Resultat: .
0%
röster
2013-06-23, 15:20
Medlem
Arons avatar
vem designade den fula maskoten vm 90 i italien , det och roger milla är mina bestående minnen från vm i italien
2013-06-23, 16:41
Medlem
På tal om VM 1990:

http://m.youtube.com/#/watch?v=dTbMwJMqilI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DdTb MwJMqilI

2013-06-23, 18:03
Medlem
folkparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Kul! Framförallt med Hellas Verona. Som du märker här i tråden är det inte populärt från vissa håll, men vad är fotboll utan hat? Hellas rivaler är väl främst Napoli och Livorno. Tidigare hade klubbens supportrar vänskapsband med Inters, men det har upplösts p.g.a olika anledningar. Vänskapsband idag finns främst med Fiorentina och Sampdoria, men även med Lazio.

Genoa ogillas eftersom de har en riktigt lökig president i Preziosi, som gör sig av och köper in extremt mycket halvdassiga spelare varje mercato. Han har även försökt muta sig till Serie A för några år sedan (vilket ledde till att klubben hamnade i Serie C). Dessutom har de haft få sköna spelare de senaste åren, förutom Marco Rossi och Omar Milanetto som skickades till Padova för några år sedan.

Atalanta är ett vänsterlag.

Hur är rivaliteten mellan Chievo och Hellas? Eftersom de är från samma stad borde det väl finnas någon?

Att Lazio och Hellas har saker gemensamt har jag redan fattat.

Det jag vet om Genoa är att de delar stadion med Sampdoria och att Granqvist spelar där.

Finns det andra lag i Italien som har en tydlig politisk prägel? Jag tycker nämligen att det är intressant med klubbar som har tydliga politiska kopplingar eller hur man ska uttrycka sig. Som Hellas och Lazio som är höger och Livorno och Bologna som är vänster.
2013-06-23, 22:39
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark

Finns det andra lag i Italien som har en tydlig politisk prägel? Jag tycker nämligen att det är intressant med klubbar som har tydliga politiska kopplingar eller hur man ska uttrycka sig. Som Hellas och Lazio som är höger och Livorno och Bologna som är vänster.

Den politiska prägeln på italienska fotbollsarenor har blivit väldigt överdriven. Det är delvis en myt att det skulle vara så, precis som filmningarna. Svenskar vill skapa sig en särskild bild av Italien. Vissa intalar sig att italiensk fotboll bara är filmningar & andra intalar sig att fotbollen skulle utgöras av någon politisk plattform. I själva verket utgör ju filmningar & politiska supportrar bara en liten del av calcio. Knappt märkbar. Jag har sett mängder av italienska matcher. Folk ligger inte & filmar hela tiden & läktarna är inte några politiska sammankomster.

Dock så har ju den här tifo-kulturen sina rötter i Italien vad jag förstått. För att kunna organisera den typen av grejer så behövs det supportergrupper. Det är ju omöjligt att bara sådär få en arena med 35 000 pers att tillsammans genomföra ett tifo om man nu inte har lagt ut flaggor eller sånghäften eller något på alla stolar. Vissa av dessa supporterfalanger har genom åren fått en politisk prägel. Då fotbollen är en lite smutsig & ruffig sport som inte uppstått ur de fina salongerna så blir det ju knappast centerpartiets tradition som florerar här.

Det som Lazio & Hellas Verona mest har gemensamt är att de haft väldigt lite publik på sina matcher under många år. De är storklubbar från storstäder som oftast inte ens lyckats få halvfullt på stadion. Att "hardcore-fansen" skulle bära upp en fotbollsklubb är givetvis en myt som endast de själva tror på. De som bär upp en fotbollsklubb är givetvis bygdens invånare. När dessa tappar intresset för sin lokala klubb så blir det också tomma läktare & svårigheter för klubben. I Lazio & Veronas fall så har det i det långa loppet mest inneburit besvär att behöva dras med ett visst kriterie.

