Citat:
Ursprungligen postat av
Svizzera
Där har du fel. Det finns ingenting som säger att ett system med försäljningslicenser skulle fungera sämre än dagens gammalmodiga statliga alkoholmonopol. I och med att man utfärdar försäljningslicenser har man exakt lika god kontroll som man har med statliga butiker. Dock är det så att vi lever i Europa och har år 2013, då borde det rimligtvis inte finnas några statliga butikskedjor längre...
Fel är en fråga om perspektiv.
Vi drar en jämförelse med Danmark och Sverige. Här har vi monopol medan man kan köpa alkohol i danska butiker. Ponera att omyndiga skulle få tag på en massa alkohol och det tillkommer massiva problem, där polisen drar slutsatsen att någon av återförsäljarna säljer till minderåriga.
Vilken polis lokaliserar det skyldiga företaget snabbast? Sveriges polismyndighet har då bara ett företag att misstänka medan man i Danmark kan misstänka upp till flera 100 stycken, detta kräver en lång utredningsprocess och det blir svårare att lösa problemet. Svenska polismyndigheten kan dessutom lita på Systembolaget i.o.m. att dom vet att företaget har bra rutiner och anstränger sig för att följa lagen. Visar det sig vara en myndig person som köper ut, blir det lättare att få tag på denna i Sverige än i Danmark.
Enligt mig är detta logiskt, sunt förnuft som säger sig självt. Skulle du däremot ställa frågan om jag ville bevara monopolet, så skulle jag seriöst svara: "Jag vet inte."
Jag är dock lite småsur över Systembolagets dumma reklamer om "Barn som får alkohol av sina föräldrar, dricker mer." Det där tror jag inte ett skit på, mina föräldrar har vetat om när jag druckit och det har jag alltid gjort med ansvar. Många av dom man festade med på den tiden, hade extremt religiösa föräldrar och dom var alltid bäst/värst på fest, dom som söp sig mest redlösa, däckade och spydde. Det beror säkert på den spänningen som uppstår när man smyger med något för sina föräldrar. "Det är ju alltid kul att göra något förbjudet" eller hur? Men ändå? Om en olycka hade uppstått, hade jag kunnat kontakta mina föräldrar utan tvekan.
Skulle någon på festen vara i akut behov av magpumpning, hade mina föräldrar kunnat köra in vederbörande till akuten direkt, utan några hus-i-helvete-konsekvenser för mig. Det är att ta ansvar!
Ansvar är något som för många människor är rädda för. Jag har själv bevittnat hur en förälder som höll ett öga på oss då, festande ungdomar, fått skäll av andras föräldrar eftersom denne godtog att minderåriga drack. Roligaste av allt var att denne ansvarsfulla förälder, genast högg tillbaka med att vederbörande kände sig mer trygg i situationen när denne hade uppsikt över hur festen föreföll och att det var bättre med tillsyn/hjälp från en vuxen ifall något gick snett. Annars hade det bara slutat upp med att festen ägde rum långt bort utan vuxnas tillsyn eller vetskap, vilket hade kunnat bli värre om det uppstod problem.
Eftersom jag inte dricker alkohol så är inte detta mitt problem egentligen, men jag har full förståelse för att folk är irriterade på vårt system. Jag undrar dock hur det hade sett ut i Sverige om vår alkoholpolitik såg ut som den i Tyskland, hade folk supit skallen av sig varje dag måntro?