2013-06-30, 01:25
Medlem
Rektangels avatar
Ett tag hade jag upp till 30 olika poster i dessa och liknande bolag samt andra konsumentrelaterade men nu har jag koncentrerat mig runt 10-15 så att det blir lättare att hålla ordning på dem.

Jag har även haft ett betydande antal MLP (googla) främst ticker SXL,PAA,KMP men nu övergått till REITS såom O,OHI,HCN,HCP,UHT. Nu har jag inga MLP utan främst REITS. Bra hög utdelning runt 4-7% samt utdelningstillväxt. Kvartalsutdelning förutom Realty (O) som har utdelning var månad.

http://stockcharts.com/freecharts/perf.php?FXS,PAA,MLPL,SXL,KMP,uht,o,hcn,hcp,ohi

En annan favorit är det norska oljeriggsbolaget Seadrill med en direktavkastning runt 8% med kvartalsutdelning men även utdelningstillväxt. Tyvärr betalar den just nu ut mer än vinsten medger..så...dess framtida utdelningstillväxt är ett frågetecken.

Ett oljebolag har jag och det är tickern OXY.
Citera
2013-06-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Massa upphckad text

Och på 10 år har Coca colas omsättningstillväxt varit 9,4 % per år, vinsttillväxten 8,5 % och utdelningstillväxten 8,8 %

För H&M är motsvarande siffror: Omsättningstillväxt 9,6 %, vinsttillväxt 10,8 och utdelningstillväxten 12,2 %.

Som du kanske noterar växer bolagen ungefär lika mycket trots att Coca Cola återinvesterar en stor del av vinsten. Din jämförelse med utdelningsandelen saknar därför betydelse eftersom H&Ms återinvestering av 2 % av vinsten uppenbarligen genererar lika mycket tillväxt som när Coca cola återinvesterar 50 %.

Om du bedömer att Coca Cola är ett bättre alternativ än HM så ska du självfallet köpa aktier i Coca Cola. Personligen gör jag däremot bedömningen att HM:s problem är övergående och att de kan växla upp rejält då man tar marknadsandelar under lågkonjunkturen samtidigt som den underliggande tillväxten döljs av valutafluktuationer.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast de lär ju ha gott om utgifter utanför Sverige med?
Om valutor förändras så att kostnader och intäkter förändras lika mycket så förblir rörelsemarginalen densamma.

För H&M är majoriteten av kostnaderna i dollar, intäkterna i euro och redovisningen i kronor. Så egentligen möter H&M två olika valutaproblem.

1) Om kronan stärks så sjunker omsättning och resultat. Däremot kan man förvänta sig att rörelsemarginalen förblir oförändrad eftersom både kostnader och intäkter minskar.

2) Om Euron faller mer än Dollarn så slår det även mot rörelsemarginalen om inte H&M väljer att höja priserna i Europ räknat.
Citera
2013-06-30, 08:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieingenjoren
Och på 10 år har Coca colas omsättningstillväxt varit 9,4 % per år, vinsttillväxten 8,5 % och utdelningstillväxten 8,8 %

För H&M är motsvarande siffror: Omsättningstillväxt 9,6 %, vinsttillväxt 10,8 och utdelningstillväxten 12,2 %.

Som du kanske noterar växer bolagen ungefär lika mycket trots att Coca Cola återinvesterar en stor del av vinsten. Din jämförelse med utdelningsandelen saknar därför betydelse eftersom H&Ms återinvestering av 2 % av vinsten uppenbarligen genererar lika mycket tillväxt som när Coca cola återinvesterar 50 %.

Om du bedömer att Coca Cola är ett bättre alternativ än HM så ska du självfallet köpa aktier i Coca Cola. Personligen gör jag däremot bedömningen att HM:s problem är övergående och att de kan växla upp rejält då man tar marknadsandelar under lågkonjunkturen samtidigt som den underliggande tillväxten döljs av valutafluktuationer.

