2013-06-25, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
Rätta mig om jag har fel

läste fup:en för ett tag sen och har för mig att Mördar mats sa i något förhör
att det var L som kom på att dom skulle skriva testamente mm.

Är det då inte konstigt/misstänkt att han då avsäger sig livförsäkringen
Det stämmer inte.
Senast redigerad av RockRulle 2013-06-25 kl. 18:39. Anledning: text
Citera
2013-06-25, 19:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kan man ens avstå från en utbetalning på det sättet? Trodde att det liksom gick sin gilla gång, har man rätt till pengarna sa kommer dom in. Har han gett bort dom? Antar att försäkringsbolaget inte fåt berätta något, men vet vi att han verkligen inte fått pengarna? Eller är det något finstilt i försäkringen som gör att han inte fick dom, och å har han senare sagt att han inte vill ha dom, för att komma i bättre dager?
Lindas son fick miljonen.
Citat:
Mats Alm kunde ha blivit miljonär på Linda Chens livförsäkring.
Nu ger han pengarna till hennes tolvårige son.
– Han är glad, men det hjälper honom inte att få sin mor tillbaka, säger pojkens pappa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12456762.ab
Citera
2013-06-25, 19:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
Det är just det, Att det bara är hans ord på det
Att åklagaren inte spann vidare på det och ifrågasatte honom varför han valde skriva över miljonen på sonen, när han tidigare nekade till att det inte gick att ändra i försäkringen och hade vart i kontakt med lärarförbundet eller nu vad det hette
Och det var just det som i själva verket gick alldeles utmärkt att göra framgick det
vid kontroll vilket alltså bara visar ännu en gemen lögn från den misstänktes sida.
Just den omständigheten att han lät bli att tillmötesgå Lindas begäran om att sätta
sonen som förmånstagare är synnerligen försvårande för M*ts A*m och indikerar ju
tydligt att här kan vi hitta den verkliga anledningen till att den blivande bruden behövde
mista sitt unga liv; det var pengar MA var ute efter. Ingen brud, ingen bröllop utan det
var stålar och mycket stålar som det handlade om för honom.

Uppemot 100 000 riksdaler införskaffades på ett särdeles oärligt sätt några år
dessförinnan och nu, 2009, var det meningen att det skulle läggas beslag på bra mycket
mera än så fast i det här fallet var vederbörande tvungen att begå en verkligt ryslig gärning
för att komma åt den hägrande summan som skulle kunna ge honom några
ekonomiskt bekymmerslösa år.
Det fanns ett lån också att återbetala, pappans räddande insats vid gatuköksstölderna,
han stod alltså i skuld till denne. Sedan fanns det väl betydande studieskulder att åtgärda.
Så visst kunde det behövas ett rejält penningbelopp i MA:s liv.

Med en död asiatisk tjej som man inte längre hade några känslor för - om där någonsin
funnits några sådana - så skulle det kunna ordna sig på den fronten.

Dock klantades det till något hiskeligt omsider och det gick inte riktigt enligt planerna.
Och en viss pensionerad polisprofessors utspel bäddade för många av dessa "tabbar"
som skulle följa vilka vi inte behöver upprepa här igen för de är rätt välbekanta numera.

"Hade han bara haft lite mera is i magen så skulle han klarat sig helt", tror jag
GW yttrade vid ett tillfälle.
Citera
2013-06-25, 19:51
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lindas son fick miljonen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12456762.ab

Ok, tackar.

Fan vilken konstig soppa. Jag har inte följt det hela speciellt nara har pa flashback, tittar in i traden da och da, men det ar ju mest tjafs.

For mig verkar det hela mycket konstigt, men juridik ar ju lite knepigt. Att hn doms for att ha flyttat pa hennes kropp betyder ju att ratten inte tror pa honom over huvud taget, men att han anda inte kan domas for mord...knepigt knepigt. Polisiart uppklarat?

