2013-06-30, 21:20
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Du är fan efterbliven, och det skriver jag också i all välmening. Behövde du svara på samma inlägg en gång till? Jag säger inte åt dig att hålla tyst: jag säger åt dig att försöka diskutera MOP utan att prata om dig själv.

Att ifrågasätta något av det Ove säger med sakargument är som att hälla vatten på en aggressiv gås. Om vattnet är sakligheten och Ove är gåsen så måste SPF vara den vattenavvisande fjäderdräkten. De åtföljande mothuggen är lika irrationella som ofrånkomliga. Säkrast för både fysisk och mental hälsa är att fortast möjligt avlägsna sig från gåsens räckhåll.
Citera
2013-06-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Att ifrågasätta något av det Ove säger med sakargument är som att hälla vatten på en aggressiv gås. Om vattnet är sakligheten och Ove är gåsen så måste SPF vara den vattenavvisande fjäderdräkten. De åtföljande mothuggen är lika irrationella som ofrånkomliga. Säkrast för både fysisk och mental hälsa är att fortast möjligt avlägsna sig från gåsens räckhåll.
Det är just för att undvika trams som det finns en ignore-funktion. Att reta upp sig på varandras sämre sidor kommer aldrig att tillföra något.

Naturligtvis går det inte att utesluta att Ove Mollvik köpte en revolver av Östling.
Citera
2013-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är just för att undvika trams som det finns en ignore-funktion. Att reta upp sig på varandras sämre sidor kommer aldrig att tillföra något.

Naturligtvis går det inte att utesluta att Ove Mollvik köpte en revolver av Östling.

DET hade varit en intressant och minst sagt överraskande lösning på det hela om det visade sig att Jallais teori om två separata grupper - omedvetna av vilka som utgjorde respektive grupper - hade Ove Mollvik som länk

Där Mollvik handlade vapen av CG Östling och sedan förmedlade det till någon granne som rörde sig i kriminella kretsar.
Citera
2013-06-30, 21:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Men hallå och wake up, Iesho! Åsnan har varit inne i det här namedroppande hönshägnet och tjatat i en hel månad nu. Animal är uppe i cirka 120 inlägg vid det här laget, men han har satt på sig en liten grimma denna gång så att vi har sluppit de allra värsta okvädingsorden. Den som söker han finner...
Ska du förresten besöka KB nästa år? Tror det är då Östekonomiska byråns papper släpps. Men jag känner på mig att det bara kommer att ligga lite gulnade tidningsurklipp i arkivet. Och lite kassaredovisningar. Allt av väsentlighet är säkerligen utrangerat sedan länge.
Hur som helst är det betydligt bättre diskussioner och mindre glåpord nu. Jag väntar med ÖEBs arkiv till det finns som femstjärnig app med fina sökfunktioner.
Citera
2013-06-30, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Zorze brukar hävda att driftsvärnet har/hade starkt samband med Stay Behind. Är det någon som har synpunkter på det? Iofs mycket logiskt.

Nu är det så att en tidigare chef för driftsvärnet, överstelöjtnant G*ran F*ahlgren, sitter häktad för våldtäkt på en småbarnsmamma och målet utreds av polisens interna grupp. Inte helt on topic, men ändå intressant att följa tycker jag.

