2013-07-02, 04:12
Bannlyst
Läser nu detta i dagens DN debatt. Kan det verkligen stämma? Låter ju helt absurt.
Citera
2013-07-02, 04:52
Bannlyst
Det är helt okej att länka eller citera.
Citera
2013-07-02, 05:03
Medlem
Denoms avatar
TS, formulera en bättre frågeställning för den nuvarande är efterbliven. Räcker med att du kollar i artikeln för svar i så fall.

Det låter inte alls orimligt (även om jag anser det vara illegitimt slöseri av pengar). Jag skulle ändå uppskatta hänvisning till en artikel som förklarar hur och vad de har räknat på.
Senast redigerad av Denom 2013-07-02 kl. 05:05.
Citera
2013-07-02, 06:42
Bannlyst
Här var det inte många hästar hemma märker jag. Tidigt på morgonen förvisso men då är det bättre att ni håller käften. Jag läser papperstidningen och kan alltså inte länka men all nödvändig information framgår av mitt inlägg. Inväntar kompetenta svar och betackar mig för posthoror
Citera
2013-07-02, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Adolf
Här var det inte många hästar hemma märker jag. Tidigt på morgonen förvisso men då är det bättre att ni håller käften. Jag läser papperstidningen och kan alltså inte länka men all nödvändig information framgår av mitt inlägg. Inväntar kompetenta svar och betackar mig för posthoror
http://www.dn.se/debatt/fem-myter-om-svenskt-medlemskap-i-nato/

Varsågod, krångelpelle..
Citera
2013-07-02, 08:38
Medlem
Det är ju inte som 1970 när militären köpte in 800 000 gasmasker och kunde förhandla ned styckpriset till ett par hundralappar!

Eller när den värnpliktige bondgrabben nöjde sig med att ha utrustning i en tygväska som stängdes och hölls igen med en läderstropp. Eller ett par säckiga långkalsånger i tjock bomull. De var ändå bättre och bekvämare än vad han hade hemma..

Nu får militären betala 3500:- för en skyddsmask och soldaten vill ha en allvädersjacka som tål vatten i oändlig mängd, har dragkedjor som håller för ryck och slit och som soldaten dessutom inte svettas i!?! (Omöjlig ekvation).

Ett par NVG-goggles kanske kostar 40 000 spänn och en personlig radio förmodligen mer.. Lägg på ett vapen för 10k och prylar till vapnet för lika mycket. En skyddsväst för tio och så vidare. Räkna in ryggsäck, sovsäck, kök, liggunderlag, pistol med tillbehör, tre sorters skyddsglasögon, modern hjälm, cbrn-skyddsdräkt, flammsäkta handskar, ökenuniformsutrustning, ficklampa, modern hjälm, enmanstält, elektroniska hörselskydd. Sen kläder för 20 - 25 tusen.. m.m. m.m.

Sen tillkommer den administrativa kostnad för upphandling, inköp, lagerhållning, underhåll och utbildning på prylarna.
Senast redigerad av Macke85 2013-07-02 kl. 09:29.
Citera
2013-07-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det är ju inte som 1970 när militären köpte in 800 000 gasmasker och kunde förhandla ned styckpriset till ett par hundralappar!

Eller när den värnpliktige bondgrabben nöjde sig med att ha utrustning i en tygväska som stängdes och hölls igen med en läderstropp. Eller ett par säckiga långkalsånger i tjock bomull. De var ändå bättre och bekvämare än vad han hade hemma..

Nu får militären betala 3500:- för en skyddsmask och soldaten vill ha en allvädersjacka som tål vatten i oändlig mängd, har dragkedjor som håller för ryck och slit och som soldaten dessutom inte svettas i!?! (Omöjlig ekvation).

Ett par NVG-goggles kanske kostar 40 000 spänn och en personlig radio förmodligen mer.. Lägg på ett vapen för 10k och prylar till vapnet för lika mycket. En skyddsväst för tio och så vidare. Räkna in ryggsäck, sovsäck, kök, liggunderlag, pistol med tillbehör, tre sorters skyddsglasögon, modern hjälm, cbrn-skyddsdräkt, flammsäkta handskar, ökenuniformsutrustning, ficklampa, modern hjälm, enmanstält, elektroniska hörselskydd. Sen kläder för 20 - 25 tusen.. m.m. m.m.

