2013-06-25, 22:53
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ungefär som Northlands aktie. De stora placerarna och fondförvaltarna säljer stora poster medans småspararna står i kö för att köpa småposter. I vilket fall har de inte volymen i sina köp som förmår priset att öka trots att de är många.

Ja lite likt

Den fysiska marknaden är för liten för att kunna påverka pappersmarknaden. Som Etnad11 påpekade så var tex Cyperns eventuella försäljning utav sin guldreserv (40 ton) en droppe i havet på pappersmarknaden. Att det skulle vara denna droppe som gjorde att priset sjönk är naturligtvis inte sant. Men detta kommer bara vara så länge det finns fysiskt att få tag i. Och eftersom det fysiska(till salu) som finns inte är så mycket så är det nog inte långt tills det händer.

Vad blir priset på guld då?
Citera
2013-06-25, 23:26
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Ja lite likt

Den fysiska marknaden är för liten för att kunna påverka pappersmarknaden. Som Etnad11 påpekade så var tex Cyperns eventuella försäljning utav sin guldreserv (40 ton) en droppe i havet på pappersmarknaden. Att det skulle vara denna droppe som gjorde att priset sjönk är naturligtvis inte sant. Men detta kommer bara vara så länge det finns fysiskt att få tag i. Och eftersom det fysiska(till salu) som finns inte är så mycket så är det nog inte långt tills det händer.

Vad blir priset på guld då?

Skillnaden mellan fysiskt guld och de som handlas via ETF:er är som mellan kontanter och en bankfordran. En företagare är ganska likgiltlig till om kunden betalar med kort eller med kontanter.
I vartfall om man bortser från möjligheterna till skattefusk.

En fordran på en affärsbank och kontanter utgivna av centralbanken ska ha samma värde i konsumentledet (med reservation för avgifter och hantering) och är det inte så är banken på obestånd.

Nu har visserligen riksbanken monopol på sedelutgivning men tänk om det fanns sedlar i omlopp vars värde garanterades av affärsbankerna och de skulle ha olika värden?

I Hongkong är det affärsbankerna som ger ut valutan. Det är det några stora banker som har monopol på sedelutgivningen och de har ingen centralbank. Varje banks sedelutgåva såg förr olika ut och de cirkulerade runt med samma värde och valutan är ännu peggad mot dollarn. De har dollarmyntfot. Nu vill jag minnas att de nu har enats en gemensam sedelutgåva men är inte säker. Lite lustigt med tanke på att bankerna är brittiska och de ger ut sedlar i en exkoloni som idag juridiskt hör till Kina.

Här kan ni på bilden se vilken bank som garanterar sedelns värde. I detta fall HSBC.

https://www.google.se/search?q=hongkong+sedlar&safe=off&hl=sv&source=lnm s&tbm=isch&sa=X&ei=tgnKUZ3QG-3V4QTp94DABQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=543#facr c=_&imgdii=_&imgrc=-VPl27vSZa_D9M%3A%3BI0NuxPb_QPL6iM%3Bhttp%253A%252F %252Fwww.alfakanal.se%252FUsers%252F1%252Fs tories%252F557%252Fhires%252F4e6def707c8be.jpg%3Bh ttp%253A%252F%252Fwww.alfakanal.se%252Fphp%252Fpic Bank_InternetSearch_DisplayStory.php%253FstoryUid% 253D557%3B4368%3B2912

Citat:
Hongkong har ingen centralbank utan valutaansvaret ligger hos Hong Kong Monetary Authority (HKMA) som grundades 1 april 1993 och har huvudkontoret i Central district i Hongkong. Genom särskild lagstiftning bibehåller Hongkong självständigheten över sin valuta även efter återföreningen med Kina.

Utgivningen av sedlar är licencierad till 3 storbanker:
Bank of China (huvudsäte i Hongkong)
Standard Chartered Bank (huvudsäte i London)
HSBC (huvudsäte i London)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkongdollar

Senast redigerad av Rektangel 2013-06-25 kl. 23:43.
Citera
2013-06-26, 00:10
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Skillnaden mellan fysiskt guld och de som handlas via ETF:er är som mellan kontanter och en bankfordran. En företagare är ganska likgiltlig till om kunden betalar med kort eller med kontanter.
I vartfall om man bortser från möjligheterna till skattefusk.