Personligen ar jag helt overtygad om att han mordat henne, och att familjen hjalpt honom att dolja det. En vacker dag far han det han fortjanar, och fram tills dess far man hoppas att han mar riktigt riktigt daligt, resten av familjen ocksa.
Citera
2013-06-25, 20:34
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Enligt uppgift skall han ha studerat fem år efter gymnasiet och har ca 250.000 kr i studieskulder, han skall blandannat ha studerat språk i Tyskland, England och Peru.
Vad jag kan förstå studerade han och lånade pengar för att kunna få ett jobb och kunna försörja sig och naturligtvis betala tillbaka studielånet.
Han hade jobb som lärare i spanska vid en skola i Falun och var också sedd som en duktig lärare, sedan kom det här att han utsågs till Lindas baneman och då var allting kört.
Han blev därigenom stämplat som någon mördare, fastän han var helt oskyldig. Man kan utan överdrift säga myndigheterna tog försörjningen, alltså brödet ur munnen från honom, en arbetande svensk skattebetalare som ville göra rätt för sig.
Det måste inses att som myndigheterna stökade till det för honom, måste det bli svårt att gå tillbaka till jobbet som språklärare.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Lagro – det var INTE myndigheterna som stökade till det för *ats. Det var han själv och han gjorde på ett rejält dumt sätt. På grund av sina alldeles egna handlingar kommer han att vara i kriminalregistret – där nästan alla tar information från idag – när man nyanställer. Det hade varit mycket bättre om *ats hade tänkt -- före – innan—på konsekvenserna. SUCK!

*ats pappa *ars var INTE nöjd med sonens dåliga studieresultat och att han aldrig tog någon examen. Pappan var själaglad att *inda fått *ats att ta sig i kragen och slutföra sina studier. Jag tror det helt enkelt var så att *ats var tvungen att bli godkänd i gymnasieämnet Spanska våren 2009.

TYSKLAND: Vad gjorde *ats i Tyskland då – kan man fråga sig. Troligen det en del studieungdomar ägnar sig åt – fester och sex. Kanske han lärde sig någon tyska via praktiska övningar. Han hade ju en flickvän i Tyskland. Hon kan dock inte ge *ats några akademiska meriter.

Har du Lagro -- däremot uppgifter på vilken stad och vid vilket universitet eller skola *ats gått – så går det lätt att kontrollera hans studieresultat och ge honom upprättelse. Jämför annars den f.d. skaparen av Fermenta och hans doktorshatt.

ENGLAND: Enligt Linda hade *ats aldrig varit i England. Därför önskade hon en bröllopsresa till London i present för att visa *ats allt det hon tyckte om där. Det fick de också, men den återkallades med polisens och resebyråns hjälp i tidigt skede.

PERU: Inte heller där var *ats inskriven vid något universitet, utan lekte gift man till sin hustru. Återigen, Lagro, har du andra uppgifter så var vänlig att verifiera dem vad gäller stad och universitet.

Bäst är att kopiera och lägga ut dessa skoluppgifter för allmän beskådan -- för att en gång för alla ”bevisa *ats lämplighet som lärare och att han verkligen gått i högre skola än gymnasium/KomVux som exempelvis universitet/högskola i något land. Jag misstänker starkt att *ats INTE varit inskriven någonstans vid något högre lärosäte.

Förut har det gått att bli ”lärare ”för SFI-kurser bara genom att ha godkänt i ämnet svenska från ett vanligt gymnasium.

Enligt Linda var det en spanska –kurs *ats var tvungen att gå för att få tillräckliga poäng för att undervisa. Kanske det var en helt vanlig Kom Vux-kurs -- eftersom han troligen hade dåligt betyg i spanska från gymnasiet?? Ni som kan – ta reda på om *ats hade godkänt i spanska på sitt gymnasium. Ta gärna reda på -- vad för någon slags kurs han gått i Falun -- vårterminen 2009.

Skulder kan man skaffa sig utan att studera. Det har *ats verkligen bevisat. Har du annan bevisning Lagro -- så välkommen att lägga ut dem i tråden.
Senast redigerad av Klarsyn 2013-06-25 kl. 20:58.
Citera
2013-06-25, 20:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Det stämmer inte.