Om valutor förändras så att kostnader och intäkter förändras lika mycket så förblir rörelsemarginalen densamma.

För H&M är majoriteten av kostnaderna i dollar, intäkterna i euro och redovisningen i kronor. Så egentligen möter H&M två olika valutaproblem.

1) Om kronan stärks så sjunker omsättning och resultat. Däremot kan man förvänta sig att rörelsemarginalen förblir oförändrad eftersom både kostnader och intäkter minskar.

2) Om Euron faller mer än Dollarn så slår det även mot rörelsemarginalen om inte H&M väljer att höja priserna i Europ räknat.

Nu utgår du visserligen från 10 år och inte från tiden efter 2008 och då blir siffrorna naturligvis lite annorlunda. Coca-Cola är en defensiv aktie som under de sista 5 åren har varit en bra placering och förväntat klarat sig bra trots de kärvare tiderna. Det är lite orättvist att välja tiden innan 2008 som riktmärke för defensiva placeringar. De andra blagen jag nämnt har haft en klart bättre vinstutveckling per aktie som visserligen har varit "dopad" genom att de i sin balansräkning finansierat sig via skuldsättning eller emitterat obligationer i det låga ränteläget. Alternativt genom återköp av egna aktier. Av de av mig uppradade bolagen har Coca-Cola faktiskt varit...sämst.

En annan väsentlig faktor är att jag väljer bolag med låg volalitet men att tyvärr svenska bolag kännetecknas av alltför stora svängningar. HM har drygt 18 och de defensiva konsumentrelaterade har klart lägre och då i relation till dollarn och uttryckt i svensk valuta ännu lägre eftersom dollarn brukar gå i motsatt riktning mot börskurserna.

Det finns en ETF som placerar inom konsumentsektorn (consumer staples) med tickern XLP.

Det är möjligt att HM har bättre tider framför sig om och när konjukturen på allvar vänder men då ska man rimligen inte vara fulltankad med Coca-Cola. Vi är ännu inte där.

Jag har aldrig haft just Coca-Cola (KO) utan valt andra konsumentrelaterade bolag med högre tillväxt.
En annan bra defensiv aktie är annars General Mills (GIS) som brukar stå stadigt när det blåser och rör sig ungefär som Coca-Cola. Ett bolag jag följer men ännu inte placerat i.
Citera
2013-06-30, 10:26
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vill du exponering mot Latinamerika så kan du köpa in dig i de globala konumentföretagen som jag radat upp i äldre inlägg och har stark tillväxt i just tredje världen. Främst Sydostsien och Latinamerika.

Eftersom de har långa invecklade namn som jag aldrig lär mig stava till så drar jag till med deras tickers.

Du har Coca-Cola (KO) som är moderbolaget i USA men det "dotterbolag" som är verksamt i Latinamerika heter Coca-Cola Femsa ( KOF) där de har licenserna och har en bra stadig tillväxt. Delägare i Coca-Cola Femsa är Femsa (FXM) som även den har haft en fantastisk tillväxt med konsumentrelaterade produkter. Vill du ha exponering mot Europa har du dotterbolaget Coca-Cola Enterprise (CCE)...där det faktiskt finns bra tillväxt.

Annars finns den stora Latinamerikanska ölbryggeriet som har bra stadig tillväxt (ABV) med en hög men oregelbunden utdelning runt 4% samt (BUD) som är storsäljaren av öl i USA även om det är en belgisk bryggerijätte.

Annars har vi ju McDonald som har en stadig tillväxt i just Sydostasien och Latinamerika.

http://stockcharts.com/freecharts/perf.php?FXS,kof,ko,fxm,bud,abv,cce,mcd

Jag föredrar att ha min exponering till dessa marknader via defensiva konsumentrelaterade bolag med en tillväxt som bygger på den växande medelklassen där vars verksamhet jag begriper mig på.

