2013-06-24, 19:38
Bannlyst
Hejsan! Har en fråga jag gått och fnulat på ett tag nu:

Min pappa började spara en del pengar till mig på en vanligt aktie och fondkonto på Avanza inann jag blev myndig. Jag jag tog över denna så har jag fortsatt och har ett nuvarande värde på cirka 200 000 + 60 000 likvida medel.
Totalt ligger portföljen på cirka +10% och har tio olika värdepapper av olika storlek. fyra av dessa ligger jag just nu totalt negativt, medan de andra sex har gått bra.

Min fråga är nu denna: Detta är ett ytters långsiktigt sparande. JAg har inga som hälst planer på att använda detta inom någon 10 eller ens 20-års period. Ska jag fortsätta att investera på detta konto eller ska jag satsa på en KF/ISK? Om så är fallet, skall jag behhålla nuvarande poster och göra alla nya investeringar på en KF/ISK eller är det värt att flytta över hela innehavet? Det bör ju kosta kortsiktigt men kanske kan lösa sig på sikt? Jag kanske bör flytta över endasst de poster där jag ligger back och därför inte behöver skatta på?

Skulle vara oerhört tacksam om någon kan guida mig lite då jag har lite ångest över det hela!

Mvh
2013-06-24, 19:49
Medlem
Hej! Jag läser just nu 420 poäng på gymnasienivå via Hermods, och har fullt CSN beviljat för 400 av dessa (som ju är normalt). Jag har klarat 320 av dessa till dags dato. Om jag struntar i sista 100 poängen, kommer jag att åka på ett återkrav från CSN då?

Jag vet att på högskolan finns ju en 75% regel (d.v.s. man får inte ansökan för studiemedel beviljad för nästa period innan man klarat minst 75% av poängen för föregående period). På gymnasienivå verkar de vara lite mer snabba med att göra ett direkt återkrav för de poäng man inte läst, har jag uppfattat detta korrekt?
2013-06-24, 22:08
Medlem
När man ser på amerikanska börsnyheter så pratas det konstant om "up x points/down x points", hur räknar man ut det?

Exempel, denna bild är från idag, Dow gick ner 139,46 punkter(?) vilket motsvarar en nedgång på -0,94%, tänker jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b58476.png
2013-06-24, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
När man ser på amerikanska börsnyheter så pratas det konstant om "up x points/down x points", hur räknar man ut det?

Exempel, denna bild är från idag, Dow gick ner 139,46 punkter(?) vilket motsvarar en nedgång på -0,94%, tänker jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b58476.png

Den stora sifran är ett värde som kallas The Dow Jones Industrial Average (DJIA). Det är ett snittvärde på 30 av Dow Jones utvalda företag på börsen. Det värderas i dollar. Detta kan jämföras med t.ex. OMX30 på Stockholmsbörsen. 139.46 är minskningen på detta snittvärde (eller börsvärde om du så vill) under dagen. -0.94 är den procentuella värdeminskningen. Igår var alltså börsen enligt bilden värd
x*0.0094=139
x=139/0.0094
x= 14787.23

En minskning med 0.94% är en reell minskning på 14787.23*0.0094= 139 (Försvann lite i min avrundning av nya värdet, pallar inte ta med 1354364574 decimaler). Det nya värdet för dagen är alltså 14787.23-139= 14648,23. Återigen med lite felmarginal pga uteblivna decimaler.
2013-06-24, 23:43
Medlem
karatekung90s avatar
Ni som säljer och köper aktier hela tiden, hur viktigt är aktiens PE-tal för er?
2013-06-25, 02:35
Medlem
Hej!

Jag en total nybörjare vad gäller aktiehandel och ekonomi överhuvudtaget. Min första fråga i denna tråden kommer handla om något som jag tror är viktigt för att ha en optimal start. Det jag undrar är vilken av de alla bankerna jag bör välja. Till att börja med kommer jag att handla med mindre siffror för att lära mig själva systemet och för att se om jag finner det underhållande att syssla med.

Jag tar gärna emot andra tips om hur vad man bör göra som nybörjare förutom att hitta rätt bank.
2013-06-25, 05:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazilio
Hej!

Jag en total nybörjare vad gäller aktiehandel och ekonomi överhuvudtaget. Min första fråga i denna tråden kommer handla om något som jag tror är viktigt för att ha en optimal start. Det jag undrar är vilken av de alla bankerna jag bör välja. Till att börja med kommer jag att handla med mindre siffror för att lära mig själva systemet och för att se om jag finner det underhållande att syssla med.