En fordran på en affärsbank och kontanter utgivna av centralbanken ska ha samma värde i konsumentledet (med reservation för avgifter och hantering) och är det inte så är banken på obestånd.

Nu har visserligen riksbanken monopol på sedelutgivning men tänk om det fanns sedlar i omlopp vars värde garanterades av affärsbankerna och de skulle ha olika värden?

I Hongkong är det affärsbankerna som ger ut valutan. Det är det några stora banker som har monopol på sedelutgivningen och de har ingen centralbank. Varje banks sedelutgåva såg förr olika ut och de cirkulerade runt med samma värde och valutan är ännu peggad mot dollarn. De har dollarmyntfot. Nu vill jag minnas att de nu har enats en gemensam sedelutgåva men är inte säker. Lite lustigt med tanke på att bankerna är brittiska och de ger ut sedlar i en exkoloni som idag juridiskt hör till Kina.

Här kan ni på bilden se vilken bank som garanterar sedelns värde. I detta fall HSBC.

https://www.google.se/search?q=hongkong+sedlar&safe=off&hl=sv&source=lnm s&tbm=isch&sa=X&ei=tgnKUZ3QG-3V4QTp94DABQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=543#facr c=_&imgdii=_&imgrc=-VPl27vSZa_D9M%3A%3BI0NuxPb_QPL6iM%3Bhttp%253A%252F %252Fwww.alfakanal.se%252FUsers%252F1%252Fs tories%252F557%252Fhires%252F4e6def707c8be.jpg%3Bh ttp%253A%252F%252Fwww.alfakanal.se%252Fphp%252Fpic Bank_InternetSearch_DisplayStory.php%253FstoryUid% 253D557%3B4368%3B2912

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkongdollar

Nja.. en viss likhet finns det. Så vad händer då vid en bankrun?

Bullionbanker idag kommer gå samma öde som Cyperns banker och de bankkunder som har pappersguld hos dessa banker kommer gå samma öde som Cyperns bankkunder. Riktigt surt eftersom när detta händer kommer priset på fysiskt guld att rusa...

Kul upplägg de har i Hongkong
Citera
2013-06-26, 06:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Gold led declines by commodities and the dollar strengthened for a sixth day as better-than expected U.S. economic data supported the case for the Federal Reserve to pare monetary stimulus. Most Asian stocks rose, while those in Shanghai slipped.

Cash bullion dropped 2.3 percent to $1,248.50 an ounce at 12:14 p.m. in Tokyo, heading for its worst quarterly performance since at least 1920 with a 22 percent plunge

http://www.bloomberg.com/news/2013-06-26/asian-stocks-gain-on-u-s-economy-as-oil-slips-won-rises.html

Förklara detta faktiska utfall med en annan hypotes samt varför guldpriset faller just nu...Utan förklaringar som manipulation eller andra konspirationsteorier.

Jag har lugnt sakligt förklarat för alla i tråden det utfall som vi nu alla ser på finansmarknaderna.
Varför rör sig guldpriset..nedåt och varför stärks dollarn?

Vänligen förklara varför min hypotes som bekräftas av verkligheten på finansmarknaden inte stämmer och leverera en annan hypotes?

Ni har samma inställning som religiösa kristna eller marxister och är helt övertygade om att era utopiska drömmar någon gång i framtiden måste besannas trots att alla empiriska fakta motsäger er.

Är det inte dags att visa lite ödmjukhet och ompröva teorierna?
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-26 kl. 06:45.
Citera
2013-06-26, 07:18
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Nja.. en viss likhet finns det. Så vad händer då vid en bankrun?

Bullionbanker idag kommer gå samma öde som Cyperns banker och de bankkunder som har pappersguld hos dessa banker kommer gå samma öde som Cyperns bankkunder. Riktigt surt eftersom när detta händer kommer priset på fysiskt guld att rusa...

Kul upplägg de har i Hongkong

Vad som händer vid en bankrun? Naturligtvis har dessa brittiska banker inte US-dollar i kontanter men de har var för sig garanterat att lösa in HK-dollar mot US-dollar med en kurs strax under 7,8.