Riktig politik, sådan man hittar i parlamentet, hör inte ihop med fotboll. Den vänskap som finns mellan grupper från Lazio & Verona baseras på att dessa grupper tagit en profil som räknas som extremhöger. Sådant som funkar på fotbollsläktare. Översätter vi det här till verklig politik så har dessa Lazio-anhängare en glorifierande bild av fascismen medan Hellas är mycket tydligt separatistiskt. Steget till Francos Real Madrid & Kataloniens FC Barcelona ligger alltså mycket nära. Då kan du ju själv gissa hur långt ifrån reell politik dessa grupper egentligen står. Visserligen har Alleanza Nazionale & Lega Nord tillhört samma allians i politiken men så är det ju det mest kaotiska landet bland rika västerländska nationer. Alleanza Nazionale är heller inte direkt fascistiskt ska sägas, de profilerar sig faktiskt som liberala.

Fotboll & politik hör alltså inte ihop. Den där biten av politik som Brille däremot snackat en del om, att klubbarna ofta är rejält insyltade i politik är däremot högst verklig.
2013-06-23, 23:32
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Hur är rivaliteten mellan Chievo och Hellas? Eftersom de är från samma stad borde det väl finnas någon?

Chievo har stått för 2000-talets bedrift i italiensk fotboll. Att man klarat hänga kvar i Serie A tycker jag slår VM-guldet från 2006. Om någon 1988 sagt att Italien vinner VM 2006 hade man väl svarat: "-Jaha, so what?". Hade någon sagt att Chievo mellan 2001-13 skulle spela en säsong i Serie B & resten i Serie A, hade man svarat: "-Hahahahaha".

Chievo är inget köpelag som gått som en raket genom divisionerna. Man har under lång tid byggt upp sin verksamhet mycket förnuftigt & man är ett föredöme för det kaotiska Italien. Man tillbringade flera år i både Serie C2, C1 & B. Steget från amatörligorna skedde alltså inte över en natt genom tokvärvande utan man har hela tiden gjort små förbättringar i små steg utan att balla ur. Presidenten Luca Campedelli har agerat oerhört skickligt. Han är ingen galning.

Campedelli äger Paluani, ett företag som tillverkar brödprodukter. Kaffebröd skulle vi svenskar nog kalla det. Det är ett lokalt företag som satsar på ett lokalt lag. Först tänkte jag skriva att det vore som om Malmöbageriet Pågen skulle satsa på Kirsebergs IF i Malmö. Sen läste jag att medan stadsdelen Kirseberg har 15 000 invånare så har Chievo endast 2 800. Chievo är alltså en ännu mindre plutt. Malmö & Verona är ungefär jämstora städer, Malmö något större dock. Kirsebergs IF finns inte längre utan har ingått i en sammanslagning men Chievo är vad jag vet samma kvartersklubb som det alltid varit.

Nu är jag inte kunnig i ekonomi men brödprodukter har ju en ganska begränsad marknad (även om jag hittat Pågens gifflar i Reykjavik). Det är verkligen inte som att pumpa upp olja. Även de stora livsmedelskoncernerna med brett sortiment som byggde upp Lazios & Parmas storhetstider borde ju vara giganter jämfört med Paluani.

Behöver jag ens säga att det finns rivalitet mellan Chievo & Hellas? Hellas är ju en förnedrad storklubb vars supportrar har en lång tradition av att vara as. Vi är nog många som ser fram emot derbyna på Bentegodi.
2013-06-24, 15:46
Medlem
Calogeros avatar
Alltså, om Cassano hamnar i Parma...ojojoj!

Blir ju nästan som under de glada dagarna, för visst ger Cassano-Amauri starka vibbar av Mutu-Adriano?

Tänk ifall man också skulle hämta hem Gilardino, herregud. Dock så ser jag gärna att Gilardino stannar i Bologna där han verkligen funnit ro.
Cassano i den nya andratröjan, kan inte se någon annan utgång än succé.

http://www.passionemaglie.it/wp-content/uploads/2013/06/seconda-maglia-parma-2013-2014.jpg

Lägg därtill att vi kanske får se en ny svensk i laget, Pontus Jansson, samt att man har den vassa yttern Biabiany. Parma blir hyperintressanta att se nästa säsong.
Senast redigerad av Calogero 2013-06-24 kl. 15:59.
2013-06-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Alltså, om Cassano hamnar i Parma...ojojoj!

Blir ju nästan som under de glada dagarna, för visst ger Cassano-Amauri starka vibbar av Mutu-Adriano?

