2013-06-25, 20:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leader
Men vafan? Jag har ju 18 hp?! Då borde det räcka väl trots att de sade det motsatta idag när jag ringde? Har nämligen börjat på en uppdragsutbildning som sabbade till allting. Då är det tydligen 100% som krävs. Jag sökte höst+vår samtidigt.

Så jag har 18 hp för hösten och 30 hp för våren. Det borde alltså räcka väl? Jag läste att de avrundade nedåt på hemsidan. Ska försöka hitta det igen.
Om det är 100% som krävs så gäller inte 62.5/75%-regeln. Men CSN säger själva att de avrundar till närmaste nedre heltal om det är decimaler med i den slutgiltiga summan.

Hur mycket poäng har ud fått studiemedel för och hur länge har du totalt läst med studiemedel (alla typer)?
2013-06-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Om det är 100% som krävs så gäller inte 62.5/75%-regeln. Men CSN säger själva att de avrundar till närmaste nedre heltal om det är decimaler med i den slutgiltiga summan.

Hur mycket poäng har ud fått studiemedel för och hur länge har du totalt läst med studiemedel (alla typer)?

Det var en vanlig utbildning på hösten, alltså måste 62,5% gälla för de 30 högskolepoängen = 18,75.

Uppdragsutbildning på våren, alltså 100% = 30 hp.

Jag måste väl därmed klara mig på mina 18+30 som jag nu har??

edit: jag har läst en termin tidigare innan hösten som var då jag fick 18 hp. Det var en termin (20 veckor) psykologi på distans. Så hösten var min andra termin och därmed borde 62,5% gälla.
2013-06-25, 23:36
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizmo82
Kanske står någonstans men hittar inte det. Hur länge måste man äga aktierna i visst bolag för att få ta del av vinsten? Säg till exempel H&M.

Man ska stå med i aktieboken dagen utdelningen bestäms av bolagsstämman. I aktieboken hamnar man tämligen omgående efter att man köpt aktier i företaget.
2013-06-25, 23:57
Medlem
Har länge hoppat fram och tillbaka på att börja lära mig mer inom aktier. Men efter ett halvkasst försök för några år sedan ger jag det en ny chans.

Har ca 5000 jag tänkte börja med att långtidsplacera.

Dum fråga kanske, men som sagt är ny. Finns det någon/några aktier ni kan rekommendera som bra grund?

Ska självklart även riska lite med något okänt, och även läsa mig fram lite själv. Men tänkte om ni har lite tips i början.

Tack!
2013-06-26, 10:17
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizmo82
Kanske står någonstans men hittar inte det. Hur länge måste man äga aktierna i visst bolag för att få ta del av vinsten? Säg till exempel H&M.
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Man ska stå med i aktieboken dagen utdelningen bestäms av bolagsstämman. I aktieboken hamnar man tämligen omgående efter att man köpt aktier i företaget.
Bara för att förtydliga så tar det bankdagar innan man blir ägare till aktierna efter det att man köpt dem.

Utdelningsschemat ser ut som följer:

Dag X: Bolagsstämmodagen kallas även sink- dagen (sista inklusive) vilket är den sista dagen då aktien kan kandlas med rätt till utdelning. Infaller bolagsstämman en lördag är fredagen innan sink dagen. Vissa undantag finns (oftast på utländska värdepapper).

Dag X+1 bankdag: Första bankdagen efter bolagsstämman kallas ex-dag (första exklusive) som är den första dagen som aktien handlas utan rätt till utdelning. Utdelningen brukar vid det här laget vara inräknad i aktiekursen vilket innebär att aktiekursen går ner motsvarande utdelningen den här dagen. Som innehavare av aktien kan man nu sälja dessa och ändå ha rätt till utdelning.

Dag X+3 bankdagar: Avstämningsdag, den dag som aktieboken stäms av hos Euroclear (f.d. Värdepapperscentralen). De som var aktieägare på sink dagen stäms av och har rätt till utdelning. Tre dagar innan avstämningsdagen måste man alltså senast köpa aktien för att stå som ägare i aktieboken på avstämningsdagen.

Dag X+6 bankdagar: Likviddag för utdelning normalt sett. För svenska bolag sker utbetalningen på likviddagen. För utländska bolag kan detta i vissa fall dröja ett par dagar extra.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-26, 15:23
Medlem
Celenos avatar
Jag röstar för att Daniels inlägg ska brytas ut och bli en sticky.
2013-06-26, 17:02
Medlem
Hej

Jag läste 30 poäng nu på våren(2x fristående kurser) och klarade enbart 15 poäng av dessa. Hösten 2011 -> vår 2012 läste jag tekniskt basår(60 poäng) som jag klarade.

Nu till hösten är tanken att jag ska hoppa på ett program och jag undrar hur det blir med studiemedel? Har omtentamen i den missade kursen strax innan terminsstart och om jag klarar den så får jag givetvis studiemedel men hur blir det om jag inte klarar den?

Väldigt tacksam för svar av någon kunnig!
2013-06-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morangooo
Hej

Jag läste 30 poäng nu på våren(2x fristående kurser) och klarade enbart 15 poäng av dessa. Hösten 2011 -> vår 2012 läste jag tekniskt basår(60 poäng) som jag klarade.

Nu till hösten är tanken att jag ska hoppa på ett program och jag undrar hur det blir med studiemedel? Har omtentamen i den missade kursen strax innan terminsstart och om jag klarar den så får jag givetvis studiemedel men hur blir det om jag inte klarar den?

Väldigt tacksam för svar av någon kunnig!

75% av 30hp är 22,5hp. Avrundat nedåt till 22 så klarar du inte 22 får du inga studiemedel om du inte sökte hösten+våren tillsammans och därmed har klarat 45 hp av 60, då är det lugnt.
2013-06-26, 17:45
Medlem
Hej!
Jag är lite osäker på om jag tog tillräckligt med poäng den här terminen för att få studiebidrag nästa. Måste man ringa dem och fråga eller hur ligger det till.

Det låter lite löjligt, men tänker typ att om jag ringer dem så upptäcker de att det fattas poäng som de inte skulle upptäckt om jag inte ringt, men så fungerar det nog inte.
2013-06-26, 18:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Hej!
Jag är lite osäker på om jag tog tillräckligt med poäng den här terminen för att få studiebidrag nästa. Måste man ringa dem och fråga eller hur ligger det till.

Det låter lite löjligt, men tänker typ att om jag ringer dem så upptäcker de att det fattas poäng som de inte skulle upptäckt om jag inte ringt, men så fungerar det nog inte.
Det är definitivt inte så det fungerar. De upptäcker det nästa gång de kollar dig, och de kollar dig nästa gång du ansöker.
2013-06-26, 19:25
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Ni som säljer och köper aktier hela tiden, hur viktigt är aktiens PE-tal för er?

beror på vilken aktie det gäller. jag kollar oftare kursen. du bör kolla vad sajten i fråga räknar PE mot för siffror. gäller det PE för 2013 så är det ju lite eller mycket spekulation.
2013-06-26, 19:59
Bannlyst
Hej

När börjar nästa termin teknisk basår i Stockholm och Södertälje?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in