Sen tillkommer den administrativa kostnad för upphandling, inköp, lagerhållning, underhåll och utbildning på prylarna.
Nya nvgn kostar över 150 00, ak5 6000, aimpointen 2500, nya skalplagget (som är skit) 7000. Det springer jävligt snabbt iväg med pengar...
Citera
2013-07-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Sedan när ingår ljusförstärkare i den personliga utrustningen för en vanlig soldat?
Pistol ingår inte heller vad jag vet.
Radio?

Liggunderlag kostar typ en hundring:P

Ökenuniformen ingår inte normalt sett heller, om du inte ska göra utlandstjänst.

Jag är tveksam till att det kostar så mycket till en vanlig soldat.
Citera
2013-07-02, 12:31
Medlem
beror ju på.

En typisk soldat i Sverige (om Ryssen kommer)
har väll inte så dyra saker.

AK5/4 kostar(med 6 magg och vård etui)= 3000 ish
M90 uniform= nån hundring
90 kängor=max 500
stridsväst 2000= några tusen
krsk 90A/ 94= några tusen
regnställ= 100 ish
shgr 56x2 = nån hundring

Som ni ser så blir det inte några 250000kr.

Det dyra blir när man börjar räkna på typ Monovarer ,IGR och sådant.
Senast redigerad av chillhunter 2013-07-02 kl. 12:34.
Citera
2013-07-02, 22:38
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
beror ju på.

En typisk soldat i Sverige (om Ryssen kommer)
har väll inte så dyra saker.

AK5/4 kostar(med 6 magg och vård etui)= 3000 ish
M90 uniform= nån hundring
90 kängor=max 500
stridsväst 2000= några tusen
krsk 90A/ 94= några tusen
regnställ= 100 ish
shgr 56x2 = nån hundring

Som ni ser så blir det inte några 250000kr.

Det dyra blir när man börjar räkna på typ Monovarer ,IGR och sådant.

Mörkermateriel och samband är rätt gött att ha i krig. Speciellt om motståndaren har det samma.

Om man ser till vad en vanlig värnpliktig fick ut i lumpen så var det i princip en uniform, förstärkningsplagg, regnplagg, underkläder för 5 dagar, nått att äta ur och ett skjutvapen.
Det kanske kostade runt 20 000 kr högt räknat. Och det var då sakerna köptes in, för 30 år sen.

Om man kollar på vad en GSS/T eller K soldat får ut så är det rätt mycket mera skit.
Lägg sedan till vad man får ut om man åker med utlandsstyrkan.

Då är det inga konstigheter att komma upp i några 250 000 kr.
Citera
2013-07-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Mörkermateriel och samband är rätt gött att ha i krig. Speciellt om motståndaren har det samma.

Om man ser till vad en vanlig värnpliktig fick ut i lumpen så var det i princip en uniform, förstärkningsplagg, regnplagg, underkläder för 5 dagar, nått att äta ur och ett skjutvapen.
Det kanske kostade runt 20 000 kr högt räknat. Och det var då sakerna köptes in, för 30 år sen.

Om man kollar på vad en GSS/T eller K soldat får ut så är det rätt mycket mera skit.

Du har helt rätt det jag ville påpeka var att dom måste ha räknat på en soldat i utlandstyrkan.

Att gss/K får ut massa mera grejer en vad värnpliktiga fick är lite överdrivet och mtrl är i stort samma grejer du räknade som " inköpt för 30 år sen" lite grejer är nya visst men inte mycket;-)

Dessutom så håller jag med om att monovar är bra att ha etc men de är inte alla av gss soldaterna som har det ute och för att inte tala om hv som inte har någon mörkerförmåga utom lys och ryssmörkerkikare;-)

som borde stått var vissa soldater kostar 250000. De är skillnad på soldat och soldat.

skriver från seg mobil ber om ursäkt för ev konstigheter.
Senast redigerad av chillhunter 2013-07-02 kl. 23:53.
Citera
2013-07-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon

250 papp är väldigt högt satt även om man sätter priserna efter civila marknads priser då kommer man inte riktigt helt därupp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in