Varje bank är naturligvis själva ansvariga för sin sedelutgivning och om förtroendet skulle brista för en bank så flyttar naturligvis allmänheten sitt bankinnehav samt accepterar inte den bankens sedelutgåva av HK-dollar utan löser in dem mot ett innehav i en annan bank. Hur mycket fysiska sedlar tror du du finns i plånbockerna hos allmänheten? Jag har sällan mer än några hundralappar och resten kort.

Naturligtvis finns det mer digitalt bankinnehav i HK-dollar än fysiska sedlar och underligt vore ju annars?

Inte mer konstigt än om vi hade sedlar utgivna av Handelbanken, SEB och Swedbank med olika sedelutgåvor cirkulerande runt i samhället. Nu har vi övergått till plastkort och har i praktiken en digital situation av det hela? I praktiken har Danmark samma upplägg som Hongkong eftersom deras danska valuta är peggad mot euron och är egentligen inget annat än en lokalt acceperad euro i en annan sedelutgåva.

Ränteskillnaden mellan mellan den danska kronan och euron är egentligen bara skillnaden i keritvärdighet och de olika staternas centralbanker i Europa. De olika centralbankerna i Europa har samma funktion som de olika bankerna i Hongkong med skillnaden att länderna solidariskt som kollektivt är ansvariga för sedelutgivningen och valutan inte är peggad mot nånting.

Valutans värde garanteras bara av Tysklands ovilja att öka penningmängden mer än den ekonomiska tillväxten medger samt har har paria mot inflation. Dessutom vill de att varje land själv garanterar sina egna statsobligationer och att ECB inte ger ut egna euro-obligationer. Detta för att begränsa penningmängden för de olika staterna och bli en naturlig "tvångströja".

Sverige har en valuta som inte garanteras av något annat än Riksbankens löfte om att bekämpa inflationen och så även Norge.

Egentligen från allmänhetens perspektiv en osäkrare placering än euro om man tänker efter.
Citera
2013-06-26, 07:26
Medlem
Rektangels avatar
De olika staterna i EU har i sin relation till sina statsobligationer samma funktion som de olika affärsbankerna i Hongkong. Var och för sig garanterar de värdet av sin sedelutgåva respektive statsobligationer och bankinnehav i valutan.

Det har egentligen inget med förtroendet för valutan att göra eftersom en bankrun inte är en spekulation mot valutan utan mot den specifika staten eller banken som är på obestånd.
Citera
2013-06-26, 10:17
Medlem
Citat:
http://www.bloomberg.com/news/2013-06-26/asian-stocks-gain-on-u-s-economy-as-oil-slips-won-rises.html

Förklara detta faktiska utfall med en annan hypotes samt varför guldpriset faller just nu...Utan förklaringar som manipulation eller andra konspirationsteorier.

Jag har lugnt sakligt förklarat för alla i tråden det utfall som vi nu alla ser på finansmarknaderna.

Vänligen förklara varför min hypotes som bekräftas av verkligheten på finansmarknaden inte stämmer och leverera en annan hypotes?

Ni har samma inställning som religiösa kristna eller marxister och är helt övertygade om att era utopiska drömmar någon gång i framtiden måste besannas trots att alla empiriska fakta motsäger er.

grejen är ju att du hela tiden snackar om guldpriset som att det för all överskådlig framtid skulle vara en prislapp på både papper och fysiskt. kan hända du har rätt, men ju mer pengar (skulder) som byggs upp, desto mer av det hamnar i guld. både papper och fysiskt. penningmängden/skulderna stiger fortare än vi tillgängliggör fysiskt guld, så vid något tillfälle kommer (eller flera) kommer premiumen på fysiskt guld skilja sig så mycket från papper att man inte längre kan tala om "guldpris" som ett samlingsord för priset för både papper och fysiskt
Citera
2013-06-26, 10:39
Medlem
Cornius skrev att man ska köpa på sig allehanda prylar för att säkra sina pengar/värde. privatpersoner kan ju köpa sig ett större hus, finare bil, etc. om de ändå har nytta utav detta. men att värdebevara (eller iaf få nytta av sina pengar) i såna saker när man har väldigt mycket pengar är opraktiskt då det kräver underhåll/driftkostnad. guld är bland de lättare tingen att förvara/bevara värdet utav.

