2013-06-22, 10:23
Medlem
Hej tjena jag bor på ett ställe med en brevlåda för oss båda (Villa) och på den står det inga namn, lapparna jag satte upp har trillat ned och undrar om jag verkligen måste sätta upp dessa igen? Det går väl ändå på ADRESSEN, och det är den enda brevlådan med denna adress.....

förtydligar: Två hushåll är skrivna här. Varav jag är en, och min bovärd är den andra.
Senast redigerad av martinforest 2013-06-22 kl. 10:37.
2013-06-22, 10:43
Medlem
Manboiiis avatar
När det gäller villor så hamnar all post i brevlådan som är adresserad till den adressen, namn behövs inte. Men sen kan man ju sätta namn för andra orsaker, tex om en vän är ute å lämna post till dig och är osäker vilket hus du bor i. Eller om det är något fel på brevets adress och gör brevbäraren osäker så ser han ditt namn på brevlådan bara och det matcher med kuveret.

I lägenheter med trapphus så behövs dock namn på ditt brevinkast, eftersom adressen leder till porten bara.
Senast redigerad av Manboiii 2013-06-22 kl. 10:49.
2013-06-22, 10:44
Medlem
Senapskorns avatar
http://services3.posten.se/c/postladors_placering?letter=P&page=postladors_plac ering

På brevlådan ska det finnas namnskylt med minimimåtten 200 x 25 mm med uppgift om husnummer eller motsvarande samt namn och/eller företag.
2013-06-22, 10:58
Medlem
Tack för svaren. Hoppas jag inte missar nån viktig post bara.
får sätta upp skylt så fort som möjligt. Nån som vet vart man köper?
2013-06-22, 13:17
Medlem
Awendelas avatar
Om de endast är 1 brevlåda på adressen, så är det viktigaste gatunumret. Namn spelar ingen roll eftersom all post med det numret hamnar i den lådan.

Om man som villa/radhus vill dela upp posten i 2 lådor eller fler så är du tvungen att skriva namn + nummer på lådorna annars så kommer all post delas i första lådan.

Byggvaruhus brukar ha självhäftande bokstäver som man kan bygga ihop till ett namn.
2013-06-22, 23:19
Medlem
Det beror väl på hur kompetent den som delar ut posten är. Jag har brevlådan tydligt märkt med allt i namnväg och adressväg som behövs. Flera gånger har jag fått grannens post (bor i parhus, det skall väl inte vara så svårt att skilja på?) och ett par gånger har jag fått räkningar som redan förfallit. Det kan gå 3-4 dagar utan ett enda brev och så vips får jag en riktigt diger bunt. Känns märkligt. Så inte ens namn och adress på lådan är en garanti.
2013-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Det beror väl på hur kompetent den som delar ut posten är. Jag har brevlådan tydligt märkt med allt i namnväg och adressväg som behövs. Flera gånger har jag fått grannens post (bor i parhus, det skall väl inte vara så svårt att skilja på?) och ett par gånger har jag fått räkningar som redan förfallit. Det kan gå 3-4 dagar utan ett enda brev och så vips får jag en riktigt diger bunt. Känns märkligt. Så inte ens namn och adress på lådan är en garanti.

Parhus ÄR svårt - men det är inte alltid för att brevbäraren är inkompetent utan är oftast för att företaget som skickar ut posten inte skriver A/B alt. skriver fel littera.
Klaga kan du börja göra när du får en annan gatas post eller liknande, att bara få grannens post känns som ett mindre problem.

Att det går 3 dagar mellan utdelningar beror på att Bring (som kör så gott som hälften av all post) har utdelning på 3-dagsbasis i områdena - så man kör område A en dag, B dagen efter och C tredje dagen sen börjar man om igen från A.
2013-06-22, 23:32
Medlem
gato12s avatar
Kommer nog jobba en del sommarvikarier framöver och då är det nog bra att ha tydliga lappar uppsatta.
2013-06-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kommer nog jobba en del sommarvikarier framöver och då är det nog bra att ha tydliga lappar uppsatta.

De har börjat sen en månad tillbaka ungefär - så helst ska det sitta ett stort plakat över brevlådan med en stor pil mot brevlådan + nummer + namn, och helst ska dessa lysas upp av lampor modell gigantisk.
Många roliga sommarvikarier som kommer in under somrarna...
2013-06-23, 09:54
Medlem
När jag sommarjobbade på Posten 2005 jobbade jag på en billinje med nästan bara villor. Jag blev tillsagd att alltid kolla namnet på lådan mot namnen på breven. Ofta saknades dock både nummer och namn på lådorna... Egentligen skulle jag kontrollera om det var något namn jag inte kände igen så det verkligen var rätt person på adressen, men i praktiken slängde man bara ner posten så länge adressen stämde. Det är nog också därför det är så lätt att få fel post när man bor i trapphus. Dock lärde man sig ju snabbt om a/b/c eller något enstaka nummer var felskrivet. Kan ju dock som nämnt vara värt nu i början av sommaren att se till att lådan är rättmärkt, om inte annat så att förenkla brevbärarens jobb. Så lat att man inte kan sätta upp en ny namnskylt behöver man väl inte vara?
2013-06-23, 11:15
Moderator
rotadents avatar
Tråd låst med hänvisning till:
https://www.flashback.org/t703198

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in