Citat:
Ursprungligen postat av
jjdd
Hon är mkt mindre än en tollare. Väger bara 10kg
Mjo, hela "looken" stämmer ju inte riktigt med en sådan. Men det kanske kan vara en mindre del Tollare med i blandningen? Om en förälder är halvtollare så kan det ju stämma. Annars är det närmaste jag kommer att tänka på då det gäller färg och fluff Pomeranier... Men det ser ju ut som att nosen är längre än vad den brukar vara hos de flesta småhundar. Men det finns ju en hel del terriers som också har riktig nos kvar, plus att 10kg är ganska stort för att vara bara småhund!
Förstår intresset i att veta vad det är för anfäder, men det viktiga är ju att hunden fungerar bra och att man kan förstå vad det är den har för drifter och anlag! Även en rashund skiljer sig så gott som alltid från "standarden" och då hänger det på att ägaren är kompetent nog att tolka beteendet för att förstå vad hunden behöver för att må bra! Individen går hur som helst före rasen.
Så gott som alla småhundar har en hel del jakt i sig då de härstammar från råttjägare. Om så är fallet så kan jag varmt rekommendera promenader i råttäta områden nattetid och att släppa hunden lös. Enligt Svensk lag så är det teoretiskt sett olagligt, djur får inte döda djur (det anses "inhumant", men djur är heller inte människor (="humana") och den mest naturliga döden som finns för ett djur som en råtta är att bli ihjälbiten av ett rovdjur!), men ta upp detta med en utekattägare...

Har själv haft "civila", poliser, väktare och till och med viltvårdare som hejat på och gett lovord (viltvårdarna, som sköt duvor, tackade för hjälpen!) då de sett min hund döda råttor, på flera platser i Stockholms innerstad och flera förorter.
Jag är verkligen övertygad (av livslång erfarenhet, av hundar i alla dess former, och massvis med teoretisk kunskap) om att instinkter måste tillgodoses och inte undertryckas. Att låta en hund få utlopp för sina instinkter under kontrollerade former leder verkligen inte till ökade och mer svårkontrollerade instinkter! Det är snarare ett ypperligt tillfälle att träna på "stopp" och "loss", etc! Min hund, som dödat hundratals råttor genom åren, kan släppa en fortfarande sprattlande råtta på kommando och fångar fåglar levande! (Har omlokaliserat flera måsungar med hennes hjälp då de skrikit dygnet runt och föräldrarna agerat aggressivt mot allt och alla). Hon vet att hon inte ska jaga Hare och Rådjur och stannar snabbt även om hon sätter iväg efter en sådan. Katter och rävar är kul att jaga, men läggs bara på rygg om de fångas och släpps ALLTID oskadda!
Visst, hon har dödat EN Hare, EN Kanin, EN Ekorre, EN Duva och EN Gråsparv. (Kaninen åt jag upp). Nu är hon åtta år gammal och blir bara duktigare och duktigare. Jag har alltså just nu en Terrier (PB-korsning).