2013-06-29, 15:56
  #37
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Jo, visst. Men lite lustigt är det ändå.

Är själv anti-feminist.
För all del. Men ibland måste fiender alliera sig för att bekämpa en värre, tredje, fiende. Men, visst är det underhållningsvärde på många plan i detta lilla jippo
Citera
2013-06-29, 16:00
  #38
Medlem
Fy fan vad rätt - den där moskén och alla andra religiösa byggnader på söder borde omgående förvandlas till eftertraktade parkeringsplatser!
Citera
2013-06-29, 16:04
  #39
Medlem
Finns på AB, men inte på förstasidan och utan bild:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17045709.ab
Citera
2013-06-29, 16:08
  #40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Äntligen gör dom nåt rätt
Citera
2013-06-29, 16:08
  #41
Medlem
Caesar Johansens avatar
Femen-kvinnor i visade tuttarna i Södermalms-moskén

För er som inte vill stödja Dagens Nyheter ekonomiskt:
http://unvis.it/www.dn.se/sthlm/femen-slog-till-i-svensk-moske/

Ursprunlig artikel:
www.dn.se/sthlm/femen-slog-till-i-svensk-moske/

Vad tycker ni, feminister och anitfeminister, om den här aktionen? Gjorde femen rätt som visade tuttarna i moskén? Bör fler svenska kvinnor göra sådana här aktioner mot islam?

Jag tror att aktionen kan leda till att (vita) svenska feminster tvingas förtydliga sin inställning till islam.
__________________
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-06-29 kl. 16:41.
Citera
2013-06-29, 16:09
  #42
Medlem
Svartpixlads avatar
Bra att det protesteras mot religion och det förtryck det kan innebära men samtidigt lite väl magstarkt att göra det i deras helgedom?

Missförstå mig rätt, ogillar sharia å det grövsta men vem är den utsatte här, moskébesökaren eller nakenchockarna?
Citera
2013-06-29, 16:16
  #43
Medlem
serotonins avatar
Bra aktion! Ett av mina problem med svenska feminister har alltid varit deras hycklande - man ger sig på svenska män och "patriarkala strukturer", men kniper käft om hur muslimerna behandlar sina kvinnor. Riktar man in sig på de verkliga fienderna ger jag dem gärna lite respekt.

edit; vem är muslimen på Flashback som placerade tråden i "aktuella brott"?
__________________
Senast redigerad av serotonin 2013-06-29 kl. 16:25.
Citera
2013-06-29, 16:18
  #44
Medlem
Denoms avatar
Bra att se några feminister förstå att deras fiende i Sverige är Islam.
Citera
2013-06-29, 16:19
  #45
Medlem
Utopia.s avatar
Nu kanske man slipper höra att feminister är hycklare som inte kritiserar muslimsk kvinnosyn i var och varannan tråd...

Vetefan vad jag tycker om femen egentligen. Orginalfemen i öststaterna har mer balls än de flesta killar, fd prostituerade som verkligen upplevt könsförtryck och sexism på ett sätt som knappt finns i sverige. Att femen skulle göra aktioner i "världens mest jämställda land" känns lite medelklassposigt faktiskt. Är detta östblocksbrudar eller är det ett svenskt femen?

Har lite svårt för trakasseriaktivism överhuvudtaget, känns så ociviliserat på något sätt. Får paparazzivibbar.
__________________
Senast redigerad av Utopia. 2013-06-29 kl. 16:22.
Citera
2013-06-29, 16:29
  #46
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Nu kanske man slipper höra att feminister är hycklare som inte kritiserar muslimsk kvinnosyn i var och varannan tråd...

Vetefan vad jag tycker om femen egentligen. Orginalfemen i öststaterna har mer balls än de flesta killar, fd prostituerade som verkligen upplevt könsförtryck och sexism på ett sätt som knappt finns i sverige. Att femen skulle göra aktioner i "världens mest jämställda land" känns lite medelklassposigt faktiskt. Är detta östblocksbrudar eller är det ett svenskt femen?

Har lite svårt för trakasseriaktivism överhuvudtaget, känns så ociviliserat på något sätt. Får paparazzivibbar.

Kvinnorna tycks komma från Sverige, Östra Europa och mellanöstern.

Vad då världens mest jämställda land? Feminister tjatar ju hela tiden om att det är en falsk och förljugen bild - i sådan fall är väl den här aktionen helt i sin ordning?

Femen har tidigare gjort aktioner mot islam - detta är knappast något utmärkande för svenska feminister. Svenska feminister kritiserar faktiskt inte islam, utan försvara religionen. Axplock:

http://www.friatider.se/wp-content/uploads/cache/picture670713-500x325.jpg
http://debatt.svt.se/2013/01/31/uppdrag-granskning-gor-kvinnofortryck-till-fraga-om-islam/
Citera
2013-06-29, 16:36
  #47
Medlem
Nemesis457s avatar
Men liksom... springa in och visa pattarna för några islamister? Vad hoppas de uppnå?
Det är ungefär som att spinga in och visa kuken för ett ROKS-möte
Hoppas de blir fällda för ofredande.
Citera
2013-06-29, 16:39
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Bra att det protesteras mot religion och det förtryck det kan innebära men samtidigt lite väl magstarkt att göra det i deras helgedom?

Missförstå mig rätt, ogillar sharia å det grövsta men vem är den utsatte här, moskébesökaren eller nakenchockarna?

Man väljer sannolikt Stora Moskén då den är knuten till Muslimska Brödraskapet. Här befinner sig islamister som exempelvis Omar Mustafa.

Protesten riktar sig bland annat mot förtrycket av kvinnor som Muslimska Brödraskapet i Egypten ställer sig bakom, i efterförloppet till den sk "arabiska våren".

Lite allmänt om Muslimska Brödraskapets kvinnosyn:
Citat:
Först trodde folk inte att det var sant.

Inte kunde väl Muslimska brödraskapet, som trots allt lovat att leda Egypten mot frihet och social rättvisa, vara så kvinnofientliga?

Men attacken på FN:s nya deklaration mot kvinnovåld på brödraskapets nättidning Ikhwanweb var inget påhitt. Här stod svart på vitt vad Egyptens nya islamistiska ledarskap verkligen anser om kvinnan och hennes plats i samhället. Enligt brödraskapet bör kvinnan inte ges den fulla rätten att:

# arbeta och resa utan sin makes tillstånd

# anmäla sin make för våldtäkt eller sexuella trakasserier

# använda preventivmedel utan sin makes tillstånd

# gifta sig med en icke-muslim

# stå på jämlik fot med sin make i alla beslut som rör familjen, barnen och ekonomin

# skiljas på samma villkor som mannen, med rätt till halva boet

http://hd.se/kultur/2013/03/28/krigsforklaring-mot-egyptens/

Någon som håller koll på hur feministtwittrarna reagerat? De stödjer Femen i alla lägen - och har sällan något bekymmer med islamister. Nu blir det kortslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in