2013-06-27, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du får gärna posta det som du tycker talar för läkarnas skuld, men om du anser att skvaller som det här med grannen som såg en psykotisk TA på bussen är ett tecken på deras skuld så är du nog ganska illa ute rent förnuftsmässigt. Dessutom är det skönt för mig att du inte tycks ha något bättre än skvaller (och vetenskapligt avförda minnen) att komma med. Det stärker mig i min övertygelse om läkarnas oskuld.

Jag baserar min övertygelse på det material som jag gått igenom och allt där är inte skvaller. Ska framöver även plöja mig igenom FUP:et. får ni se upp.
Citera
2013-06-27, 03:18
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag "kryddade" inte medvetet med "förstärkande ord", utan jag skrev det direkt ur minnet. Det är skillnad.

Kontentan är den att han kanske inte är den lugna och fina personen, som ni läkarvänner velat få honom till. Ja, att han mycket väl kan ha gjort sig skyldig till det han anklagats för. Ni känner ju honom inte och ändå är ni beredda att gå i god för honom. Det tycker jag är märkligt.

Men kryddade gjorde du och det i negativ bemärkelse såklart.

Kontentan är att han kanske(?)inte är den lugna och fina person som vi(?) velat att få honom till?

Ehh, vem av oss har velat få honom att vara mer lugn och fin än den vanlige medborgaren?
Citera
2013-06-27, 03:21
Bannlyst
Citat:
Jag personligen dissar det som jag tycker verkar osannolikt och absurt. Att påstå att någon som tar Valium för att sova ska uppträda psykotiskt på bussen och prata om att skjuta folk anser jag falla under båda dessa kategorier. Dessutom är det irrelevant eftersom TA inte är misstänkt för massmord med skjutvapen.

Jag vore tacksam om du slutade att bunta ihop mig med andra debattörer. Det blir svårt att svara på dina inlägg när du påstår att jag hänvisar till någon sida som två kvinnor skriver (jag vet visserligen vilken sida du menar) fast jag aldrig har gjort det.

Jag står för mina inlägg, andra får stå för sina. Annars blir denna tråd ännu mer ohållbar än vad den redan är.

Jag har inte heller menat på att TA skulle varit någon skjutvapengalen massmördare. Dock kan hans beteende där och då vara en indikation på att något inte riktigt stämmer med den där karln. Och är det så, så kan det ligga något i anklagelserna mot honom.

Jag dissar inte det ni dissar, för jag ser inte många av de sakerna som absurda eller osannolika. Tvärtom.
Citera
2013-06-27, 03:23
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du aldrig vacklat då i din övertygelse ?

Jag har svårt att tänka mig att det är alla läkarvänner som benhårt till 100% utesluter läkarnas inblandning, det måste finnas folk bland er som har lite ryggrad och som vågar erkänna att det faktiskt finns saker som talar för deras inblandning, du kanske ?
Jag tycker att du ibland använder en argumentation som ett barn skulle göra. "Våga erkänna" och "ha lite ryggrad" är uttryck som låter lite som ett gäng som försöker utöva lite grupptryck på en individ på skolgården skulle använda.

Men visst: Att TH hade besökt prostituerade och rört sig relativt frekvent på Malmis var ingenting som talade för honom jämfört med en vanlig Svensson som inte hade besökt prostituerade någon gång i sitt liv.

Det här blir en konstig diskussion eftersom det är naturligt att alla nästan indicier faller om ett indicium gör det. Vi säger att jag t.ex. hade trott på barnets berättelse. Då hade det ju varit klart att TH och TA var skyldiga till brottet. Likaså om fotohandlarparet verkligen såg TA lämna in bilderna i sin butik. Eller om dagboken var autentisk. Eftersom jag efter moget övervägande har förkastat hypotesen om att läkarna är skyldiga så kan ju heller inte något av dessa saker stämma i min värld. Du kan ju inte allvar vilja att jag åtminstone kunna tro på 1 av 3 eller något liknande för att ha "lite ryggrad". I alla fall inte när det gäller dessa centrala delar. Det finns säkert mängder med förhör i FUP där vittnet talar sanning. Det har jag aldrig förnekat och kommer aldrig att göra. Att TH var en udda figur verkar också ganska klart, men det ser jag som irrelevant för fallet och att sprida dessa uppgifter gång på gång som ett sätt att påvisa hans skuld menar jag bara vara skvaller och/eller rent förtal.
Citera
2013-06-27, 03:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Det var ju Marianne som själv kontaktade polisen och då borde hon väl ha vett att lämna uppgifter på två så ruggiga herrar?

Polisen frågade ju även de varför hon inte sa något om dom två läskiga läkarna när hon själv hade kontaktat dom. På den frågan hade hon inget svar vid det förhöret.

