2013-07-01, 12:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Det behöver inte vara fel med mothugg då det kan få alla att fundera i en bredare bana oavsett åsikt. Dessa argument kommer kanske försvarsadvokaten att använda?

Javisst, åsikt utan insikt förekommer flitigt i tråden, men det får ändå vara någon måtta på hur bred banan får vara innan åsikter och teorier övergår i skämt. Om advokat Forssberg använder Largos argument bör han bytas ut redan av de anledningen.
Citera
2013-07-01, 12:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ngn här sa att KJ jobbade ett tag på ett snickeri!

Denna firma ligger väl inte heller så långt därifrån?

http://www.enterprisemagazine.se/nyheter/Artikel/takjobb-med-kvalitet-och-ordning-takverket-i-boden
Citera
2013-07-01, 12:27
Medlem
highfives avatar
Någon som vet vilket "snickeri" KJ var på? Eller har förslag på vilket?
Citera
2013-07-01, 12:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De här blodspåren som påträffats har inte åklagarna sagt vad de är, om det är någon mindre fläck eller vad ? De kan också vara från ett äldre datum än när VB försvann.
Vid den senaste omhäktningen påstod åklagaren att det finns bevisning utöver blodspåren.
Sedan har åklagarna antydd att KJ kunde haft medhjälpare.
Det här hemlighetsmakeriet från åklagarna gör att man frågar sig om de överhuvudtaget har några bevis med substans.
De tycks inte heller ha klart för sig om det är en gärningsman eller flera.
Att det finns spår efter VB i bilen och bostaden kan ses som normalt.
Eftersom VB idgade en kampsport som karate är det lätt att drabbas av blodflöde, därför kan det inte jämföras med andra kvinnor som inte idgar karate sporten, att de vanligen inte drabbas av skada och blodflöde.

Beviskraven för att väcka åtal om mord är mycket hårda, om åtal väcks skall åklagarna vara förvissade att den åtalade döms.
Vad åklagarna hittills kommit med, finns ingen möjlighet att väcka åtal för mord.
Jag anser det blir mycket svårt att väcka åtal överhuvudtaget i det här fallet, om inte brottsplatsen hittas.

Nej, blodförekomst i partnerns bil kan inte anses normalt även om vederbörande partner ägnar sig åt kampsport. Hur ofta har Vatchareeya setts åka omkring i KJ bil överhuvudtaget ? Förhållandet upphörde ju för c:a tre år sedan ? Din märkliga uppfattning att VB mördades och styckades i en bostad är befängd, någon mer osäker plats än i en bostad med omgivande grannar finns väl knappast att uppbringa. Varför envisas du med den tokteorin ? VB mördades och styckades långt ifrån fyndplatsen i och omkring ödehuset, och mest troligt är brottsplatsen belägen i eller i närheten av skjutfältet.
Citera
2013-07-01, 12:41
Medlem
Citat:

Oj,ja det var ett sammanträffande.Inte säkert att det är ett stämjärn som använts.Men till att hugga/markera mönster med symmetriska figurer,torde ett stämjärn fungera alldeles utmärkt.
De finns ju i skiftande bredd på spetsen och halv runda typ..
Citera
2013-07-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Oj,ja det var ett sammanträffande.Inte säkert att det är ett stämjärn som använts.Men till att hugga/markera mönster med symmetriska figurer,torde ett stämjärn fungera alldeles utmärkt.
De finns ju i skiftande bredd på spetsen och halv runda typ..

EDIT:
Stämjärn/stämjärnen bör fogas till den lista som Bodens fiske klubb "Börstingen"bör hålla utkik efter då man dyker och rensar upp i älven efter drag/linor nedströms Bodens kraftstation/hängbron.Utgår från att det sker i år/sommar men vet inte som sagt.
Citera
2013-07-01, 12:53
Medlem
ME077s avatar
Citat:

Jo det var jag, har minne av att jag läste att KJ praktiserat på R*no Sn*ck D*sign.

Edit maskning: e, i, e

Edit 2: Ser att i KJ´s "gilla-lista" på facebook har han gillat snickeriet ovan, samt Bod*nv*d AB, vilket dock verkar ha gått i konkurs. (e, e)
Senast redigerad av ME077 2013-07-01 kl. 13:12.
Citera
2013-07-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Någon som vet vilket "snickeri" KJ var på? Eller har förslag på vilket?

Bra koppling och det kan ju vara liite intressant att höra om det har "försvunnit" några "stämjärn" i samband med arbetet...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Känns inte rätt att använda smileysar i denna tråd så jag håller mig från det.Övertygad om att en rättsläkare/obducent ser om det är ett stämjärn som använts som mordv. mönster skapare.
Polisen har nog full koll på eventuella snickerikopplingar,får vi hoppas.Annars har dom en bra källa här.
Citera
2013-07-01, 13:32
Bannlyst
Om stämjärn har använts vid mordet kan det röra sig om stämjärnskniv av denna typ: http://shop.berner.eu/berner/se/productgroup/1082254/Komplett+produktprogram/Handverktyg/Knivar/Stamjarnskniv&

Stämjärnsknivar används ofta av byggsnickare då det blir en sak mindre att bära i bältet. Som ni ser på bilden så är ju slidan utformad precis som en vanlig knivslida, vilket gör det svårt att se att det är en stämjärnskniv istället för en vanlig morakniv såvida man inte drar ut den ur slidan. Om det rört sig om ett överlagt mord kan ju gärningsmannen tagit en stämjärnkniv av misstag, i tron om att det rörde sig om en vanlig morakniv.
Citera
2013-07-01, 13:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har markerat "Sörjig pöl" i kartan på den plats som är beskriven här.

http://goo.gl/maps/Easu2
Jag upptäckte nu att bilen som stod inbackad på en skogsväg, den med nåt gult på passagerarplatsen, stod i närheten av Råbäcken. Detta var enligt jukeboxflowers på kvällen den 4 eller 5 maj.
https://www.flashback.org/sp43786810

F-n, jag kan inte länka till kartan. Jag vet inte hur långt in på vägen bilen stod, men på beskrivningen verkar det som vittnet/jukeboxflowers beskrivit det från korsningen in till den populära badsjön.

http://img266.imageshack.us/img266/9805/6dll.jpg
Citera
2013-07-01, 13:36
Medlem
ME077s avatar
Nu kanske jag har missat något, men vad är det som tyder på just stämjärn? (Med tanke på vittnesmål i tråden om att hela KJ´s hem var fullt av knivar så känns det som att han borde haft en del att välja på).

Är det ngn i tråden som sparat ned grejer från KJ´s facebook? (Bortsett från bilderna i sammanfattningen)
Citera
2013-07-01, 13:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutdurken2011
Om stämjärn har använts vid mordet kan det röra sig om stämjärnskniv av denna typ: http://shop.berner.eu/berner/se/productgroup/1082254/Komplett+produktprogram/Handverktyg/Knivar/Stamjarnskniv&

Stämjärnsknivar används ofta av byggsnickare då det blir en sak mindre att bära i bältet. Som ni ser på bilden så är ju slidan utformad precis som en vanlig knivslida, vilket gör det svårt att se att det är en stämjärnskniv istället för en vanlig morakniv såvida man inte drar ut den ur slidan. Om det rört sig om ett överlagt mord kan ju gärningsmannen tagit en stämjärnkniv av misstag, i tron om att det rörde sig om en vanlig morakniv.
Tydligen har man kunnat se att vapnet är spetsigt, 20-40°, den du länkar till är 90°.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in