Jag vet att detta ämne har tagits upp tidigare men vill ändå ställa några frågor.
Som många av oss vet så är det avgörande hur du säger dina saker, inte exakt vilka ord du väljer, när det gäller kommunikation. Dvs vi är djur som tar intryck och snabbt processerar dem till en uppfattning om vad det är för person som talar till oss.
Samma sak gäller vid större arragemang där ljus, ljud, uppställning, scen, tajming, effekter osv skapar hela stämningen. Eller varför inte titta på militärparader där miltärtåget är upplagt för att uttstråla en stark och bestämd kraft.
När vi då börjar tala om organisationer så är jag helt övertygad om att samma djuriska instinkt även gäller här, vi tyr oss till de starka som uttstrålar de sätta signalerna och undviker de svagare.
Som någon skrev innan så kan namnet Svenskarnas parti diskuteras eftersom att det inte riktigt ligger rätt i tungan och låter nästan som en organisatorisk version av Snickarnas snickarklubb. Nu blev det formella strul med namnet Folkfronten som i min mening lät mycket bättre, likt Gyllene Gryning eller Forza Nouva som låter riktigt bra när man säger det högt.
Nu finns det kanske inte så mycket att göra åt partinamnet men min poäng är att man måste kunna granska sig själv och rätta eventuella fel, vilket för oss till nästa punkt: Partiflaggan.
I sanningens namn så är inte symbolen direkt tilltalande och jag har tyvärr har jag hört allt för många hålla med för att man skall satsa på denna symbol i nuvarande form. För att en radikal rörelse som SvP skall kunna slå igenom så måste allt vara optimerat och då har man inte råd med att hänga kvar vid mindre genomarbetade beslut som kanske dög i ett tidigare skede.
Flaggan är allt, det är symbolen som skall bära hela rörelsens arbete. Den skall utstråla och stå för den aura som vi försöker bygga upp. Då duger det inte - för att citera Jimmie Åkesson - med en halvdan symbol med den mest otaktiska och gräsliga färgen som kunde väljas.
En snabb googling om hur människor uppfattar färger ger följande resultat:
Färg Positiv (Negativ)
Vit Ren, oskuldsfull, fläckfri (Kall, tom, steril)
Röd Stark, modig, passionerad (Farlig, aggressiv, dominant)
Gul Glad, hjärtlig, optimistisk (Feg, irriterande, framfusig)
Brun Varm, jordnära, mogen (Smutsig, ledsen, billig)
Grön Naturlig, lugn, avslappnande (Svartsjuk, oerfaren, girig)
Blå Stark, trovärdig, auktoritär (Kall, deprimerande, dyster)
Jag vet inte om någon beskrivning gällande gul passar in på ett kompromisslöst, radikalt parti som vill visa upp sig som en stark kraft att lita på för att kunna dra till sig handlingskraftiga och uppoffringsvilliga människor, optimistisk på sin höjd men även det ordet hade lätt kunnat ersättats av Blås beskrivning "stark".
Symbolen i sig är också på något sätt inte direkt attraherande, i alla fall inte i det formatet som man ser den nu. Den liknar en snöflinga, vilket ger en känslomässig kulturkrock när man vet att det är den radikala kraf som skall rädda oss ifrån utrotning.
SvPs flagga är inte inarbetat varumärke, inte hos svensson i alla fall som i allra flesta fall inte ens hört talas om partiet. Visst, det skall sägas att den blåa nya flaggan som nyligen utarbetades blev bra mycket bättre än den tidigare gula men jag vet inte ens om den ersatte eller kompletterade den förra. Man borde kanske utarbeta fler versioner av flaggan som utrålar lite mer kraft, jävlar annamma och kompromisslöshet.
Exemplet jag visar är en överdriven version som någon har gjort av partiflaggan men titta bara på denna först och sedan på de andra, vilka känslor får du? Vilken av dessa flaggor uttstrålar bättre den väg vi måste gå? (Trots att det är samma färg, samma symbol så ger det olika intryck)
http://jpviktorjokinen.deviantart.com/art/SvP-Krigsministerieflagga-1920x1080-312776147
http://camillasvra.files.wordpress.com/2013/04/karlstadsvp.jpg
Jämför även med Gyllene Grynings som i min mening är en psykologisk fullpoängare:
http://bit.ly/12lF4kv
Jag förstår gott att sådana här diskussioner är kontraproduktiva på kort sikt när de hålls på ett öppet forum men är det något jag lärde mig under industriell ekonomi-lektionerna så är det att det kostar inte jämförelsevis mycket att rätta på misstag i ett tidigt skede, men att upptäcka felet i ett senare stadium kan vara förödande.
Den nya blåa flagga som SvP presenterade under första maj borde bli en partinamn-flagga samtidigt som man byter ut och designar en riktigt stark, fräsh, enkel symbolflagga med effektfulla färger som får fienden att rygga tillbaka och svenskarna att känna hopp.