Att det inte var några läkare aktuella just då har inte med saken att göra. Har man uppgifter att lämna så gör man det oavsett, och det gjorde hon ju, men inte om dom.

Att hon ej sa något är troligtvis för att hon då 1984 inte hade en aning om de här två personernas existens. En Hanna Olssontrogen narkoman som ville hjälpa till att få fast de som enligt alla var rätt män är mer troligt.

Hon kom med största sannolikhet inte ihåg vad som exakt stod i dagböckerna alldeles i början av utredningen.
Det är inget ovanligt alls, folk skriver dagböcker för att sedan kunna gå tillbaka och hämta stöd av minnesanteckningarna där.

Att läsa gamla dagböcker får folk att komma ihåg vad som hände åratal tidigare.
Citera
2013-06-27, 03:32
Bannlyst
Citat:
Att TH var en udda figur verkar också ganska klart, men det ser jag som irrelevant för fallet och att sprida dessa uppgifter gång på gång som ett sätt att påvisa hans skuld menar jag bara vara skvaller och/eller rent förtal.

Eller snarare det att man inte så lättvindigt (?) ska avfärda och avföra honom. Jag anser att läkarna inte till fullo är utredda.

Det är inte irrelevant för fallet om det är så att han är så pass udda att han mycket väl kan vara GM. Observera att jag inte misstänker honom bara för att han verkar udda. Så simpelt är det inte.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 03:39.
Citera
2013-06-27, 03:33
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Hon kom med största sannolikhet inte ihåg vad som exakt stod i dagböckerna alldeles i början av utredningen.
Det är inget ovanligt alls, folk skriver dagböcker för att sedan kunna gå tillbaka och hämta stöd av minnesanteckningarna där.

Hon mindes mycket väl den hon pekade ut, det här var dessutom kort tid efter att de hade identifierat kvarlevorna efter C.

Att hon då inte kunde säga ett dyft om de två ruskprickar hon bara någon månad tidigare ska ha hört de mest hemska saker om är ju rätt sensationellt, eller inte, om man tror att hon bara hittar på.

Det var ett försök iaf, ett dåligt, men ändå ett försök.
Citera
2013-06-27, 03:34
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Jag har inte heller menat på att TA skulle varit någon skjutvapengalen massmördare. Dock kan hans beteende där och då vara en indikation på att något inte riktigt stämmer med den där karln. Och är det så, så kan det ligga något i anklagelserna mot honom.

Jag dissar inte det ni dissar, för jag ser inte många av de sakerna som absurda eller osannolika. Tvärtom.
Sedan när är ett (påstått) psykotiskt beteende som handlar om skjutvapen, kommunister och invandrare en indikation på incest och styckmord?

Du pratar om äpplen och päron. En psykossjukdom ökar inte riskerna för att begå vålds- och sexbrott.
Citera
2013-06-27, 03:34
Bannlyst
Citat:

Sedan gick ju hon på heroin också. Hon levde ju inget ordnat 9 till 5-liv, precis. Däremot verkar det varit ett kringflackande sådant, med saker och ting nerpackade här och var och lite till.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 03:40.
Citera
2013-06-27, 03:38
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Sedan gick ju hon på heroin också. Hon levde ju inget ordnat 9 till 5-jobb, precis. Däremot verkar det varit ett kringflackande sådant, med saker och ting nerpackade här och var och lite till.

Men, varför sa hon ingenting om de två ruskprickarna när hon först kontaktade polisen?

Hon pekade ju gladeligen ut en annan person den gången.

Men inte dessa som hon fått höra så hemska saker om bara några månader tidigare.

Sanningen är väl så enkel att hon inte kunde säga något eftersom hon ej kände till deras existens vid den tidpunkten.
Citera
2013-06-27, 03:38
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Eller snarare det att man inte så lättvindigt (?) ska avfärda och avföra honom. Jag anser att läkarna inte till fullo är utredda.

Det är inte irrelevant för fallet om det är så att han är så pass udda att han mycket väl kan vara GM.
Observera att jag inte misstänker honom bara för att han verkar udda. Så simpelt är det inte.
Du är i din fulla rätt att anse att läkarna inte är fullt utredda.

Att han är udda kan inte göra honom till GM, det finns betydligt mer udda personer än så som i så fall skulle kvalificera sig. Du har vid en mängd tillfällen sagt att det inte är så simpelt som att det handlar om att TH är udda, men ändå väljer du ett så stort fokus på just det. Det är det jag inte riktigt förstår.
Citera
2013-06-27, 03:39
Bannlyst
Citat:
Sedan när är ett (påstått) psykotiskt beteende som handlar om skjutvapen, kommunister och invandrare en indikation på incest och styckmord?

Du pratar om äpplen och päron. En psykossjukdom ökar inte riskerna för att begå vålds- och sexbrott.

Konstigare saker än så har väl förekommit någon gång i människans historia? Vi människor är väldigt komplexa varelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in