2013-06-23, 14:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spekulation

Wikipedia

I dagligt tal syftar det oftast på obevisade hypoteser eller teorier.
I ekonomiskt fackspråk betecknar det kortsiktiga investeringar.
I filosofiskt fackspråk betecknar det en metod att nå fram till kunskap.

Finns inget syfte att förtala, ärekränka eller på annat vis nedvärdera VB, JE eller någon annan nämnd person här när det spekuleras, inte vad jag kan läsa mellan raderna iaf. Spekulationerna går ut på att nå fram till kunskap, att närma sig sanningen.
Jag vet vad uttrycket spekulera betyder, tack. Det förändrar ingenting. Att spekulera i att det inte kan uteslutas att VB var hora utan underlag för detta är smutskastning av en brutalt mördad ung kvinna. Inte heller för era Miss Marple teorier tråden framåt. Det enda som de facto kan föra tråden framåt är ytterligare fakta, inte en massa ogrundade spekulationer. Det leder bara till förvirring och trådsanningar.
Citera
2013-06-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det där med arrangera och symboler är obekräftade uppgifter från löpsedelskåta journalister och inte fakta från polis/åklagare.
ja, men de hänvisar till polisen:http://www.expressen.se/nyheter/polisen-det-kan-vara-ett-ritualmord/

men visst, behöver inte betyda att det är sant. dock skulle det rimma väl med att man inte gömmer undan kvarlevorna ordentligare.
Senast redigerad av gileas 2013-06-23 kl. 15:20.
Citera
2013-06-23, 15:21
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
ja, men de hänvisar till polisen:http://www.expressen.se/nyheter/polisen-det-kan-vara-ett-ritualmord/

men visst, behöver inte betyda att det är sant.

Tror inte tidningarna skulle skriva såna specifika uppgifter om de läst uppgifterna på flashback... tror de har mer pålitliga källor. Jag utgår från att det är rituellt iaf. Flera pm till folk här på flashback om det också.
Citera
2013-06-23, 15:31
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas

men visst, behöver inte betyda att det är sant. dock skulle det rimma väl med att man inte gömmer undan kvarlevorna ordentligare.
Nja. De spekulerar utifrån uppgift om att det skulle vara ett mönster som huggits in på hennes kropp. Sen vet vi inte vem källan är och hur tillförlitlig denna är. Vad jag menade var att det inte finns några offentliga uppgifter om rituella inslag utan snarare journalister som gått i spinn på uppgifter från oklar källa. Visst, jag säger inte att det är felaktigt, men tycker att man bör ta de uppgifterna med en stor nypa salt.

Sen benens placering har det ju spekulerats massor om, men det troliga, enligt uppgifter i tråden, är väl att de inte var särskilt rituellt placerade utan snarare lutade mot en vägg alternativ låg ned på golvet. Men, dessa uppgifter är förstås osäkra.

Sen har jag svårt att se KJ, som får betraktas som mest sannolike GM, som rituell mördare, utifrån vad vi vet om honom. Med hans bakgrund har jag svårt att se varför han skulle ritualmörda en f.d. flickvän. Han tycks ju snarare ha kristna värderingar. Möjligen har han i någon form av blint raseri velat skända henne.
Citera
2013-06-23, 15:37
Medlem
Citat:
Jag vet vad uttrycket spekulera betyder, tack. Det förändrar ingenting. Att spekulera i att det inte kan uteslutas att VB var hora utan underlag för detta är smutskastning av en brutalt mördad ung kvinna. Inte heller för era Miss Marple teorier tråden framåt. Det enda som de facto kan föra tråden framåt är ytterligare fakta, inte en massa ogrundade spekulationer. Det leder bara till förvirring och trådsanningar.
I så fall tycker jag att du ska avvakta på att det släpps mer fakta om fallet och då återkomma istället för att reta dig på de som försöker spekulera i vad som kan ha hänt och har diverse teorier. Även jag tycker det kan vara fel att utpeka människor som inte, i dagens läge har med mordet att göra men att spekulera om offer och mtGM måste få vara okej. Eller?
Citera
2013-06-23, 15:39
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så du menar att man tattuerar (för livet) ett, ca 5 cm i diameter, pentagram på sin underarm utan att vara satanist???

..och upp-och-nervänt dessutom.
Citera
2013-06-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det kanske är när sådana här bisarra händelser människor som dras till detta poppar upp. Blev också fruktansvärt chockad, och även om jag är garvad går jag inte och tänker på att sådana här grupper finns och blir lika chockad varje gång.

Gemene man har ofta svårt att förstå att " your nextdoof neighbours" skulle kunna vara mördare. Vi vill försöka bita logiska förklaringar till allt, men ibland finns de inte....

Denna sida kom upp då dom publicerat bilder på en kvinna liggande i olika ställningar i Ödehuset där benen hittades.
Det var bilder tagna både inne i huset och utanför huset och samtidigt skrivet en massa "hyffsat tunga" citat om hur det känndes och så inne i huset mm mm mm.
Kanske jag är tvåa på detta men skriver i alla fall.
Citera
2013-06-23, 15:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hej Bodenbor, finns det ngn i Boden som passar in på följande? Med reservation för att någon detalj inte stämmer.