Men om driftvärnet har till uppgift att säkra viktiga anläggningar under krig, så blir det väl svårt för dem att agera som ett slags svenskt "spetsnaz-förband" ute på bygden samtidigt? Och om stay behind, som var det hemligaste av det hemligaste i händelse av krig, hade haft något samröre med driftvärnet så hade ju det kommit ut förr eller senare. Och det var väl det sista men ville om man var riktigt klok?
Citera
2013-06-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Men om driftvärnet har till uppgift att säkra viktiga anläggningar under krig, så blir det väl svårt för dem att agera som ett slags svenskt "spetsnaz-förband" ute på bygden samtidigt? Och om stay behind, som var det hemligaste av det hemligaste i händelse av krig, hade haft något samröre med driftvärnet så hade ju det kommit ut förr eller senare. Och det var väl det sista men ville om man var riktigt klok?
Driftsvärnet kan ju inte vara identiskt med Stay Behind, men båda grupperna hade så pass likartad krigsuppgift att det är rimligt att de skulle samverka i någon mån.
Citera
2013-06-30, 23:19
Medlem
Lite information om driftsvärnet och Gör*n F*hlgren.
http://www.tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2002-5.pdf sidan 16
http://www.tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2003-5.pdf sidan 14
http://www.tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2004-2.pdf sidan 10
http://www.tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2005-2.pdf sidan 6
Historien började vid krigsslutet 1945, då myndigheter och företag satte upp försvarsstyrkor av egen personal. Så sent som 1987 räknade driftvärnet 22 381 soldater. Sen kom bolagiseringar och avkastningskrav. I kombination med att statsmakterna inte föreskrev något väpnat skydd tog detta knäcken på verksamheten. En ödesfråga, nämligen den om militär ska få bevaka civila anläggningar kunde inte heller avgöras i tid för att rädda driftvärnet. Följden blev ett ras i numerären. År 2000 var antalet nere på 2 711 och vid senaste räkningen bara något tusental. (THV 2005-2)
Det verkar som att Stay Behind och driftvärnet hade sin storhetstid kring MOP.
Citera
2013-07-01, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
BP glömde i bilen , från GK:

Minns också att jag har läst om kvarglömd av livvakt på bussen , men vet ej av vem. Eller kan det vara ett misstag så att det är uppgifter som blivit sammanblandade, eller alla glömmer revolvrar överallt ?

Ville vissa få sina vapen omhändertagna när dagen D närmade sig?
Ungefär som att BP:s kompis LL ville bli protokollförd av polis på en
rastplats utanför Mariestad.
Kanske till och med Kramm var tipsad om att han var i farozonen eftersom
han lyckades åstadkomma en så passsande polisrapport som gav honom
alibi.
Det verkar som om snacket gick.....
Citera
2013-07-01, 09:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Ville vissa få sina vapen omhändertagna när dagen D närmade sig?
Ungefär som att BP:s kompis LL ville bli protokollförd av polis på en rastplats utanför Mariestad.
Kanske till och med Kramm var tipsad om att han var i farozonen eftersom han lyckades åstadkomma en så passsande polisrapport som gav honom alibi.
Det verkar som om snacket gick.....
Säkert är det på detta vis och det förklarar varför man fortfarande försöker rikta sjuka misstankar mot en på den tiden nybliven pappa som hade fullt upp med familjen till att samtidigt kunna hålla på med vapenaffärer.
Citera
2013-07-01, 09:45
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Ett hett tips är att använda ignore-funktionen. Själv har jag 10 namn på den och det blir genast en mycket intressantare och lättläst diskussionstråd då ....
Flest ignore vinner Eller vad tror du?
Hoppas inte du generas av att jag ändå läser dina försök att styra upp tråden med intresse och ibland också får lust att fylla i.
Citera
2013-07-01, 10:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Misstänkas? Jag ställde en fråga. Och jag köper ditt svar.

Du har rätt, ditt liv är totalt ointressant för Palmemordet.
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Jag kan förstå att om man springer på v. Birchan, Ausonius och dessutom lär känna Barešić att polisen får upp ögonen för en. Allt annat hade varit svagt polisarbete.

Om man dessutom nämns av en sådan som CG Östling är det än mer anmärkningsvärt.

Du har alltså inte ägt den pistol som CG Östling påstår sig ha sålt till dig?

Edit:
Kan också bekräfta att SOU 1999:88 Polisspåret sidan 325 innehåller just det stycke som Thunderbird citerar.
Uppenbarligen har PU med sin förlängda svans här inte kunnat upphöra med att intressera sig för mig och mitt liv. Säpomannen Jan Sundström visste att Ausonius och v.Birchan hade kunnat träffas på parkeringen hemma exv. men att jag i så fall hade kunnat gå emellan och i efterhand intyga att ingen av dem hade med mordet att göra annat än som vittnen på Säpofolks inblandning. Detta kallar jag dåligt polisarbete.
Citera
2013-07-01, 16:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är det helt uteslutet att polisman G är Kjell-Arne Karlsson?
Det här är tydligen den mest brännande frågan. Själv är jag nu mera nyfiken på Jan Sundström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in