2013-06-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej nu tänker jag fan inte tillåta att några trådsanningar skapas här. Jag har inget minne av att åklagaren uttalat sig om antalet hugg mot kroppen. När hon citerades i Expressen i samband med första omhäktningen sa hon:

Allting annat hävdar jag är rykten och inofficiella källor. Ska du påstå något mer dapravda så får du visa upp minst en artikel som styrker saken. Annars är du bara ännu en av trådens guldfiskar som orsakar förvirring för att ni inte kan hålla isär olika fakta och vad vi säkert vet resp. vad som är obekräftat.

Det verkar som om du bara läst vad som sagt. Är alltså med största säkerhet omskrivet så att det passar murveln. Jag däremot har sett och hört själv vad de två åklagarna, tillsammans och var för sig sagt. I radions olika kanaler samt de olika TV-kanalernas olika sändningar. Närmare höstens mun kommer man inte om man inte själv kan tala direkt med dem.
Citera
2013-06-23, 18:42
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Tack!
Som sagt, obekräftade uppgifter och inget åklagaren gått ut med vad jag har kunnat se.
Citera
2013-06-23, 18:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nja. De spekulerar utifrån uppgift om att det skulle vara ett mönster som huggits in på hennes kropp. Sen vet vi inte vem källan är och hur tillförlitlig denna är. Vad jag menade var att det inte finns några offentliga uppgifter om rituella inslag utan snarare journalister som gått i spinn på uppgifter från oklar källa. Visst, jag säger inte att det är felaktigt, men tycker att man bör ta de uppgifterna med en stor nypa salt.

Sen benens placering har det ju spekulerats massor om, men det troliga, enligt uppgifter i tråden, är väl att de inte var särskilt rituellt placerade utan snarare lutade mot en vägg alternativ låg ned på golvet. Men, dessa uppgifter är förstås osäkra.

Sen har jag svårt att se KJ, som får betraktas som mest sannolike GM, som rituell mördare, utifrån vad vi vet om honom. Med hans bakgrund har jag svårt att se varför han skulle ritualmörda en f.d. flickvän. Han tycks ju snarare ha kristna värderingar. Möjligen har han i någon form av blint raseri velat skända henne.

Det skrivs då och då att KJ kan ha varit psykotisk när de bestialiska handlingarna utfördes, men har någon som träffat KJ efter c:a 21 den 4 maj uppfattat honom som psykotisk ? Var han inte hos någon av bröderna och spelade dataspel 21 -> ? Kunde ett ev. psykostillstånd hos KJ ha undgått denne broder eller någon annan som träffade honom senare under kvällen ? Tror inte för ett ögonblick att en psykos utlöst ett mordiskt vredesmod hos KJ, det är noggrant planerat och genomfört utan missöden frånsett debaclet vid ödehuset där någonting stört eller skrämt honom från att fullfölja den uppgjorda planen varvid likdelarna påträffades inne i och nödtorftigt övertäckta en bit utanför detta.

Inlägg med påstående om att KJ är psykopat har ju förekommit men psykopati är inte en sjukdom utan en avvikelse från normal personlighetsutveckling och med tiden tillägnade karaktärsdrag vilka vi inte behöver gå in på här, dessa är kända och har avhandlats vid flera tillfällen i tråden och behöver inte upprepas. Av vad som framgått har KJ genomgått en P7:a och det blir intressant att se vad utvärderingen av denna "lilla sinnesundersökning" visar.
Citera
2013-06-23, 19:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det skrivs då och då att KJ kan ha varit psykotisk när de bestialiska handlingarna utfördes, men har någon som träffat KJ efter c:a 21 den 4 maj uppfattat honom som psykotisk ? Var han inte hos någon av bröderna och spelade dataspel 21 -> ? Kunde ett ev. psykostillstånd hos KJ ha undgått denne broder eller någon annan som träffade honom senare under kvällen ? Tror inte för ett ögonblick att en psykos utlöst ett mordiskt vredesmod hos KJ, det är noggrant planerat och genomfört utan missöden frånsett debaclet vid ödehuset där någonting stört eller skrämt honom från att fullfölja den uppgjorda planen varvid likdelarna påträffades inne i och nödtorftigt övertäckta en bit utanför detta.

