2013-06-22, 13:41
Medlem
Badassoverheres avatar
Är nymuckad från GMUn, blivande stridssjukvårdare inom en säkpatrull och genomförde förtesterna för jägartjänst.

Är hemma över helgen, passa på att ställa frågor om ni undrar över något, allt från vad vi fick göra till hur man bor efter GMUn är klar osv osv.
2013-06-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Är nymuckad från GMUn, blivande stridssjukvårdare inom en säkpatrull och genomförde förtesterna för jägartjänst.

Är hemma över helgen, passa på att ställa frågor om ni undrar över något, allt från vad vi fick göra till hur man bor efter GMUn är klar osv osv.

Är väldigt intresserad av sjukvårdare!
Var gjorde du gmu?
Annan utbildning inom sjukvård?
Vilket regemente jobbar du för?
Stor chans att få göra utlandstjänst som sjukvårdare? :-)
2013-06-22, 14:20
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Är väldigt intresserad av sjukvårdare!
Var gjorde du gmu?
Annan utbildning inom sjukvård?
Vilket regemente jobbar du för?
Stor chans att få göra utlandstjänst som sjukvårdare? :-)
  • Hur menar du med annan utbildning? Som stridssjukvårdare får du en 6 veckors kurs som fokuserar bara på sjukvård i Göteborg. Sen tillkommer annan utbildning så som t ex IBSS-utbildning, fordonsutbildningar osv.
  • Det finns helt klart goda chanser till utlandstjänst, även om stridssjukvårdare är en tjänst som dom vill du ska vara erfaren och bekväm i innan du åker utomlands (erfarenheterna kommer med utbildningen och diverse övningar.) Det förutsätter ju också att ditt förband står i beredskap, alternativt att du söker dig till ett annat förband.
Senast redigerad av Badassoverhere 2013-06-22 kl. 15:09.
2013-06-22, 17:09
Medlem
Smakarsprits avatar
När får man börja veta om man är antagen?
2013-06-22, 19:14
Medlem
GeneralBrutals avatar
Hej allihopa!

Spelade ishockey från när jag 6 tills jag var 17. Efter det sjönk jag ner ordentligt i en svacka där jag bara satt och spelade vid datorn i 2 år, och nu när jag går ut gymnasiet och inte har något jobb så har jag funderat en del på GMU. Det som jag är mest orolig över är om jag klarar det rent fysiskt/psykiskt.

Springer 3km på 15 minuter, 4km på 20min och 7km på 45min.
Jag är inte vältränad överkropp.
Jag har klaustrofobi.

Vad tror ni?
2013-06-22, 19:29
Medlem
Är det någon som har koll på hur många sökande/platser det är till varje förband? (LG, AMF1, K3, ING2)
2013-06-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuceTom
Är det någon som har koll på hur många sökande/platser det är till varje förband? (LG, AMF1, K3, ING2)

Amf1 i Berga runt 90 stycken på 23 platser! Allt jag vet :-)
2013-06-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBrutal
Hej allihopa!

Spelade ishockey från när jag 6 tills jag var 17. Efter det sjönk jag ner ordentligt i en svacka där jag bara satt och spelade vid datorn i 2 år, och nu när jag går ut gymnasiet och inte har något jobb så har jag funderat en del på GMU. Det som jag är mest orolig över är om jag klarar det rent fysiskt/psykiskt.

Springer 3km på 15 minuter, 4km på 20min och 7km på 45min.
Jag är inte vältränad överkropp.
Jag har klaustrofobi.

Vad tror ni?

Eftersom du har spelat hockey så där länge bör du ju ha en väldigt bra muskelstyrka i ryggen och benen. Konstaterar bara det nu hehe.
Om du verkligen vill gå gmu så är det inget som stoppar dig från att söka. Din klaustrofobi gör dig ju kanske inte lämpad att gå vidare och bli stridsvagnsförare eller dylikt, men du kan ju ändå bli annat om det intresserar dig.
Sen om du bara blir lite obekväm i trånga utrymmen eller får fullständig panik är ju en annan grej. Psykologen kommer fråga dig om det, så det är ju ditt val att vara så ärlig som du är.

annars tycker jag att du bör söka. Det värsta som kan hända är att du får ett nej

När jag gjorde testerna var det en liten spe grabb med dålig syn -2 eller något sånt, dålig hörsel, lyfte en fyra på styrketestet, en fyra på cykel och en trea på datatestet. Detta är ju fruktansvärt dåliga resultat, men han gav det ändå en chans.
Jag har ingen imponerande överkropp men lyfte en sjua, nästan en åtta. Det betyder att det är itne så svårt att prestera bra på testerna.

Om du oroar dig för det fysiska så är det bara att ge fan på att klara det (som med allt annat), det psykiska kan du nog lösa genom att skaffa en bra vän eller något.
Jag tycker du bör söka om GMU verkar vara något för dig, annars kan du spendera tiden på ett jobb där du faktiskt tjänar bra med pengar

Vet itne om det besvarade några av dina funderingar, men hoppas det kan hjälpa dig lite i beslutet om gmu eller inte
2013-06-22, 21:48
Medlem
OkenRaven1891s avatar
Citat:
I måndags var det 86 som sökt in! Jag har redan typ gett upp hoppet då jag hade 7or och 8 på allt :-/
Fy fan, då är det väldigt liten chans att man kommer komma in. Får börja leta nytt jobb till hösten då för just nu ser det mörkt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
När får man börja veta om man är antagen?
Fr.o.m 10 Juli och framåt.
2013-06-22, 21:53
Medlem
Ockletts avatar
Ni kan väl fortfarande ringa in/maila och ändra era preferenser till vilka regementen ni skulle vilja göra er GMU på?

Fortfarande folk som gör testerna. Borde finnas rum att göra ändringar då. Det finns väl inga som har någon typ av förtur bara för att de gjorde testerna tidigare än andra och fick göra sina val först?

Och finns de några/något del av testerna som man har presterat förhållandevis bra på i jämförelse med andra som ökar en chans till att komma in?
Senast redigerad av Ocklett 2013-06-22 kl. 21:59.
2013-06-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkenRaven1891
Fy fan, då är det väldigt liten chans att man kommer komma in. Får börja leta nytt jobb till hösten då för just nu ser det mörkt ut.

Fr.o.m 10 Juli och framåt.

Vad hade du för resultat? :-)
2013-06-22, 22:04
Medlem
OkenRaven1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Ni kan väl fortfarande ringa in/maila och ändra era preferenser till vilka regementen ni skulle vilja göra er GMU på?

Fortfarande folk som gör testerna. Borde finnas rum att göra ändringar då. Det finns väl inga som har någon typ av förtur bara för att de gjorde testerna tidigare än andra och fick göra sina val först?
Jag tror inte det går faktiskt. Man ska kunna legitimera sig har jag för mig och det kan man bara göra på plats. Och frågan är om man får komma dit en gång till och ändra sina val och att dom tillåter det, jag är tveksam till det.
Jag satsa allt på ett kort och tog bara Amfibie/Strid som första, då min yrkesvägledare tyckte att jag skulle det. Jag hade då berättat för honom att jag bara ville in på amfibie och det var det enda som intresserade mig. Och jag vet att GMUn är likadan överallt men jag siktar mot anställning efteråt och då är det en fördel.
Citat:
Vad hade du för resultat? :-)
Skrev dom en sida längre bak. Lite över medel men tror knappast det räcker om det är så många som har sökt.
Jag undrar om ett godkänt jägartest väger in i urvalsprocessen även fast man inte sökt mot jägare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in