2013-06-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag delar din besvikelse i viss mån. Men annars är det fantastiskt att SD ligger etablerat hos Sentio på en 13.5-14.0 nivå. Media har ju annars lyckats kabla ut rätt mycket om att SD "tappar stort" och sådant kan sätta sig på hjärnan hos folk. Under den rekordsnabba ökningen under hösten och vintern så är det rimligt att SD fick en del sympatisörer som inte var kärnväljare. Basen hinner så att säga inte riktigt med.
Så mot den bakgrunden är det bara bra att de ligger still. Så har det varit ett antal gånger med SD, snabb ökning, följt av en period av stillhet, så att säga etablera den nya nivån.

Skulle 13,6% vara valresultat 2014 så skulle jag vara jättenöjd, och etablisemanget skulle kvävas av skräck.

Man kan nog räkna med att Sd har ca 11-14% idag sett till opinionsundersökningarna. Detta kanske medför 10-12% på helårsbasis.
Spelar Sd rätt så blir de kanske ett 15-18% parti innan valet. Spelar de fel så lander de på säg 6-8%, så enkelt är det.
2013-06-23, 22:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Uppriktigt så förstår jag inte vissas glädje över Sentios resultat. SD ligger still. Visserligen på en nivå som är hög men det är SDs siffror alltid i Sentios opinionsmätningar. Ett institut som seriösa media inte ens redovisar. Slutligen en fråga: Vem är det som köper Sentios opinionsundersökningar?

De som inte behöver redovisa dem...?
2013-06-23, 23:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Man kan nog räkna med att Sd har ca 11-14% idag sett till opinionsundersökningarna. Detta kanske medför 10-12% på helårsbasis.
Spelar Sd rätt så blir de kanske ett 15-18% parti innan valet. Spelar de fel så lander de på säg 6-8%, så enkelt är det.

Jag tror det ligger där emellan. Det som just nu sätter skräck i etablissemanget är att SD har de mest lojala väljarna. Och det faktum att SD aldrig någonsin backat (rejält) under sina 20+ år. Andra partier som C, M, KD, S, V svänger som en jojo upp pch ner mellan decennierna. De är bara en produkt av vad som just då är mode och populärt.

Men SD ökar som en naturlag. SD är ju en gräsrotsrörelse i verklig bemärkelse, med fler likes än något annat parti, fler symatisörer i smyg, men samtidigt totalt motarbetat av statsmakten och etablerad media.

Så mitt tips just nu är att SD får 13-14% i valet 2014. Det är en uppjustering jämfört med ett par år sedan
2013-06-23, 23:56
Medlem
Citat:

Om man utgår ifrån datat som finns på status.st, från valet 2010 fram till maj månad i år, och tittar på enbart genomsnittet för varje månad. Anta vidare att man gör ett antagande att SD's opinionsutveckling kommer ha en linjär karaktär fram till valet 2014, och gör ett curve fit på detta. Extrapolerar man sedan fram till september månad 2014, så får man fram att SD skulle landa på ett valresultat av 11.1125%

Notera att SD's utveckling kan visa sig vara allt annat än linjär framöver, samt att detta värde skulle representera ett troligt "genomsnittsvärde" från de olika instituten i september 2014.
2013-06-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror det ligger där emellan. Det som just nu sätter skräck i etablissemanget är att SD har de mest lojala väljarna. Och det faktum att SD aldrig någonsin backat (rejält) under sina 20+ år. Andra partier som C, M, KD, S, V svänger som en jojo upp pch ner mellan decennierna. De är bara en produkt av vad som just då är mode och populärt.

Men SD ökar som en naturlag. SD är ju en gräsrotsrörelse i verklig bemärkelse, med fler likes än något annat parti, fler symatisörer i smyg, men samtidigt totalt motarbetat av statsmakten och etablerad media.

Så mitt tips just nu är att SD får 13-14% i valet 2014. Det är en uppjustering jämfört med ett par år sedan

1. Att regera är antagligen det mest lojalitetsprövande ett parti kan sysselsätta sig med.
2. Det finns funktioner som tex. väljarkanibalism och selektionsvariation avseende opinionsundersökningarna.
3. Det kan också vara en gammal valstrategi från SAP, V, MPs statliga tjänstemän som gått igång. Jag vet att de började en destabiliseringskampanj majoris omkring 2006-2010. I praktiken så innebär kampanjen att leva rövare i staten på de mest subtila vis så att väljarna ska tröttna på regeringen. Kampanjen kan yttra sig som så att tågen inte går eller att tex. medborgarna får mystiska brev från myndigheterna där de pga. regeringens vilja inte får sina körkort eller vad det nu är som de beställt/begärt ofta med någon uppenbart idiotisk/byråkratisk anledning. Det kan vara som så att en del av SDs framgångar är ett resultat av strategin, bara det att alla besvikna väljer Sd istället för som de brukar SAP, V, MP.

Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Om man utgår ifrån datat som finns på status.st, från valet 2010 fram till maj månad i år, och tittar på enbart genomsnittet för varje månad. Anta vidare att man gör ett antagande att SD's opinionsutveckling kommer ha en linjär karaktär fram till valet 2014, och gör ett curve fit på detta. Extrapolerar man sedan fram till september månad 2014, så får man fram att SD skulle landa på ett valresultat av 11.1125%

Notera att SD's utveckling kan visa sig vara allt annat än linjär framöver, samt att detta värde skulle representera ett troligt "genomsnittsvärde" från de olika instituten i september 2014.

Det finns inga garantier för extrapoleringar oavsett om det är klimatstollar, aktier eller opinionsundersökningar det handlar om.
2013-06-24, 00:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
3. Det kan också vara en gammal valstrategi från SAP, V, MPs statliga tjänstemän som gått igång. Jag vet att de började en destabiliseringskampanj majoris omkring 2006-2010. I praktiken så innebär kampanjen att leva rövare i staten på de mest subtila vis så att väljarna ska tröttna på regeringen. Kampanjen kan yttra sig som så att tågen inte går eller att tex. medborgarna får mystiska brev från myndigheterna där de pga. regeringens vilja inte får sina körkort eller vad det nu är som de beställt/begärt ofta med någon uppenbart idiotisk/byråkratisk anledning. Det kan vara som så att en del av SDs framgångar är ett resultat av strategin, bara det att alla besvikna väljer Sd istället för som de brukar SAP, V, MP.
I denna strategi kan man även räkna in diverse "omänskliga" beslut av försäkringskassan, där dödssjuka cancerpatienter & liknande plötsligt inte får någon ersättning, vilket alltid råkar "läckas" till media, som ett bevis på borgarnas grymhet & dom stackars handläggarna påstår att dom är "bakbundna av regelverket". Men som du påtalar så kan detta numera slå fel & istället gynna SD i opinionen. Så dessa gamla beprövade motoder funkar inte längre som avsett.
2013-06-24, 00:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
1. Att regera är antagligen det mest lojalitetsprövande ett parti kan sysselsätta sig med.
2. Det finns funktioner som tex. väljarkanibalism och selektionsvariation avseende opinionsundersökningarna.

Det finns inga garantier för extrapoleringar oavsett om det är klimatstollar, aktier eller opinionsundersökningar det handlar om.

Man kan notera ett mycket flagrant faktum som gäller SD: Före valet hävdades med bestämdhet att SD skulle orsaka politiskt kaos i riksdagen och att väljarna skulle tröttna till 2014. Man refererade till populistpartiet Nyd i detta sammanhang.

Inget sådant har dock inträffat, alltså inget kaos och väljarna har inte tröttnat. I dagsläget har SD fördubblat sitt stöd samtidigt som åtminstone en undersökning indikerar att SD har den lojalaste väljarkadern.

Jag tror att SD kommer att inta samma position som systerpartierna i Norge och Danmark. Det innebär en potential på uppemot 20% av riksdagsmandaten. Den positionen intar de 2014 eller 2018. Fortsätter "sjuklövern" att köra fulspel mot SD så innebär det att det går fortare och att SD blir större.
2013-06-24, 00:32
Medlem
Batikhexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Åter till frågan jag ställde i förra inlägget: Vem är det som är beställare av Sentios opinionsundersökningar?

Tror inte att det finns någon beställare.
2013-06-24, 00:35
Medlem
Citat:

Såklart inte, garantier är omöjligt få till.
Det finns inom estimering en hel uppsjö massa mycket mer avancerade metoder. Siffran jag angav bygger ju just på ett antagande om en linjär trendutveckling, och en curve fitting som använder sig av såkallat Least Squares. LS är typ den enklaste estimering tillhanda, men också den mest använda just då den är enkel att applicera och förvånansvärt bra. Det är väldigt välanvänt inom estimering.
Enkelt uttryckt hittar LS en ekvation till ett givet dataset, där avståndet till alla datapunkter minimeras, med andra ord den hittar den linje som passerar så nära alla datapunkter som det går.

Detta antagande vill jag nog påstå är mer underbyggt än känslor och gissningar iaf

Tänkte man kunde testa lite med andra förutsättningar av dataset och antaganden om olinjära utvecklingar. Kan återkomma med dessa om de faller mer i smaken kanske

Det är lite synd att lite olika estimat, med olika data och metoder, för valresultatet 2014 inte finns med på status.st :/
2013-06-24, 00:56
Medlem
RingRing2014s avatar
Håller med tidigare inlägg om att SD borde gå ut mycket kraftigare mot vinster i välfärden. Där kan man få många sympatier genom att gå fram hårt.

Om jag inte missat något så är Sentios mätning för Juni, den första mätningen i historien där SD är större än halva moderaterna. En milstolpe jag suktat efter.

Rödgröna har inte heller majoritet även om C skulle åka ut.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-06-24 kl. 01:01.
2013-06-24, 01:11
Medlem
Batikhexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Håller med tidigare inlägg om att SD borde gå ut mycket kraftigare mot vinster i välfärden. Där kan man få många sympatier genom att gå fram hårt.

Vilka, som inte har sd-åsikter (dvs minskad invandring) i övrigt, tror du skulle lockas av detta? Tänk på att VPK redan driver den frågan.
2013-06-24, 01:19
Bannlyst
13,6%. Bra shit.

SD 2014!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in