Inlägg med påstående om att KJ är psykopat har ju förekommit men psykopati är inte en sjukdom utan en avvikelse från normal personlighetsutveckling och med tiden tillägnade karaktärsdrag vilka vi inte behöver gå in på här, dessa är kända och har avhandlats vid flera tillfällen i tråden och behöver inte upprepas. Av vad som framgått har KJ genomgått en P7:a och det blir intressant att se vad utvärderingen av denna "lilla sinnesundersökning" visar.

Det behöver inte handla om en psykos, det räcker med att han hade svårt för att kontrollera sina känslor, VB sa eller gjorde något som gjorde honom skogstokig, kanske ville hon ha sex med honom och tjatade, i det läget kanske han tappade besinningen.
Citera
2013-06-23, 20:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Faller på sin egen orimlighet förstår du väl? Hade åklagaren lämnat dessa uppgifter vid presskonferens så hade alla media skrivit om dem. Du och "andra i tråden" blandar med 99,5% sannolikhet ihop källorna. Det är inget konstigt i sig, men man ska vara försiktigt att påstå saker som officiellt fastslagna när man inte kan styrka det.

Med det sagt så vill jag ändå notera att Expressens källa om knivhuggen på torson visade sig vara riktigt åtminstone i den delen att det uppenbarligen är vasst våld mot kroppen som offret avlidit av. Självklart gör det att uppgiften om antalet stickskador kan betraktas som lite mer trovärdig än andra källors påståenden i olika tidningar som hittills inte blivit bekräftade. Det finns dock fortfarande stort utrymme för att källan sett/tolkat observationer fel.

Har det stått att de dödande huggen var mot torson i så fall har jag missat det? Har läst att de träffat vitala delar, men det kan ju lika väl vara huvud/hals.
Citera
2013-06-23, 20:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det kan ju vara så enkelt att det bara avses att placeringen har gjorts i syfte att kroppsdelarna ska upptäckas, d v s de har placerats i ett hus som placeraren med visshet inser kommer att genomsökas. Sen tolkar journalisterna detta som fan tolkar bibeln.

Finns det nu rituella inslag, vilket jag personligen inte tror, så har jag svårt att få in KJ i detta och han är ju trots allt häktad på sannolika.

Syftet med att placeraren vill att kroppsdelarna ska upptäckas kan ha en mängd olika orsaker, men min egen lekmannamässiga teori är ånger och psykisk stress.

M. Ja, den teorin verkar lekmannamässig. Jag tror KJ faktiskt är psykopat och kännetecknande för dessa är bland annat total avsaknad av empati for sina offer och lika total avsaknad av ånger över vad de gjort för egen del. Kroppsdelarna var inte tänkta att hittas, dessa misstänker jag var placerade inne i ödehuset för att brännas tillsammans med huset - men han hann inte, han blev störd eller skrämd och tvingades överge den planen. Hade planen kunnat fullföljas skulle kraniet återfunnits förkolnat, dödsorsaken inte kunnat fastställas och varken KJ eller någon annan hade kunnat åtalas för mord. Så tror jag det ligger till. Två cent.
Citera
2013-06-23, 20:20
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
M. Ja, den teorin verkar lekmannamässig. Jag tror KJ faktiskt är psykopat och kännetecknande för dessa är bland annat total avsaknad av empati for sina offer och lika total avsaknad av ånger över vad de gjort för egen del. Kroppsdelarna var inte tänkta att hittas, dessa misstänker jag var placerade inne i ödehuset för att brännas tillsammans med huset - men han hann inte, han blev störd eller skrämd och tvingades överge den planen. Hade planen kunnat fullföljas skulle kraniet återfunnits förkolnat, dödsorsaken inte kunnat fastställas och varken KJ eller någon annan hade kunnat åtalas för mord. Så tror jag det ligger till. Två cent.
Ungefär lika lekmannamässig som din teori, får man anta.
Citera
2013-06-23, 20:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
ja, hon är KBTare

Nej, det är inte bekräftat mig veterligen. Det finns två kvinnor med samma namn i Boden, i snarlik ålder.
Citera
2013-06-23, 21:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har det stått att de dödande huggen var mot torson i så fall har jag missat det? Har läst att de träffat vitala delar, men det kan ju lika väl vara huvud/hals.

