2013-06-26, 11:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
1390 $/oz 17/6
1234 $/oz 26/6

riktigt spännande! trodde inte det skulle gå ner så mycket denna gång. är så man börjar undra om det kanske är köpläge igen... har satt min gräns vid 1200 för ytterligare köp. får skicka ut sambon på gatan så hon drar in lite cash!

Det är likviditetskrisen i Kina som dränerar de globala marknaderna på likviditet.
Även high yield obligationer i USA faller i värde och räntenivån stiger.

Guldet reagerar ungefär som ett vattenstånd i en sjö som tappas på vatten och i takt med att likviditeten sjunker når vi lägre prisnivåer på guld.
Citera
2013-06-26, 12:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Du missförstog mig. Jag menar vad händer vid en bankrun mot en bullionbank?

Exempelvis nu med 3 dagar kvar i juni finns det kontrakt för 180 miljoner oz silver för leverans i juli som fortfarande är öppna.

Jag säger inte att din analys är fel av vad som händer nu. Jag gör exakt samma iaktagelse och håller med om detta. Vad vi verkar skilja oss är vad detta kommer att leda till.

Jag tror fysiskt guld kommer ha ett värde som långt överstiger dagens värde inom några år. Det kan vara 1 år och det kan vara så långt fram i tiden som 10år.

Hursomhelst så är mitt sparande i fysiskt långsiktigt och därför spelar det mindre roll om man köper på 1.500 USD/oz eller 1.100 USD/oz.

Ungefär som år 2001-2003. Om du då köpte på 270 USD/oz eller 310 USD/oz.

Jag tror guld kan och förmodligen kommer sjunka lite till. Jag tror inte vi kommer få se nivåer under 1.000 USD/oz. Om vi får se det så beror det i så fall på att pappersguldet är på väg mot noll och fysiskt guld skyrocket.

Många PM investerare som äger fysiskt har trott och hoppats på denna massiva prisnedgång för att detta i slutändan kommer få priset på pappers och fysiskt att separera från varandra. Samt att på vägen ner finns det ett fönster där vi kan tanka mer fysiskt på rea!

Det är inte bullionbankerna som ger ut mer insättningbevis på deponerat guld försätter dem i svårigheter
utan det faktum att andra brukar dem som underlag för belåning eller som underlsg för derivat och ytterligare kreditexpansion som går i KK.
kreditexpansion.
Citera
2013-06-26, 12:23
Medlem
Vad har Ni för riktkurser på Silver? Över 100?
Citera
2013-06-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Chauve
Varför inte köpa något med inneboende värde istället för guld? Mark, skog, hyresfastigheter, och så vidare kan ge avkastning samtidigt som den alltid består. Guldet har bara så mycket värde som folk är beredda att betala. De ovanstående kan ha en prislapp på 0, men ändå generera kassaflöden (dvs inneboende värde). Guld genererar inget egenvärde.

Alla vet ju att Guld/Silver är en tillflykt vid osäkra tider.
Blir förmodligen självuppfyllande även vid deflation.
Citera
2013-06-26, 12:48
Medlem
Citat:
Varför inte köpa något med inneboende värde istället för guld? Mark, skog, hyresfastigheter, och så vidare kan ge avkastning samtidigt som den alltid består. Guldet har bara så mycket värde som folk är beredda att betala. De ovanstående kan ha en prislapp på 0, men ändå generera kassaflöden (dvs inneboende värde). Guld genererar inget egenvärde.

jo, men nu har det inte en prislapp på noll. prislappen är hög och framtiden osäker.
Citera
2013-06-26, 13:06
Medlem
Rektangels avatar
Ledsen för den dåliga stavningen men jag skriver från en mobil.
Citera
2013-06-26, 13:17
Medlem
Goldman Sachs säger att priset på guld kommer fortsätta falla (till $1050 på årets slut): http://www.guardian.co.uk/business/2013/jun/24/gold-price-fall-further-goldman-sachs

Vad tror ni, stämmer det?
Senast redigerad av elsydeon 2013-06-26 kl. 13:30.
Citera
2013-06-26, 14:09
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Vad tror ni, stämmer det?

Om GS påstår något så är det förmodligen osant. Om GS har börjat tala sanning så är det enbart för att göra folk förvirrade.
Citera
2013-06-26, 16:33
Medlem
Citat:
1390 $/oz 17/6
1234 $/oz 26/6

riktigt spännande! trodde inte det skulle gå ner så mycket denna gång. är så man börjar undra om det kanske är köpläge igen... har satt min gräns vid 1200 för ytterligare köp. får skicka ut sambon på gatan så hon drar in lite cash!

Skicka ut henne på dubbla pass, så blir det mer guld!

Citat:

Enkelt. Mark, skog, fastigheter osv kan enkelt konfiskeras eller beskattas av staten. Guld kan vara osynligt och är enkelt att låta nästa generation ta över när det blir dags. Jag ser guld som värdebevarare, har fungerat i tusentals år och kommer förmodligen fungera i tusentals år till. Sen att fysiskt guld är förbannat trevligt att titta på gör inte saken sämre.

Det ena behöver inte utesluta det andra, man kan köpa både guld och inkomstgenererare.
Senast redigerad av T|N|X 2013-06-26 kl. 16:37.
Citera
2013-06-26, 17:02
Medlem
Arons avatar
Citat:

du glömde nämna att man inte kan äta guld
Citera
2013-06-26, 17:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
1390 $/oz 17/6
1234 $/oz 26/6

Nu dök guldet under 1200 dollar /Oz
Citera
2013-06-26, 17:53
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu dök guldet under 1200 dollar /Oz

Bevis? Inte på www.goldprice.org i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in