2013-07-01, 06:09
Medlem
Har hela tiden levt med devisen om att bli skuldfri är det största man skall uppnå vad gäller pengar.
Har bra jobb och med en stabil inkomst, köpt en lägenhet för dryga 2 mille som är betalt till 75% Även CSN-lånet på 200k är nollat.

Nu har planen länge varit att betala av lägnheten (300K/år). Så om allt klaffar hade den varit betald om 6år. Poletten med att göra pengar av pengar trillade just ned när jag pratade med en kollega som är driven företagare, hyr ut lgnheter, containrar etc. Han har lån, och efter lite diskussion då jag tyckte att varför betalar du inte av? så fick förklarat för mig att om han istället lägger (enligt mig, hans amorterings pengar) på ngt annat som ger mer avkastning än räntan på lånet så skall man göra det istället.

Får ge upp min förra övertygelse och erkänna att jag varit helt fel ute, ville liksom inte förstå att det är skilland på lån och lån...se bara till att göra pengar på dom.

Vill nu ha tips på vad jag kan satsa på? Är inne på fastigheter, börja med ngt litet 4-lgnhets hus för att testa. Vill inte blanda in min privata ekonomi så starta AB vore väl de bästa..?
Kom gärna med input och disskutera. Vill inte driva ngt företag i den bemärkelsen utan är intressead av passiva inkomster som kräver mindre engagemang.

Är 31 år, singel - beredd att vänta med familjelivet några år.
Tjänar 600 ksek netto/år
Citera
2013-07-01, 06:52
Medlem
Köp skog!

Köp en skogsfastighet med avverkningsbar skog, avverka precis allt och betala av lånet. Sen lejer du bort planteringen och behöver iprincip inte göra nå mer jobb förns det eventuellt är dags att röja bort lövskog osv, det kan du också leja bort eller så håller du på med det under semestern om du har intresse av det.
Sen om 50-100 år (beroende på om du köper skog i södra eller norra delarna) så är det dags att avverka igen. På så vis får ju dina eventuella barn stor nytta av din investering eller så säljer du helt enkelt all skog när du ska gå i pension.

Så skulle jag iaf gjort om jag var i din sits.
Citera
2013-07-01, 19:27
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Tjänar 600 ksek netto/år
Bra lön! Får man fråga vad du jobbar med?

Till frågan. Har jobbat med 2 personer som håller på med lite sådana här saker.

Kille 1 - Jobbar kvar på det företaget jag jobbar på men annan avdelning. Han är ju rätt känd att ha mycket på gång(de är de båda) men han sade att han nu dragit ned på alla extra saker för stunden. Dock hade har köpt en grävmaskin han hyrde ut, en sådan där liten (kallas säkert nå speciellt på fackspråk) och han sa de var en mycket bra investering, konstant uthyrd.

Kille 2 - Jobbar ej kvar på mitt företag för han verkar enligt kille 1 leva på sina saker. Nu vet jag inte allt han håller på med. Men han äger minst 2 (mindre) hyreshus. Han äger ett hus i Hollywood som han hyr ut. Han äger 2 "långtidsparkeringar", alltså där folk ställer in båtar å skit på vintern.

Antar du bor i Stockholm och vet iofs inte hur mycket du vill/kan flänga runt. Ett bra sätt att få in pengar verkar vara att starta gym på lite mindre orter. Finns en snubbe i Västerbotten som startade ett gym på ett mindre ställe. Slutade jobba, sedan har han startat 2 gym till på mindre ställen. Åker runt i en bil som inte är en Svensson bil om man säger så. Gymmen är sånna obemannade gym som kunderna tar sig in med kodade kort.

Ett annat sätt än verkar fungera verkar vara att driva Solarium, borde finnas en rad verksamheter i den nischen att köpa. Ganska hands-off med, behöver väl bara någon som städar skiten då och då om du inte gör det själv.

Jag gör själv sidor på nätet jag tjänar pengar på. Du verkar ju ha pengar så då går det ju lätt att köpa upp sidor som redan finns som är till försäljning. Ju fler sidor som drar in pengar, ju mer inkomst per månad.

Hoppas fler hakar på denna tråd, kan bli intressant.
Citera
2013-07-02, 18:11
Medlem
fler exempel:

skriv en bok
bli agent "mellanhand" med provision på nätet tex bokningsbyrå eller mellanhand för försäljning av produkter
Citera
2013-07-03, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
Köp skog!

Köp en skogsfastighet med avverkningsbar skog,
Sen om 50-100 år (beroende på om du köper skog i södra eller norra delarna) så är det dags att avverka igen. På så vis får ju dina eventuella barn stor nytta av din investering eller så säljer du helt enkelt all skog när du ska gå i pension.

Så skulle jag iaf gjort om jag var i din sits.

Skog ær nog en vældigt bra långsiktig variant, men vet inte om jag vill vara såpass långsiktig, antar man får køpa ganska många hektar før att få in rimliga summor..? Vad kostar skog/hektar mellan tumme och pekfinger hær i sverige? Har du koll avverknings profiten/hektar i fall man lejer bort allt arbete? Skogsbrand ær något annat som poppar upp nær jag hør detta æmne...

Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Bra lön! Får man fråga vad du jobbar med?

Till frågan. Har jobbat med 2 personer som håller på med lite sådana här saker.

Kille 1 - Jobbar kvar på det företaget jag jobbar på men annan avdelning. Han är ju rätt känd att ha mycket på gång(de är de båda) men han sade att han nu dragit ned på alla extra saker för stunden. Dock hade har köpt en grävmaskin han hyrde ut, en sådan där liten (kallas säkert nå speciellt på fackspråk) och han sa de var en mycket bra investering, konstant uthyrd.