- Ålder ca 25-38
- Finskt blod i sig
- Genuin satanist
- Otroligt intresserad av death/black metal
- Flytande i svenska och engelska (och troligtvis bra på tyska)
- Har en bror
- Intelligent, allmänbildad, språkligt begåvad i skrift
- Har troligtvis inte så god ekonomi
- Eventuellt sjukskriven
- Försiktig med alkohol
- Föraktar samhället och judar. Ser sig lite som en ubermensch.
- Inte särskilt social, lite av enstöring
- Saknar troligtvis bil
- Har photoshop cs4, och en sony ericson mobil W810i

Mer osäkert:
- Lång, lite tunga ögonlock, blåaktiga ögon, mellanblond/rödlätt hår (kan ju iofs färgas)
- Har eventuellt bott i Tyskland en period. Finns också osäker koppling till Irland

Om du söker efter finsk anknytning i VBs närhet har hennes styvfar, J-E S*mi*ä, i=*. sådant påbrå. Har VB någon styvbror, kusin eller annan släkting på sin fars sida med denna inriktning? Jag tycker absolut att du ska gräva vidare på den linjen, även om en huvudmisstänkt sitter anhållen. Det är blodet i KJs bil som gör att han måste vara inblandad, och det är svårt att tänka sig någon ytterligare, men inget är omöjligt i denna hemska historia.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-23 kl. 15:56.
Citera
2013-06-23, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infinitecycle
Bara för att han ser ut på ett visst sätt, spelar en viss typ av musik och när han var ung och dum uttryckte att han var satanist/ateist så spekuleras det hejtvilt om honom. Och så råkar han bo i Sävast, största byn i hela Boden. Men han har fortfarande ingen koppling till VB eller KJ som nu sitter häktad på sannolika skäl.

Ja, jag håller med dig. Den här tråden är svårt infekterad av foliehattar som dagligen presenterar och chattar de mest korkade långsökta spekulationer. Jag tror inte ett skit på att den senaste bloggen/personen har något med det här att göra.

Att vara ateist ser jag som ett sundhetstecken.

Tack för din förklaring.
Citera
2013-06-23, 16:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
I så fall tycker jag att du ska avvakta på att det släpps mer fakta om fallet och då återkomma istället för att reta dig på de som försöker spekulera i vad som kan ha hänt och har diverse teorier. Även jag tycker det kan vara fel att utpeka människor som inte, i dagens läge har med mordet att göra men att spekulera om offer och mtGM måste få vara okej. Eller?
Jag tycker visst att man kan spekulera och ha teorier. Det jag vänder mig emot är helt ogrundade spekulationer som dessutom utmålar inblandade personer i dålig dager, milt uttryckt. Spekulationer får gärna ha bäring på kända fakta, annars blir det ju bara en ren gissningslek. Men visst får ni spekulera, jag bara säger min mening, har jag inte rätt till det?
Citera
2013-06-23, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Det håller inte jag med om riktigt. Jag tycker att vännen här har gjort ett tillräckligt gott intryck för att jag inte ska tro att hans vän är inblandad.

Det är en avvägning. MB med familj har gjort helt rätt i att inte kommentera ett skit. De har säkert läst det mesta i den här tråden men behållt lugnet. Skulle det gett sig in i clinch med privatdeckarna här hade de haft allt att förlora och inget att vinna.

Hade inte JEs polare svarat här hade spekulationerna dött ut och varit glömt om ett par dagar. Nu blir det längre spekulationer tidsmässigt iom att någon svarar.
Citera
2013-06-23, 16:08
Medlem
Citat:
Nja. De spekulerar utifrån uppgift om att det skulle vara ett mönster som huggits in på hennes kropp. Sen vet vi inte vem källan är och hur tillförlitlig denna är. Vad jag menade var att det inte finns några offentliga uppgifter om rituella inslag utan snarare journalister som gått i spinn på uppgifter från oklar källa. Visst, jag säger inte att det är felaktigt, men tycker att man bör ta de uppgifterna med en stor nypa salt.

Sen benens placering har det ju spekulerats massor om, men det troliga, enligt uppgifter i tråden, är väl att de inte var särskilt rituellt placerade utan snarare lutade mot en vägg alternativ låg ned på golvet. Men, dessa uppgifter är förstås osäkra.

Sen har jag svårt att se KJ, som får betraktas som mest sannolike GM, som rituell mördare, utifrån vad vi vet om honom. Med hans bakgrund har jag svårt att se varför han skulle ritualmörda en f.d. flickvän. Han tycks ju snarare ha kristna värderingar. Möjligen har han i någon form av blint raseri velat skända henne.
ja vi är överens om att KJ inte verkar va ritualmördartypen. därför tvekar jag på honom som GM medans du tvekar på uppgifterna om ritualmord hehe. om tidningarna skulle ha rätt (har åklagare/polis dementerat "polisuppgifterna" om rituella inslag?), och KJ därmed skulle vara tveksam som GM enligt oss bägge, undrar jag fortfarande varför han tex inte slog följe med VB om de nu skulle iväg samtidigt och åt samma håll, mot VB:s hem respektive KJ:s lillebror.
Senast redigerad av gileas 2013-06-23 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in