Tänk ifall man också skulle hämta hem Gilardino, herregud. Dock så ser jag gärna att Gilardino stannar i Bologna där han verkligen funnit ro.
Cassano i den nya andratröjan, kan inte se någon annan utgång än succé.

http://www.passionemaglie.it/wp-content/uploads/2013/06/seconda-maglia-parma-2013-2014.jpg

Lägg därtill att vi kanske får se en ny svensk i laget, Pontus Jansson, samt att man har den vassa yttern Biabiany. Parma blir hyperintressanta att se nästa säsong.
Ptja... Inter hamnade ju bara en plats högre upp i tabellen än Parma, så forza Fantantonio!
Jag hoppas faktiskt Gilardino återvänder också. Skulle vara magiskt.
2013-06-24, 18:56
Medlem
snillet_1s avatar
Trist det här med Miccoli och maffian. Han skall ha hörts i samtal som har avlyssnats och där talat illa om en domare vid namn Falcone som tydligen har agerat kraftfullt mot de korrumperande krafterna. Någon som vet mer?

Inte en jävel kommer undan...
2013-06-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Trist det här med Miccoli och maffian. Han skall ha hörts i samtal som har avlyssnats och där talat illa om en domare vid namn Falcone som tydligen har agerat kraftfullt mot de korrumperande krafterna. Någon som vet mer?

Inte en domare, utan Domaren. Giovanni Falcone var den som kunde och vågade ta upp striden med Cosa Nostra. Och även om de inte besegrades så blev de jävligt vingklippta jämfört med hur mäktiga de var tidigare.

Mer än 20 år sedan han mördades. Minnesmanifestation i Palermo 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=bCu9CxeBw7I

Att folk öppet vågar visa motstånd mot maffian i Palermo, är Falcones och de som följde i hans fotspårs förtjänst. En jävligt stor man.
2013-06-24, 19:16
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Giovanni Falcone? Måste vara höjden av dumhet att åka dit för att man snackar skit om någon som har varit död i över 20 år.

EDIT: Kanske bör ses som ett tecken på Falcones storhet dock?
2013-06-24, 19:21
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Giovanni Falcone? Måste vara höjden av dumhet att åka dit för att man snackar skit om någon som har varit död i över 20 år.

EDIT: Kanske bör ses som ett tecken på Falcones storhet dock?

Verkar inte bättre än så.

Citat:
The captain of the Rosaneri is alleged to have asked his friend Mauro Lauricella, son of the boss of the Kalsa arrested in September 2011, to recover some money for him from partners in a discotheque on the Isola delle Femmine. And apparently Lauricella junior was not very polite when asking for this money. Miccoli will, therefore, now be questioned as someone under investigation and no longer as a witness. The possible charges result from the initial investigations into the whereabouts of Mafia boss Antonino Lauricella before he was arrested. The DIA had been keeping an eye on his son Mauro, also wiretapping four mysterious SIM cards which Miccoli will now have to explain. The forward allegedly persuaded the manager of a TIM mobile phone shop to give him some SIM cards registered in the names of his clients. One of these was passed on to Mauro Lauricella. The conversations recorded did not help the investigators capture the Mafia boss, but they did reveal this dangerous relationship of the Palermo player.

FALCONE "A SLIME" — Over the phone Miccoli and Lauricella also insulted the judge Falcone, calling him "that slime Falcone". It appears that there are other wiretaps when Miccoli was in Lauricella's SUV in which the two of them insulted Giovanni Falcone as they chatted.

http://english.gazzetta.it/Football/22-06-2013/palermo-miccoli-accused-of-extortion-and-insulting-falcone-the-sister-maria-horrendous-20635789275.s html
2013-06-24, 19:39
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inte en domare, utan Domaren. Giovanni Falcone var den som kunde och vågade ta upp striden med Cosa Nostra. Och även om de inte besegrades så blev de jävligt vingklippta jämfört med hur mäktiga de var tidigare.

Mer än 20 år sedan han mördades. Minnesmanifestation i Palermo 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=bCu9CxeBw7I

Att folk öppet vågar visa motstånd mot maffian i Palermo, är Falcones och de som följde i hans fotspårs förtjänst. En jävligt stor man.

Tack, ibland undrar man om skribenter här ens har en susning om Italien? Inte direkt en okänd man Giovanni Falcone. Var nog inte bara "maffian" som fick en törn vid hans död och det efterföljande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in