2012-06-01, 13:41
Medlem
Om man inte har fått tillräckligt många poäng för högskolestudier för att fortsätta få studiemedel, så borde det väl endast påverka studier på högskolenivå? Enligt CSN så får man inte ens studiemedel på tex gymnasienivå tills man har fått minst antal godkända poäng för att kunna få studiemedel igen. Även om ingen på CSN kan förklara hur högskolestudierna ska påverka studiemedel på gymnasienivå. Det är ju olika antal veckor och allt.

Nån här som vet varför det är så?

Om man då väljer att plugga på komvux, hur många gymnasiepoäng krävs för att man ska komma upp i något som motsvarar 45 högskolepoäng?
2012-06-01, 13:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jo, men det kan bli litet problem, om man inte söker båda terminerna i en batch. Jag tentar i januari, och då kommer mina 30 poäng från hösten tyvärr inte att rapporteras till CSN förrän i början av februari.
Jag menade att du skickar en fråga till csn och ber om de rätta datumen, och när du fått svar från csn så kan du göra en ansökan. Det är så långt till nästa terminsstart att du kan offra en vecka på att vänta svar från csn.
2012-06-01, 13:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Om man inte har fått tillräckligt många poäng för högskolestudier för att fortsätta få studiemedel, så borde det väl endast påverka studier på högskolenivå? Enligt CSN så får man inte ens studiemedel på tex gymnasienivå tills man har fått minst antal godkända poäng för att kunna få studiemedel igen. Även om ingen på CSN kan förklara hur högskolestudierna ska påverka studiemedel på gymnasienivå. Det är ju olika antal veckor och allt.

Nån här som vet varför det är så?

Om man då väljer att plugga på komvux, hur många gymnasiepoäng krävs för att man ska komma upp i något som motsvarar 45 högskolepoäng?
Det kallas studiemedel, och allt du får från csn är studiemedel. Olika skolsorter har olika tidskvoter, men de är alla studiemedel och du måste ha 75 % för att få studiemedel igen. Du spärras på alla typer, men du kan också använda alla typer för att plugga upp till rätt poäng.

Ja, det är olika antal veckor, men det är inte olika allt. CSN har inte på något sätt dolt att de kollar din senaste studiemedelsperiod oavsett skoltyp.

45 hp är 1.5 termin på heltid, dvs 30 veckor. På gymnasienivå är detta 20*30 poäng. 30 är veckorna, 20 är antalet gymnasiepoäng som måste läsas varje vecka (även om en kurs kan gå över flera veckor så finns det ett genomsnitt p/vecka).

600 poäng måste du ta på komvux för att motsvara 45 hp.
2012-06-01, 14:10
Medlem
Rubrik01s avatar
Det redovisas p/e-tal lite överallt. Något jag stör mig på är att det sällan står vilken vinst det är räknat på.

Någon som vet vad det är för p/e-tal Avanza redovisar, tex. här för Nordea?

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=183830
2012-06-01, 19:45
Medlem
StigAllans avatar
Är sugen på att köpa lite aktier, har skuld hos fogden och undrar om det finns något sätt att köpa aktier utan att de blir beslagtagna?
Går det att använda sig av bulvan och vilka nackdelar innebär ett sådant förfarande?
2012-06-01, 22:06
Medlem
Om man har blivit arbetslös och har en pågående återbetalning av lån till CSN så ska man ansöka om nedsättning, så långt är jag med. Sedan står det att man ska 'räkna' ut sin inkomst för 2012, hur ska man göra det? Man vet inte när och om man kommer börja jobba igen och varifrån ska man få tag på information om hur mycket den nuvarande inkomsten ligger på? Skatteverket? Hittar inget adekvat information där som svar på frågan. Någon som kan hjälpa till?
2012-06-01, 23:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Om man har blivit arbetslös och har en pågående återbetalning av lån till CSN så ska man ansöka om nedsättning, så långt är jag med. Sedan står det att man ska 'räkna' ut sin inkomst för 2012, hur ska man göra det? Man vet inte när och om man kommer börja jobba igen och varifrån ska man få tag på information om hur mycket den nuvarande inkomsten ligger på? Skatteverket? Hittar inget adekvat information där som svar på frågan. Någon som kan hjälpa till?
Du räknar och gör en höftning. Vad tror du din årsinkomst kommer bli? Vad du tjänat hittills får du snacka med dina tidigare arbetsgivare om, ifall du inte följt lagen och sparat dina lönebesked. Eftgersom det är en beräkning så kan informationen diffa mot slutresultatet, men är det en stor förändring så är du skyldig att anmäla det till CSN. Men för tillfllet såkan du ju sätta inkomst 0 för resterande 7 månader.
2012-06-01, 23:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Är sugen på att köpa lite aktier, har skuld hos fogden och undrar om det finns något sätt att köpa aktier utan att de blir beslagtagna?
Går det att använda sig av bulvan och vilka nackdelar innebär ett sådant förfarande?
Inte bättre att du betalar fogden och blir av med en garanterad kostnad i form av räntor istället för att potentialt förlora pengar men eventuellt få en vinst?

Känner inte att jag vill ge några tips.
2012-06-02, 00:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Inte bättre att du betalar fogden och blir av med en garanterad kostnad i form av räntor istället för att potentialt förlora pengar men eventuellt få en vinst?

Känner inte att jag vill ge några tips.

Du var en tråkig jävel som likväl kunnat avstå från att svara.
Självklart finns det en anledning till att jag har miljonskulder till fogden och inte har möjlighet att betala just nu.
Därav frågan, möjlighet att bli skuldfri med hjälp av aktiehandel?
2012-06-02, 01:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du var en tråkig jävel som likväl kunnat avstå från att svara.
Självklart finns det en anledning till att jag har miljonskulder till fogden och inte har möjlighet att betala just nu.
Därav frågan, möjlighet att bli skuldfri med hjälp av aktiehandel?
Du är en tråkig jävel som vill ha pengarna själv och låta någon annan undvara dem =P

Miljonskulder kan ju kanske kännas hopplöst. Men om man då skiter i dem och "fuskar" så får ju någon annan stå där utan pengar =P

Jag tror inte du blir skuldfri genom aktiehandel. Dels kan börsen utvecklas rätt trist det närmaste decenniet och om det är skulder du någonsin har en möjlighet att betala av så ökar de ju naturligtvis på i samma takt som räntan och det är ju en garanterad förlust så att säga.

Om man vänder på det. Du skulle ju antagligen inte ta ett lån på samma ränta som skulderna hos fogden för att köpa aktier för dem? Få skulle rekommendera det iaf ..

Allt du betalar av till fogden (om du nu har för avsikt att bli skuldfri iaf) är ju en garanterad vinst i att du slipper betala ränta på det i framtiden. Aktier är det inte.
2012-06-02, 01:26
Medlem
StigAllans avatar
Du går helt klart offtopic och bör rapporteras.
Jag ställer en fråga och du börjar med att vara moralisk?

Skit ner dig din jävla sopa!

Nollan ovan borträknad.
Kan någon annan ge mig ett tips?
Senast redigerad av StigAllan 2012-06-02 kl. 01:28.
2012-06-02, 02:19
Medlem
Skulle kanske ha frågat här i stället!

Alltså, jag har ett avanza-konto, och kan logga in på det kontot via internet o så. Det finns en sida som heter "Kontoöversikt" där jag ser hur mkt Saldot samt generell översikt ni fattar antagligen bättre än jag.

Jag har pengar i andra fonder, t ex i Nordea Spektra och Korträntefond Sverige (Handelsbanken), kan jag göra så att de syns på avanza-kontot o hur gör man isf??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in