Precis.

Han avsade sig livförsäkringen till förmån till hennes son. Hade han inte gjort det hade han troligtvis haft en smula svårare att vistas utomhus under resten av hans liv. Kalkylerat.
Citera
2013-06-26, 04:37
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Precis.

Han avsade sig livförsäkringen till förmån till hennes son. Hade han inte gjort det hade han troligtvis haft en smula svårare att vistas utomhus under resten av hans liv. Kalkylerat.

Min teori kring detta är att han "donerade" pengarna för att han hade dåligt samvete och ville "göra rätt". Jag tror inte att han mördade henne för pengarnas skull, utan snarare att det var antingen en olycka (strypsex) eller ett bråk som urartade.
Resten som följde är en följd av den panik han fick när han insåg att "livet är kört".
Det skulle även förklara varför det är så enkelt för familjen att skydda honom, det "var ju inte meningen" så att säga.
Sen hade han en jävla tur att kroppen ruttnat just i halspartiet så pass att det inte gick att fastställa dödsorsaken.
Att han sen valde att hitta kroppen kan bero på att han ville få ett slut på hela soppan, han planerade ju först att rymma men insåg att det inte skulle gå och kom då på kidnappningshistorien som en "plan b".
Men detta är bara vad jag tror och jag kan självklart ha helt fel.
Citera
2013-06-26, 06:10
Medlem
Lagro

Citat:
Och det var just det som i själva verket gick alldeles utmärkt att göra framgick det
vid kontroll vilket alltså bara visar ännu en gemen lögn från den misstänktes sida.
Just den omständigheten att han lät bli att tillmötesgå Lindas begäran om att sätta
sonen som förmånstagare är synnerligen försvårande för M*ts A*m och indikerar ju
tydligt att här kan vi hitta den verkliga anledningen till att den blivande bruden behövde
mista sitt unga liv; det var pengar MA var ute efter. Ingen brud, ingen bröllop utan det
var stålar och mycket stålar som det handlade om för honom.
Det här med försäkringen finns utförligt förklarat och beskrivet i förundersökningen, eftersom du själv tycks ha svårigheter att tillgodogöra dig skriven text, sett till dina inlägg, rekommenderer jag dig att ta hjälp av någon som kan förklara det här med försäkringen för dig, från förundersökningen.
Det finns väl ingenting som har upprepats så mycket som det här med försäkringen, det måste vara tusentals gånger och där sanningen i innehållet lyser med sin frånvaro.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-26 kl. 06:12. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-26, 07:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det här med försäkringen finns utförligt förklarat och beskrivet i förundersökningen, eftersom du själv tycks ha svårigheter att tillgodogöra dig skriven text, sett till dina inlägg, rekommenderer jag dig att ta hjälp av någon som kan förklara det här med försäkringen för dig, från förundersökningen.
Det finns väl ingenting som har upprepats så mycket som det här med försäkringen, det måste vara tusentals gånger och där sanningen i innehållet lyser med sin frånvaro.
Du behagar skämta din felkonstruerade pellejöns...

Linda hade uttryckligen bett MA att ändra i förmånstagarförordnandet
så att sonen skulle få miljonen om något hände henne, men M*ts underlät att göra så
och skyllde istället på att det inte var möjligt i efterhand att genomföra några såna
ändringar, vilket inte alls stämde visade det sig för det gick alldeles utmärkt.
Och detta, du, står att läsa i förundersökningen och det var det mitt inlägg du refererar
till tog upp till behandling och ingenting annat.

Edit: Vilken jävla sanning är det som lyser med sin frånvaro menar du?

Ps. När du ändå är igång i gryningen så kan du ju ta och passa på att bemöta Klarsyns
inlägg och reda ut det här med studierna du påstår att MA bedrev i tre länder, Peru, Tyskland
och England. Lägg fram bevis för detta, tack. Ds.
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-26 kl. 07:17.
Citera
2013-06-26, 08:33
Bannlyst
!