Ja (eller nej) du har helt rätt. I både AB och Expressen används uttrycket "vitala delar" och det kan förstå även vara hals och huvud.
Citera
2013-06-23, 21:33
Medlem
airell8s avatar
Citat:

Äntligen någon som går på min linje angående fyndplatsen. Jag gissar på att det som gick fel med planen var att gm inte lyckades få in torso genom den lilla luckan. Den var kanske för tung och otymplig och förför släpade han den så långt han orkade rakt ut i skogen
Citera
2013-06-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Boden har vad jag vet haft tre mord som blivit lite mer omskrivna. Det första var ett taxi mord,tror det var 1957. Ett rån som gick överstyr. Sen var det en psykiskt sjuk kille någon gång på 80-talet som slog ihjäl sin fästmö och hennes föräldrar med ett spärrskaft modell större. Sedan händer detta 2013. En ung thailändsk tjej mördas och styckas. Hennes kroppsdelar hittas på två platser vid Mjösjöberget. Vissa kroppsdelar har ännu inte hittats. Hennes ben hittas i ett ödehus. Hon är dödad med nio hugg ev i något sorts mönster. Kroppsdelarna hittas i närheten av Mgms föräldrahem. Mgms beskrivs som en introvert typ med fokus på airsoft. Helt ofarlig enligt närstående. Det som binder Mgm är att man hittad blod troligtvis i Mgms bil.

Med detta som bakgrund så ökar naturligtvis spekulationerna. Hur kan en kille som är så snäll och med sitt intresse för airsoft stycka sin exflickväns kropp? En kille som tillhört både nykterhetsförbund och ett kyrkligt ungdomsförbund. Dessutom ursvensk i många nedslående led.

Att han tagit livet av VB kan nog ha varit kapabel till om hans psykiska status hade försämrats under senvåren. Att sedan stycka kroppen och placera lite kroppsdelar här och där känns inte riktigt som ett verk av denna Mgm om han nu bara lider av Aspergers. I kombination med ex en begynnande schizofreni med vanföreställningar och inre imperativa röster så kan det vara möjligt, men då borde någon i Mps slagit larm och avstyrt KJ att delta i söken. Det är något som inte stämmer? Att han stuckit ned henne i lägenheten och styckat henne i badrummet i sin ensamhet och sedan burit ut delarna till bilen och planterat ut dem på Mjösjöberget känns inte så sannolikt trots allt. Det är något som inte stämmer och det som inte stämmer är att en kille som har span på sig har åkt och flyttat kroppsdelar under tiden som polisen förhoppningsvis skött sitt arbete. Jag får nästan känslan att KJ "gett bort den döda kroppen" till några mot utbyte av något. Sen har de som fått kroppen tappat intresse för den och ännu mindre brytt sig om om den hittas eller ej. Kanske ville man ge sken av att lillebror kunde ligga bakom detta.

Tror att det är fynden, men även avsaknaden av vissa kroppsdelar som gör att misstankar om fler inblandade startat. Är det sedan några rituella inslag i det hela så är närheten till ockulta personer inte så långt. KJ har inte uppvisat några sådana beteenden tidigare i sitt liv. Inte vad vi vet iaf.

Sen så missade du en annan.
1 missbrukare stacks ner av en annan missbrukare med en bajonett. Förövaren sa sig ha sett demoner.
Det var den 19/4-1995 på Kommendörsgat*n 11
Citera
2013-06-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, det är inte bekräftat mig veterligen. Det finns två kvinnor med samma namn i Boden, i snarlik ålder.
Men BlueChesh skrev att han har en kompis som har varit hos henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in