Citat:
Ursprungligen postat av
Straybullet
Personligen ser jag inga direkta moraliska problem i att utpressa pedofiler på pengar, och det här rörde sig ju uppenbarligen om tvättäkta peddos - eftersom de betalade. Problematiskt blir dock att låta pedofilerna vara när man väl fått pengarna. Man borde alltså (menar jag) för att straffa pedofilerna dubbelt först pressa dem på pengar och sedan sätta dit dem, något som inte framgår om det har gjorts eller inte.
Nog för att ett peddo som blivit pressad på hundratusentals kronor nog aktar sig för att ragga upp barn på nätet i framtiden, men det känns ändå inte som straff nog i min personliga mening. Jag har alltså inte läst domen i det aktuella fallet och talar bara för mig själv och i generella termer.
Eftersom du i övrigt framstår som en förhållandevis vettig person utgår jag från att du inte medvetet far med osanning här, utan helt enkelt av någon anledning väljer att uttala dig mot bättre vetande (utan att ha läst vare sig dom eller ett väldigt omfattande förundersökningsprotokoll).
Det Jack Motander med familj dömts för är inte att ha utpressat "pedofiler" i pluralis. De har har dömts för grovt bedrägeri, bedrägeri, utpressning och häleri riktade mot en och samma person.
Via webbplatsen Clubsex fick familjen kontakt med en minst sagt naiv man i 50-årsåldern som vunnit en miljon kronor på spel.
Jack hävdade själv under rättegången att han "nå̊gon gång i början av 2009 gick in på sajten Clubsex för att försöka lura personer till olika saker, [men givetvis] inte för att skaffa pengar", och då kom i kontakt med mannen.
Flera familjemedlemmar tog sedan kontakt med mannen via Clubsex under flera olika antagna identiteter. Mönstret var i regel följande: Inledningsvis påstod de sig vara kvinnor i åldrarna 18-19 år gamla och de chattade om olika grova sexuella saker (när vänstern plockar fram fup och vad Jack sagt sig vilja göra med en 50-årig man under pseudonymerna "hanna is me", "sarabruden" och "sohana" lär det bli pinsamt). Efter ett tag "erkände" kvinnorna ibland att de i själva verket var minderåriga och hotade att hänga ut mannen som pedofil om han inte betalade dem pengar. Ibland utgav de sig för att vara "flickans" föräldrar som plötsligt upptäckt vad mannen och "dottern" höll på med. I en del andra fall bad de "18-19-åriga kvinnorna" om att få hjälp med pengar till mobiltelefoner, ny dator, bredband, med mera, allt för att de skulle kunna fortsätta leva ut sina skriftliga sexuella fantasier med mannen.
Det handlade med andra ord inte om att Jack Motander med familj avslöjade mängder med pedofiler och pressade dem på pengar. De lurade systematiskt en och samma man genom att inledningsvis utge sig för att vara 18 år eller äldre och hävdade sedan i efterhand att de var yngre och krävde betalt för att inte förstöra hans liv.
Mannen är sannerligen inget moraliskt föredöme, men det framgår i domen att familjen Motander gång efter annan sett till att snärja en naiv "kåtgubbe" som de insett att de kunde gillra fällor för och pressa på pengar.
Om han faktiskt varit pedofil och om de hyst misstankar om att han skulle kunna vända sig till andra flickor som faktiskt var minderåriga är deras beteende ännu värre. Då hade de kunnat förhindra att flera flickor fått sexuella inviter eller rent risken för att bli utsatta för övergrepp, men valde ändå att låta bli för att själva tjäna pengar. Vad säger det inte om karaktären hos en människa som hellre låter en minderårig flicka bli trakasserad eller rent av våldtagen än att förlora några tusen kronor som personen inte ens äger moralisk rätt till? Än värre är möjligen de som försvarar en sådan handel och vandel.
Den brinnande frågan är huruvida du, partiledningen och andra SvP-medlemmar anser detta vara ett acceptabelt beteende eller inte?