Jag tar gärna emot andra tips om hur vad man bör göra som nybörjare förutom att hitta rätt bank.
Avanza eller Nordnet eller deras lite mer begränsade siter Avanza mini eller Nordnet direkt.
2013-06-25, 16:26
Medlem
fakirens avatar
Fick hem ett brev innan sommaren om att jag skulle börja betala tillbaka mina studielån trots att jag inte har någon inkomst förutom försörjningsstöd. Jag har då pengar så att jag precis klarar mig varje månad.

Jag vet att de skickade det brevet då jag arbetade i 5 månader i mitten av 2012 och då har CSN sett att jag har betalat skatt. Jag ringde till CSN då för ca 2 månader sedan och pratade med dom om detta. De skulle skjuta upp sista betalningsdagen men de sa inte till när. Jag fick även hem ett brev för ca 2-3 veckor sedan där jag fick fylla i min beräknade inkomst under år 2013. Jag postade det i förra veckan. Men tro på fan att det dimper ner ett brev från kronofogden där de kräver betalning på den fakturan.

Hur ska jag göra? Inte en chans att jag har råd att betala den här fakturan. Kan CSN dra tillbaka ärendet om jag ringer och pratar med dom?

Tack på förhand!
2013-06-25, 19:02
Medlem
Jag har hamnat i ett väldigt tråkigt läge. Jag har 0,75 hp för lite för att få fortsatt csn till hösten.
Min utbildning har klumpat ihop 10 hp i slutet på terminen varav jag klarat 3 hp av dessa men inga har rapporterats in till csn då universitetet rapporterar in hela delmomentet, dvs alla 10 hp i en sväng.

Men nu när jag har problem med csn och att fortsätta plugga, kan dem göra ett undantag så det blir lite mer jobb för dem eller är det kört? Jag försökte ringa idag men de var inte där så får vänta tills tidigast 08:30 imorgon. Är det någon här som vet redan nu vad som gäller?

Väldigt tacksam för svar.
2013-06-25, 19:20
Medlem
gizmo82s avatar
Kanske står någonstans men hittar inte det. Hur länge måste man äga aktierna i visst bolag för att få ta del av vinsten? Säg till exempel H&M.
2013-06-25, 20:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leader
Jag har hamnat i ett väldigt tråkigt läge. Jag har 0,75 hp för lite för att få fortsatt csn till hösten.
Min utbildning har klumpat ihop 10 hp i slutet på terminen varav jag klarat 3 hp av dessa men inga har rapporterats in till csn då universitetet rapporterar in hela delmomentet, dvs alla 10 hp i en sväng.

Men nu när jag har problem med csn och att fortsätta plugga, kan dem göra ett undantag så det blir lite mer jobb för dem eller är det kört? Jag försökte ringa idag men de var inte där så får vänta tills tidigast 08:30 imorgon. Är det någon här som vet redan nu vad som gäller?

Väldigt tacksam för svar.
Generellt så är det kört för din del. Att du saknar mindre än 1 HP är inte ett tillräckligt skäl, för gränsen måste sättas någonstans. Nu är gränsen satt på 18hp (18.75) per termin de första två (eller 37 (37.5) hp om du sökt 2 direkt), alternativt 22 HP för varje följande termin (avrundat från 22.5) eller 45 (prick) för 2 terminer.
2013-06-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Generellt så är det kört för din del. Att du saknar mindre än 1 HP är inte ett tillräckligt skäl, för gränsen måste sättas någonstans. Nu är gränsen satt på 18hp (18.75) per termin de första två (eller 37 (37.5) hp om du sökt 2 direkt), alternativt 22 HP för varje följande termin (avrundat från 22.5) eller 45 (prick) för 2 terminer.

Men vafan? Jag har ju 18 hp?! Då borde det räcka väl trots att de sade det motsatta idag när jag ringde? Har nämligen börjat på en uppdragsutbildning som sabbade till allting. Då är det tydligen 100% som krävs. Jag sökte höst+vår samtidigt.

Så jag har 18 hp för hösten och 30 hp för våren. Det borde alltså räcka väl? Jag läste att de avrundade nedåt på hemsidan. Ska försöka hitta det igen.

edit: Hittade det. De SKA avrunda nedåt!!!! Varför sa hon på csn som hon gjorde i telefon idag då????

18,75 avrundas ned till 18 och räknar dem ihop först blir det 18,75+30 = 48,75 vilket avrundas nedåt till 48....
Senast redigerad av Leader 2013-06-25 kl. 20:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in