Citat:
Vi vet att Alm kan ta till våld, ett exempel är hösten 2008 på ett uteställe i Borlänge. Alm blir då så arg på en man som han tycker har närmat sig LInda att han ger honom en knuff över halsen.

Det här är en svartsjuka som inte är hälsosam och det ligger knappast ett beskyddande i agerandet. Linda har också berättat för sin arbetsgivare hur Alm beter sig när de är ute och att det är en anledning till att de inte gick ut så ofta. Att hon skämts för honom när han hoppat och gestikulerat av ilska." (Mina fetmarkeringar.)

Åklagaren fortsätter sin slutplädering genom att försöka slå hål på Alms påstådda kidnappning.

Något som blir allt mindre trovärdigt är kidnappningshistorien. Det måste förklara hur Alm utan tidigare kännedom kommer fram till Lindas kropp, säger Niclas Eltenius.

Den här historien har kunnat kontrolleras steg för steg och motbevisas. Bakgrunden som påvisas i huvudförhandlingen är att Alm påverkats av det som stått i media, att han skulle kunna bli misstänkt om kroppen hittas.
Åklagaren fortsätter sin slutplädering genom att försöka slå hål på Alms påstådda kidnappning.

Något som blir allt mindre trovärdigt är kidnappningshistorien. Det måste förklara hur Alm utan tidigare kännedom kommer fram till Lindas kropp, säger Niclas Eltenius.

Den här historien har kunnat kontrolleras steg för steg och motbevisas. Bakgrunden som påvisas i huvudförhandlingen är att Alm påverkats av det som stått i media, att han skulle kunna bli misstänkt om kroppen hittas.

Mycket mera här: http://www.dt.se/brottsplats/1.3054749-aklagarna-quot-alm-har-dodat-linda-quot-?pageNumber=19
Några missbruksproblem finns inte. Det finns däremot ett rättspsykiatriskt utlåtande som tyder på att en större rättspsykiatrisk undersökning borde genomföras.
http://www.dt.se/brottsplats/1.3054749-aklagarna-quot-alm-har-dodat-linda-quot-?pageNumber=19

Säkerligen en konsekvens av att Mats Alms föräldrar är kusiner. Vanskligt att gemensamt avla barn under dylika omständigheter. Lagligt, ja men risken för defekter på avkommorna är betydligt högre än i normalfallen. Kanske vanligt att man ligger på gränsen till inavel bland "stugfolket" i Hälsingland. Kan kanske Lagro ge sin syn på det?
Senast redigerad av RockRulle 2013-06-26 kl. 08:47. Anledning: mer text
Citera
2013-06-26, 13:07
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Hur aktiva polisen är i dagsläget är obekant. Men det är en gåta att Mats Alm inte begär resning med tanke på Lagros påståenden.

Ja det är ju minst sagt märkligt
Citera
2013-06-26, 14:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Min teori kring detta är att han "donerade" pengarna för att han hade dåligt samvete och ville "göra rätt". Jag tror inte att han mördade henne för pengarnas skull, utan snarare att det var antingen en olycka (strypsex) eller ett bråk som urartade.
Resten som följde är en följd av den panik han fick när han insåg att "livet är kört".
Det skulle även förklara varför det är så enkelt för familjen att skydda honom, det "var ju inte meningen" så att säga.
Sen hade han en jävla tur att kroppen ruttnat just i halspartiet så pass att det inte gick att fastställa dödsorsaken.
Att han sen valde att hitta kroppen kan bero på att han ville få ett slut på hela soppan, han planerade ju först att rymma men insåg att det inte skulle gå och kom då på kidnappningshistorien som en "plan b".
Men detta är bara vad jag tror och jag kan självklart ha helt fel.
Jag tror inte heller att han donerade pengarna för att han hade dåligt samvete men till skillnad från dig så tror jag det var ett av motiven till att Mats tog livet av Linda. Att Mats till slut gav Lindas son pengarna var efter övertalning av en skicklig advokat som förmodligen såg till att Mats inte blev dömd för mord. Jag tror att det stod och vägde för juryn och hade Mats behållt pengarna kan det ha ha varit den sista pusselbiten som kom på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in