Åh fy f*n. Åkte på en så grymt klassisk blåsning igår! Shit vad den sved - men det var väl bra läropengar eller nått. Bedöm själva...
Setupen är som följer:
2 mot 2 i slutet av en standardstrid.
Vårt lag (
de rättrogna) har kvar en TD (tror det var en Hellcat, med 0 kills och 100% i health) + jag i en KV-3 (med 4 kills och 25% health).
Motståndarna (
hin onde) har en Cromwell (med 6 kills men bara 8% health) samt en 100% arty med 3 kills.
Banan är Siegfried Line
http://wiki.worldoftanks.com/File:Siegfried_Line.jpg och vi har bas I, de har bas II (nere i "gropen/dalen" norr om staden).
Jag har precis jobbat ikapp och släckt en motståndare och kommer ut ur staden uppe i nordvästra hörnet (norr om där encounterbasen brukar vara). Jag vet att deras arty antagligen står i gropen så jag åker fram till kanten, och mycket riktigt så är han längst ut vid kartkanten. Ett skott räcker.
Nu är vi 2 mot 1. Ser att de andra två är precis bredvid varandra och slåss utanför stadsporten mitt på banan. I denna sekund gör jag ett (tveksamt) val. Jag låter tanken tippa över och glider nerför backen ner till (och in i) deras bas.
Kom igen nu! 100% Hellcat mot 8% Cromwell!? Matchen är ju klar och jag skall precis skriva gg i chatten. Det går några sekunder - och sen, från ingenstans, så slocknar plötsligt den gröna ikonen!!?? WTF!!??
Då var det helt plötsligt 1 on 1! I denna stund står jag och fiser varmluft i deras bas, så jag vet att min motståndare hör sirenen. Ser också att han sätter full fart mot mig innan hans ikon försvinner på minikartan. Står då en stund och funderar på följande:
- Han har nu 7 kills, så det är säkerligen en hyggligt bra spelare som kommer mot mig.
- Det är massor av vegetation runt "gropen" så det går att smyga på mig från alla håll och kanter där jag står helt oskyddad i basen.
- Har erövrat kanske 10-15% av deras bas och det går i snigelfart. Kommer aldrig att hinna upp till 100% oavsett.
- Det är gott om tid kvar på matchklockan.
- Min Kv-3 har 122 mm kanonen och reloadtiden är inte rolig om vi skall fightas H2H oskyddat
- Dessutom har jag själv bara 25% health kvar och jag vet inte vilken ammo han har
Då tar jag ett beslut.
Står kvar några sekunder till men backar sen snabbt som tusan upp mot den norra gränsen av kartan. In bland lite buskar och träd och ett läge där jag (förhoppningsvis) kan få till ett bra skott mot honom oavsett vilket håll han kommer ifrån. Problemet är bara att jag var tvungen att lämna basen - men enligt mina beräkningar så var han inte långt borta.
Väntar en stund. Räknar med att han smyger runt gropen för att hitta en bra skottvinkel in (det hade jag gjort iaf). Spenderar tiden med att finkorrigera min position lite. Då plötsligt händer det... VÅR siren går igång!!
Fy f*n vilken ridå! Killen hade gjort en tokchansning, tvärvänt och kört full fart till vår bas (antagligen direkt när jag backade ur basen). Han räknade väl helt kallt med att jag tagit position och stod och väntade på honom. Helt korrekt. Och eftersom jag hade en KV-3 fanns det ju inte en chans i himmelriket att jag skulle hinna över till andra sidan innan matchen var över.
Sånt totalt mörker. Jag var så förbannad på mig själv efteråt att jag inte orkade bli sur ens. Kunde bara berömma killen i chatten och loggade ur. Självfallet ackompanjerad av en hel del gliringar från det egna laget i chatten. Fast det får man väl ta efter en så episk förlust.
-----
Har funderat lite i efterhand på vad som hände. Kan inte säga att jag gjorde totalt fel som backade ur basen. Tror ändå att 99 av 100 spelare faktiskt hade fullföljt och kommit mot mig. (Han kan inte varit långt borta när han vände? Jag kan iaf säga ärligt att jag hade nog aldrig vänt i det läget och chansat som han gjorde). Däremot skulle jag kanske inte åkt ner i basen i första läget, utan vänt upp mot stadsporten efter att jag skjutit artyn. Hade iofs inte hunnit fram innan deras duell var över där men jag hade ändå haft bättre grepp på skeendet om jag varit i mitten av banan (och säkerligen plockat upp honom på vägen). Fast det är också lite efterkonstruktion över det hela så jag är inte helt säker på det heller? Och med en KV-3 blir man både lätt utmanövrerad av - och når inga långa sträckor jämfört med - en Cromwell.
Vad säger ni? Hur tror ni att ni hade gjort själva, både i min och hans situation?