2013-06-27, 22:11
Bannlyst
Jag uttalar städer som Karlskrona [Karls krona], Landskrona [Lands krona], Kristianstad [Kristians stad] på samma sätt som Göteborg [Göte borg], Borås [Bor ås],Helsingborg [Hellsing borg] och Vänersborg [Werners borg]. Saknar nästan helt en dialekt då jag har en lite neutral variant på rikssvenskan.
Citera
2013-06-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Vänersborg [Werners borg]
Hur får du Väners- till Werners med ett r?
Citera
2013-06-27, 22:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vänersborg [Werners borg].
Jag håller med om de flesta uttalen, men varifrån får du r:et i Werner?
Citera
2013-06-27, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Hur får du Väners- till Werners med ett r?
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag håller med om de flesta uttalen, men varifrån får du r:et i Werner?

En hel del äldre personer som jag hört runtom i trestad har sagt Wernersborg istället för Vänersborg. Vet inte om det är ett äldre uttal för orten eller om de vill få det att låta lite finare. Alingsås finns det ju en del som uttalar Ahlingsås just för att det ska låta annorlunda. Men själv så säger jag mestadels Vänersborg även om jag råkat säga Wernersborg någon gång.
Citera
2013-06-27, 22:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
En hel del äldre personer som jag hört runtom i trestad har sagt Wernersborg istället för Vänersborg.
Kan det ha med det där fenomenet att vissa gärna vill pilla in ett extra r i en del ord. Fenomenet har ett namn jag inte kommer på just nu, men mer språkbegåvade är undertecknad kommer säkert snart till undsättning.
Citera
2013-06-27, 22:43
Medlem
Citat:
Jag uttalar städer som [...] Kristianstad [Kristians stad] [...] Saknar nästan helt en dialekt då jag har en lite neutral variant på rikssvenskan.

Det är synnerligen modernt läsuttal. Klassiskt uttal är Krischansta, oberoende av dialekt.
Citera
2013-06-27, 23:07
Medlem
KungPengs avatar
Intressant. Som Växjöbördig associerar jag Krischan-uttalet av förnamnet Kristian med:
  • Väns vän uppvuxen i Stockholms faschonabla östra förorter.
  • Nån 08-unge i SVT-barnprogram från sent 80-tal eller tidigt 90-tal som pratar om Stockholms blodbad eller liknande ("Krischan tyrann").
Uttalet var exotiskt nog att det gick att göra sig rolig över det. Så jag har nog utgått från att det är en uppsvensk grej.

Staden, däremot, är naturligtvis alltid Krischansta.
Citera
2013-06-27, 23:44
Medlem
Citat:
En hel del äldre personer som jag hört runtom i trestad har sagt Wernersborg istället för Vänersborg. Vet inte om det är ett äldre uttal för orten eller om de vill få det att låta lite finare. Alingsås finns det ju en del som uttalar Ahlingsås just för att det ska låta annorlunda. Men själv så säger jag mestadels Vänersborg även om jag råkat säga Wernersborg någon gång.
Är du själv från den trakten? Hur kan du då säga att du talar rikssvenska om du har ett uttal som förekommer i den regionen?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kan det ha med det där fenomenet att vissa gärna vill pilla in ett extra r i en del ord. Fenomenet har ett namn jag inte kommer på just nu, men mer språkbegåvade är undertecknad kommer säkert snart till undsättning.
Hyperkorrektion tror jag att du menar.
Citera
2013-06-27, 23:46
Medlem
Citat:
[...] på samma sätt som Göteborg [Göte borg], Borås [Bor ås],Helsingborg [Hellsing borg]
Förekommer ens några andra uttal, för övrigt?
Citera
2013-06-28, 00:21
Bannlyst
Citat:
Är du själv från den trakten? Hur kan du då säga att du talar rikssvenska om du har ett uttal som förekommer i den regionen?

Hyperkorrektion tror jag att du menar.
Bor i Trollhättan. Sen är det klart att man påverkas av sin omgivning. Många som slarvar med ord som medan och säger medans och våran istället för vår.
Citat:
Förekommer ens några andra uttal, för övrigt?
Inte vad jag har märkt av.
Citera
2013-06-28, 01:19
Medlem
Hyddan92s avatar
Jag har alltid sagt Växjö (Väck sjö) och Kristianstad (Krichansta) men förstår inte varför man ska uttala namnen så.
Citera
2013-06-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag har alltid sagt Växjö (Väck sjö) och Kristianstad (Krichansta) men förstår inte varför man ska uttala namnen så.
Därför att de uttalas så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in