Kille 2 - Jobbar ej kvar på mitt företag för han verkar enligt kille 1 leva på sina saker. Nu vet jag inte allt han håller på med. Men han äger minst 2 (mindre) hyreshus. Han äger ett hus i Hollywood som han hyr ut. Han äger 2 "långtidsparkeringar", alltså där folk ställer in båtar å skit på vintern.

Antar du bor i Stockholm och vet iofs inte hur mycket du vill/kan flänga runt. Ett bra sätt att få in pengar verkar vara att starta gym på lite mindre orter. Finns en snubbe i Västerbotten som startade ett gym på ett mindre ställe. Slutade jobba, sedan har han startat 2 gym till på mindre ställen. Åker runt i en bil som inte är en Svensson bil om man säger så. Gymmen är sånna obemannade gym som kunderna tar sig in med kodade kort.

Ett annat sätt än verkar fungera verkar vara att driva Solarium, borde finnas en rad verksamheter i den nischen att köpa. Ganska hands-off med, behöver väl bara någon som städar skiten då och då om du inte gör det själv.

Jag gör själv sidor på nätet jag tjänar pengar på. Du verkar ju ha pengar så då går det ju lätt att köpa upp sidor som redan finns som är till försäljning. Ju fler sidor som drar in pengar, ju mer inkomst per månad.

Hoppas fler hakar på denna tråd, kan bli intressant.

Jobbar inom oljeindustrin, hemma i perioder så dærfør jag søker ngt passivt inkomstbringande som skøter sig sjælv i størsta mån.

Tack før bra tips! Antar att Bob-cat ær ordet du søker (din kompis grævare)..?! Oftast vit med svarta lemmar/skopa. Kan vara en bra grej, det tekniska underhålet ligger væl på minussidan, annars perfekt!

Mina førældrar hyrde in en gubbe før att græva/drænera før deras murbygge runt tomten - gick sækert på 90K før de 2 veckorna - så man kanske går mer mot att hyra en grævmaskin och køra sjælvb istællet = bra før torruthyrarna.

Varit inne på hallbygge (bor i Gbg) och folk betalar næstan vad som helst før att få sin Ryds 22a under tak øver vintern.

Gym læt också bra, dock vet jag inte hur mycket som behøvs satsas dær ekonomiskt - storleken på gym før att få det lønsamt - har du mer info dær?

Solarium borde man kunna køra med samma variant, kortlæsare och obemannat

Angående hyreslægenheter har vi væl ingen fri prissættning i Sverige? Kænner en finlændare som har 2 lgnheter som han hyr ut, han betalar 180Euro/mån men hyr ut dem før næstan 800 Euro/mån..

Citat:
Ursprungligen postat av maFIAn
fler exempel:

skriv en bok
bli agent "mellanhand" med provision på nätet tex bokningsbyrå eller mellanhand för försäljning av produkter

Bra dær! Mat och barnbøcker verkar vara eviga kassakor - gæller væl bara att hitta på ngt som inte har skrivits om eller gøra en variant på ett framgångskoncept.
Citera
2013-07-03, 09:19
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Vill inte driva ngt företag i den bemärkelsen utan är intressead av passiva inkomster som kräver mindre engagemang.

Hur stor avkastning vill du ha? 3 %? 6 %? 10 %? Mer?
Hur prioriterar du arbete - avkastning? Alltså, kan du nöja dig med mindre avkastning om det innebär mindre arbete?
Hur stora risker är du beredd att ta?
Citera
2013-07-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Hur stor avkastning vill du ha? 3 %? 6 %? 10 %? Mer?
Hur prioriterar du arbete - avkastning? Alltså, kan du nöja dig med mindre avkastning om det innebär mindre arbete?
Hur stora risker är du beredd att ta?

Låt oss säga att man är ute efter minst 10% avkastning, låt oss säga att man har möjlighet att hantera några få administrativa arbeten och praktiska arbeten för investeringen, inga dagar utan eventuellt någon eller några timmar i veckan, vad rekommenderar du då som skulle falla in under "passiv" inkomst..?
Citera
2013-07-03, 10:39
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Låt oss säga att man är ute efter minst 10% avkastning, låt oss säga att man har möjlighet att hantera några få administrativa arbeten och praktiska arbeten för investeringen, inga dagar utan eventuellt någon eller några timmar i veckan, vad rekommenderar du då som skulle falla in under "passiv" inkomst..?

Personligen hade jag i första hand köpt aktier. Praktiskt taget inget jobb, samt god, säker avkastning. Stockholmsbörsen har historiskt gett ungefär 9 % per år.

I andra hand hade jag nog tittat på hyresfastigheter. Nackdelen med det är att det kommer bli mer jobb. Mycket kan man visserligen lägga ut på företag som sysslar med fastighetsskötsel (både praktiskt och administrativt), men då minskar å andra sidan avkastningen. Ett väldigt bra alternativ om du hittar ett bra objekt som passar dig.

Andra alternativ, förutom de som nämns i tråden (som att t.ex. hyra ut maskiner eller båtförvaring) kan vara att t.ex. investera i nystartade företag (s.k affärsängel), men detta är ofta en högriskverksamhet. I övrigt borde alla saker som folk (långtids)hyr vara ett alternativ för dig.

Skog tror jag tyvärr inte skulle leva upp till dina avkastningskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in