst en hel del memoarer från några av statsråden att det saknas beskrivningar om interna diskussioner runt 1986+_ 1år, Feldt är den som går längst med sin beskrivning av en orolig Olof tiden före mordet. Men som sagt inget om hur de diskuterde internt.

Vet att däremot olika statsråd gick med skvaller till SÄPO, just för den interna kampen dem emellan. (Skriver på mobilen så kan inte utveckla längre än så här)

Vad gäller Moskva resan är det ju en formell officiell orsak/del motiv som dragits upp. Jag är mer inne på något mer som fanns under ytan ,men som inte kommit upp i ljuset.

Nej inte hade regeringen Palme någon insyn vad det gällde t.ex Boforssmugglingarna via DDR. Bofors hade inget exporttillstånd av de varor de verkligen sålde, vilket visade sig när Boforschefen Ardbo faktiskt också ställdes inför rätta i svensk domstol. Så klart Palme måste ha blivit orolig när sanningen om smugglingen kom fram. Det hade ju ställt till det rejält både för honom personligen och för Sverige som helhet internationellt. OM regeringen/Palme hade full insyn i Boforssmugglingarna (och sedermera Indienmutorna) så var det i varje fall inget som fanns på pränt på papper. Och om det var så måste svenska rättsväsendet har agerat väldigt självständigt utan politisk iblandning då Ardbo ställdes inför rätta och dessvärre tror jag inte längre att våra domstolar alltid står på självständiga ben i förhållande till regeringsmakten.

Om Palme sköts av ryssar by the way så hade nog ingen velat att den sanningen kom fram under kalla krigets sista skälvande år. Varken ryssar, NATO eller svenskar heller för den delen. Första världskriget startade ju med skotten i Sarajevo och jag tror ingen 1986 hade velat riskera ett tredje världskrig pga av ett statsministermord i ett västland. Locket på var nog tryggast för hela världen.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-03 kl. 10:39.
Citera
2013-07-03, 10:54
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Nej inte hade regeringen Palme någon insyn vad det gällde t.ex Boforssmugglingarna via DDR. Bofors hade inget exporttillstånd av de varor de verkligen sålde, vilket visade sig när Boforschefen Ardbo faktiskt också ställdes inför rätta i svensk domstol. Så klart Palme måste ha blivit orolig när sanningen om smugglingen kom fram. Det hade ju ställt till det rejält både för honom personligen och för Sverige som helhet internationellt. OM regeringen/Palme hade full insyn i Boforssmugglingarna (och sedermera Indienmutorna) så var det i varje fall inget som fanns på pränt på papper. Och om det var så måste svenska rättsväsendet har agerat väldigt självständigt utan politisk iblandning då Ardbo ställdes inför rätta och dessvärre tror jag inte längre att våra domstolar alltid står på självständiga ben i förhållande till regeringsmakten.

.
Det var just det man hade , Bofors anställda ljög sedan friskt i domstolarna,några av statsråden hade säkert inte insyn i allt trixande och detaljer vad gäller smugglingen ,men visste gjorde man .Här har jag tidigare tagit upp att det var säkert den här anledningen till att man senare satte åt Penser via Nordbanken.

Här rekommenderar jag att läsa Christoph Anderssons bok om STASI där smugglingen tas upp.
Senast redigerad av zorze 2013-07-03 kl. 10:59.
Citera
2013-07-03, 10:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tänkvärda ord av en som inte imponerats av Hassar , Ebbar och andra skönandar.

"...... Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare
Polisman G:s beteende stämmer säkert med vittnesmål men Agrells fantasier om denna tänkta mördares syfte överträffar t o m Krantz. Båda måste ha blivit vettskrämda av vad de ofrivilligt fått veta om mordkomplottens faktiska omfattning. HH och EC däremot måste ha varit inställda på detta långt i förväg men kunde aldrig stoppa mer än en rad villospår. När de slutligen tvingas lämna utredningen fanns bara Baresic, Östling och någon till kvar som tänkbara gm men då bestämdes att PU bara skulle koncentrera sig på CP.
Vilka intressen tjänade då PG Näss och Jan Sundström som så envetet fortsatte sabotaget mot utredningen?
Citera
2013-07-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Herr Konservator,

Det skulle vara intressant att höra vad Herr Konservator har för teorier.

tack på förhand,

Jag har ingen särskild teori, alldeles för dåligt påläst, men tror inte på CP som gärningsman, det är ett som är säkert.

Tack för era svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in