Jag orkar inte lyssna på invecklade tekniska innovationer från diverse "uppfinnarjockar" vars genialitet jag inte begriper mig på eller på biomedicinska landvinningar då jag saknar kompetens inom de sektorerna. De som påstår sig begripa sig på dem förlorar i regel sina pengar så jag är väl för dum för att begripa dess genialitet.

Öl och läsk är visserligen tråkiga branscher och men fördelen är att vinsterna är stabila och verksamheten enkel att begripa och dessa företag kommer sällan med negativa nyheter som bioteknikbolag och teknikrelaterade bolag i regel gör.
Jag äger faktiskt två små poster i Coca-Cola och McDonalds, det jag syftade på i förra inlägget var just dessa marknader specifikt för Visa och Mastercard.

Då jag tränar och har ett intresse för kost kan jag även ibland ha någon slags nojja att människor en dag vaknar upp och inser att man egentligen bör vara högst restriktiv med sin konsumtion av produkter som Coca-Cola och McDonalds säljer. Det verkar dock inte hända idag eller imorgon.
Citera
2013-06-30, 11:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag äger faktiskt två små poster i Coca-Cola och McDonalds, det jag syftade på i förra inlägget var just dessa marknader specifikt för Visa och Mastercard.

Då jag tränar och har ett intresse för kost kan jag även ibland ha någon slags nojja att människor en dag vaknar upp och inser att man egentligen bör vara högst restriktiv med sin konsumtion av produkter som Coca-Cola och McDonalds säljer. Det verkar dock inte hända idag eller imorgon.

Jag resonerar som dig och därför vill jag inte ha tobaksbolag då dessa är under press i USA och Europa än mer än de ovan nämnda bolagen. Dessutom tycker jag det är oetiskt.

Därför har jag kompletterat med att inneha Novo Nordisk som säljer insulin. I den tredje världen där tillväxten nu sker resonerar de inte som i väst. Varenda kines röker som borstbindare och där finns inget hälsotänk alls. Nu säljer dessa bolag inte bara "skräpmat" utan Coca-cola säljer faktiskt mycket mer än bara den dryck vi främst förknippar med bolaget.

Novo Nordisk är en kurskomet och ett av mina kärninnehav.

http://www.google.com/finance?q=nvo&ei=Hv_PUbjhEeaIwAPHzQE

Visa är högt värderat och därför har jag Mastercard och i takt med att den globala medelklassen växer i Latinamerika och Sydostasien och Kina borde de vara bra placeringar..?

Även Östeuropa bör ju ha potential för tillväxt...?
Citera
2013-07-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu utgår du visserligen från 10 år och inte från tiden efter 2008 och då blir siffrorna naturligvis lite annorlunda. Coca-Cola är en defensiv aktie som under de sista 5 åren har varit en bra placering och förväntat klarat sig bra trots de kärvare tiderna. Det är lite orättvist att välja tiden innan 2008 som riktmärke för defensiva placeringar. De andra blagen jag nämnt har haft en klart bättre vinstutveckling per aktie som visserligen har varit "dopad" genom att de i sin balansräkning finansierat sig via skuldsättning eller emitterat obligationer i det låga ränteläget. Alternativt genom återköp av egna aktier. Av de av mig uppradade bolagen har Coca-Cola faktiskt varit...sämst.

Jag har inte tittat på de andra bolagen utan det var jämförelsen mellan McDonalds och HM jag var intresserad av. Däremot föredrar jag längre tidsserier eftersom jag vill få med både högkonjunkturer och lågkonjunkturer i mina analyser.
Citera
2013-07-17, 09:18
Medlem
SparkMans avatar
Swedbank hyfsat köpvärd nu? Överreaktion från marknaden i och med att aktien backat över 5% sedan stängning i måndags?

"Både räntenettot och provisionsnettot stärktes jämfört med motsvarande kvartal i fjol och överträffade förväntningarna med 2-3 procent."
[...]
"De negativa avvikelserna i rapporten ligger i nedskrivningar på totalt 372 miljoner kronor. Det handlar om fastighetsnedskrivningar och it-system. Inte återkommande, med andra ord."