storbankerna kommer förmodligen aldrig att gå under (too big to fail), och bankmännen i de övre skikten kommer aldrig lida ekonomiskt av en framtida kris. ingen utom de själva vet hur mycket fysiskt guld de har och skaffar sig. jag gissar att de kommer göra precis som jag skrev att vi/svensson borde göra, fast på en större skala. de satsar stort, lever gott, och när det börjar se ut att skita sig tryggar de sin egen framtid genom att köpa fysiskt guld för papperspris innan dessa skiljs åt, och inväntar bail-out/bail-in. när röken lagt sig sitter de på samma position som tidigare med avskrivna/lösta skulder och ett valv fullt med fysiskt guld, nu värt betydligt mer än innan kraschen.

OM jag har rätt så kommer de stora pengarna att flytta mycket till fysiskt guld under kort tid, men det syns knappt i priserna på guld eftersom fysiskt är en väldigt liten del av guldpriset. de stora amerikanska bankerna kan själva påverka när en krasch ska ske, och kan därmed köpa på sig fysiskt i precis rätt tid. det kan inte jag, och därför har jag redan köpt på mig så jag känner mig trygg.
Citera
2013-06-26, 10:40
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:

Ok, Rektangel, vi fattar. Fysiskt guld är dåligt, so what? Mig kommer du inte övertyga att dissa fysiskt för aktier, obligationer, högräntekonto eller annat skit. Tvärtom, ju mer jag läser av dina inlägg desto mer övertygad är jag att det är fysiskt guld som gäller.

För övrigt har vi börjat dagen med -40$ eller -3,5%. -30€ eller -3,1%.

Nere i 1233$ per uns. Kom igen nu då, dags att bräcka 12 hundra nivån.

Till botten och sen mot stjärnorna!
Citera
2013-06-26, 10:58
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Vad som händer vid en bankrun? .

Du missförstog mig. Jag menar vad händer vid en bankrun mot en bullionbank?

Exempelvis nu med 3 dagar kvar i juni finns det kontrakt för 180 miljoner oz silver för leverans i juli som fortfarande är öppna.

Jag säger inte att din analys är fel av vad som händer nu. Jag gör exakt samma iaktagelse och håller med om detta. Vad vi verkar skilja oss är vad detta kommer att leda till.

Jag tror fysiskt guld kommer ha ett värde som långt överstiger dagens värde inom några år. Det kan vara 1 år och det kan vara så långt fram i tiden som 10år.

Hursomhelst så är mitt sparande i fysiskt långsiktigt och därför spelar det mindre roll om man köper på 1.500 USD/oz eller 1.100 USD/oz.

Ungefär som år 2001-2003. Om du då köpte på 270 USD/oz eller 310 USD/oz.

Jag tror guld kan och förmodligen kommer sjunka lite till. Jag tror inte vi kommer få se nivåer under 1.000 USD/oz. Om vi får se det så beror det i så fall på att pappersguldet är på väg mot noll och fysiskt guld skyrocket.

Många PM investerare som äger fysiskt har trott och hoppats på denna massiva prisnedgång för att detta i slutändan kommer få priset på pappers och fysiskt att separera från varandra. Samt att på vägen ner finns det ett fönster där vi kan tanka mer fysiskt på rea!
Citera
2013-06-26, 11:00
Medlem
1390 $/oz 17/6
1234 $/oz 26/6

riktigt spännande! trodde inte det skulle gå ner så mycket denna gång. är så man börjar undra om det kanske är köpläge igen... har satt min gräns vid 1200 för ytterligare köp. får skicka ut sambon på gatan så hon drar in lite cash!
Citera
2013-06-26, 11:34
Medlem
Varför inte köpa något med inneboende värde istället för guld? Mark, skog, hyresfastigheter, och så vidare kan ge avkastning samtidigt som den alltid består. Guldet har bara så mycket värde som folk är beredda att betala. De ovanstående kan ha en prislapp på 0, men ändå generera kassaflöden (dvs inneboende värde). Guld genererar inget egenvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in