Munskölj med klorhexidin borde fungera bra. Men det är ju att tömma en läckande båt på vatten med en spade. Tillslut orkar man inte tömma den och vattnet fortsätter forsa in. Kan inte vara bra för munfloran i längden heller med bakteriedödande medel. Det finns ju bra bakterier också, och man blir torr i munnen, tänderna tar stryk osv.
Jag skrev i en annan tråd om att jag haft stora problem med dessa vidriga stenar, men nu är det (oftast) bättre.
Få ut dem även om det är svårt och tar tid i början. Efter det när allt är borta, så inför rutinen att varje morgon och kväll klämma ut det vita salivet/slemmet/kletet/bakterierna/resterna ur fickorna i halsen med pekfingret. Det är då alltså "vätska" och inte stenar.
Sen jag började med det har jag aldrig haft problem med dessa vidriga stenar. Det tar 20 sekunder max. Men ibland kan ändå själva slemmet lukta äckligt och man är inte alltid säker, och det tär ordentligt på självförtroendet och att ständigt ha koll. Ibland känner jag smaken när jag dricker vatten.
Utöver detta ska man självklart ta hand om munnen med tandborste, tungskrapa, tandtråd, att skölja munnen/tugga tuggummi efter måltid osv. Ibland blir man lite bitter på vissa andra vänner vars enda munhygien i princip är att dra en tandborste i någon minut på morgonen och kvällen men har bra andedräkt.
Jag hade gärna opererat bort mina halsmandlar också. Men det verkar som att det inte är så lätt att få en operation när man inte har stora problem med halsfluss, vilket jag kan förstå på ett sätt. Jag har till och med funderat på att göra det privat och spara pengar till det. Men det är som sagt lite bättre nu men det tär som sagt på självförtroendet för man har inte alltid koll 24/7 på hur man luktar ur käften, speciellt inte när man vänjer sig vid lukter. Man känner lättare hur andra luktar än en själv.
Är det någon som gjort det privat och vad kostade det och vart gjorde ni det? Kanske sån där laser för att jämna ut vore något istället?