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=250866
Citera
2013-07-29, 17:00
Medlem
Hetsflaskas avatar
Vad tror ni om ABB ltd framöver?
Halvårsrapporten som kom nyligen visade på få överraskningar och oväntat svag orderingång.
Är det elektrifieringens glansdagar framöver likt det som råvarorna haft?
Kan det vara köpläge om ca 1-2månad tro om inte orderingången ändrar sig till det mer positiva?
Citera
2013-08-02, 20:17
Medlem
MaQens avatar
Tjenare, köpte för en tid sedan Starbrezze Aktier, som har stigigt ganska rejeält den senaste tiden, det jag undrar över är. Är det värt att sälja, eller ska jag vänta på att deras kommande spel ska släppas? Jag tänkte mer på att det kanske bli någon avkastning, eller att den kan stiga yttligare?
Vad tror ni?

Spelen som kommer inom kort är "Payday 2, och Brothers A tale of two sons"

Har stiget med ungefär 46,46% sen jag köpte.
Citera
2013-08-02, 21:06
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieingenjoren
Jag har inte tittat på de andra bolagen utan det var jämförelsen mellan McDonalds och HM jag var intresserad av. Däremot föredrar jag längre tidsserier eftersom jag vill få med både högkonjunkturer och lågkonjunkturer i mina analyser.

I slutet av 90-talet var specifikt Coca-Cola en ytterst bra placering och blev senare bra övervärderat och under de första åren efter milleniumskiftet stod börskursen stilla trots vinstutvecklingen under tiden börskursen fick växa in sig i värderingen.

McDonalds hade även de några svåra år med omstruktureringar under de första åren efter milleniumskiftet. Nu är min favorit Mastercard sen nått år tillbaka som levererar en bra stabil vinstutveckling och vuxit rejält i portföljen.

Den sjösattes på NYSE 2006..och har stigit från 45 dollar till dagens 645 dollar och är alltid bland de aktier i min portfölj som kvartal efter kvartal ger ligger bland de med bäst värdeutveckling.

http://www.barchart.com/financials.php?sym=MA&view=annual_income_statement

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323997004578639643875372364.html

En stabil stadig värdeökning utan någon större volalitet. I årlig värdeutveckling har denna aktie ökat minst 20% och ofta mer. I snitt har denna aktie ökat drygt 40% per år sedan lanseringen 2006.

https://www.google.com/finance?q=NYSE%3AMA&ei=owD8UYGXIqqPwAPP5wE
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-02 kl. 21:13.
Citera
2013-08-04, 14:19
Medlem
John-Pauls avatar
Ranka/kommentera dessa.
10-15 år.
Lite defensiv, gärna hög stabil utdelning alt. återinvestering i bra avkastning.

Tack på förhand.

Alfta Laval
Atlas Copco B
Beijer Alma B
SKF B

Svenska Handelsbanken A

Investor
Industivärden
Kinnevik B
Ratos B

Kone

Berkshire Hathaway inc B
Citera
2013-08-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Ranka/kommentera dessa.
10-15 år.
Lite defensiv, gärna hög stabil utdelning alt. återinvestering i bra avkastning.

Tack på förhand.

Alfta Laval
Atlas Copco B
Beijer Alma B
SKF B

Svenska Handelsbanken A

Investor
Industivärden
Kinnevik B
Ratos B

Kone

Berkshire Hathaway inc B

Ser bra ut, stabila kvalitetsbolag om än jag kan tycka att vissa av dem är lite "dyra" just nu. BRK avvaktar jag själv med eftersom att man 1. betalar en förhållandevis stor premie 2. inte vet hur företaget klarar sig utan Buffett. Även om Buffett förmodligen hittar goda ersättare/förbereder företaget så att till och med en idiot kan sköta det lär utvecklingen inte förbli densamma vilket beror på att det är svårt att hitta bra investeringar med så mycket kapital att sköta även för ett geni som Warren Buffett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in