Jag kör min Renault Laguna 1.8 16V -01 av den enkla anledningen att den var billig!
Först kollade jag länge på beggade bilar på blocket, läste tester och utvärderade. ALLA bilar har problem. Generellt har bilar som är äldre/har gått längre fler problem är flong nya bilar.
Jag tänkte mig en billig bil i typ 20K-klassen. Oavsett bilmärke får man ju ingen pärla då direkt. Gemensamt för de flesta bilar är dock att de går åtminstonde 20000 mil.
Såååå jag sökte helt enkelt på blocket "Mitt län --> bilar --> <15000 mil --> billigast först". Jag angav under 15000 mil då jag tänkte köra bilen i alla fall 5000 mil
Lagunan dök upp för 12000, prissänkt till 8000. 00:a, 14300 mil. Vibrationer i framvagn vid acceleration, AC urfunktion. Nya vinterdäck, fräscha sommardäck, skattad och besiktigad. Prutade en femhundring gjorde jag också!
Så för 7500 fick jag en bil som jag sedan ett år senare inte lagt ut en krona på förutom olja + filter. Vibrationerna i framvagnen är kvar, men dom har jag lärt mig leva med. Förmodligen är den någon drivaxel som är lite skev, men vem bryr sig??
Dessutom lastar den som en tok, drar lite soppa och är hyffsat komfortabel. Den har också kasettbandspelare

Imorn ska jag köra 80 mil till mina föräldrar i den, blir kul! Måste bara spela in ett par blandband först. Så jag antar att jag måste lägga på 30:- på bilpriset för det kassettdäck jag köpte beggat för att kunna spela in band till bilen
Men om jag lägger handen på hjärtat måste jag erkänna att jag då och då (ganska ofta) tar en sväng på Blocket för att kolla utbudet. AC och en "roligare" bil hade varit nice. Porsche 944 hägrar i fjärran..... Eller en Prius mk2. Kanske en 240 -93:a med AC?? Eller en liten röd bil.