2012-12-25, 19:52
Medlem
basseakers avatar
1. De skulle verkligen inte vilja sticka ut ifrån sin "normala" grupp. Nej en uniform som består utav skjorta,pike,jeans eller chinos av lite finare märke tack. Skorna ska vara i läder på vintern och sneakers och converse funkar på sommaren.

2, Alla reser alltid till samma ställen, Napa, Thailand, Turkiet eller Ibiza etc...

3, Deras facebook handlar mest om att ha en jävligt stor kuk, helst ska man vara lite små elak mot sina vänner och för att kunna se om någon av ens vänner bryter gör något onormalt! Sen kan man ju klanka ner lite på alla bilder som onormala lägger upp.

4, De kör sönder ord som all in, klackarna i taket, fucka ur etc

5, De tror de är något för att de kör runt i sin pappas bil och leker värsting

6, Dessa människor är precis lika löjliga som "estetarna".

7. Anledningen till att den här tråden lever vidare är för att den är fylld utav killar i åldern 15-18 som går på gymnasiet. Antaligen på en linje som teknik,bygg eller företag etc.

Jag orkar inte bry mig om sånt här egentligen men de som brukar klaga på esteterna är minsta lika löjliga bara det att man byter ut Winnerbäck mot Swedish House Mafia, vin mot redbullvodka etc.
Sen vet jag att esteterna snackar precis samma skit om er.

Jag kommer ifrån en stad som är fylld med s.k "normala" men sen gick jag gymnasiet i en annan stad där det fanns många "esteter". Jag märkte att de var precis samma skit och samma människor för det mesta. Väldigt få utav de "normala" och "esteterna" passade in i det dem försökte vara, jag har träffat de som faktiskt är "esteter" alt "normala" helt genuint, men en majoritet försöker bara passa in.

Sen en dag växer man kanske upp, tyvärr så växer ju inte alla ifrån det här med att man måste vara del utav en subkultur för att vara någon.
Citera
2012-12-25, 22:46
Bannlyst
Stör mig som fan på dem. Vad är så coolt och talangfullt med att fota något? vad är det unika? Jag kan också köpa en jävla canon och trycka på knappen och fota något skit... SHIT VAD COOLT

må de brinna i helvetet

sen deras jävla halsdukar hahaha vilka snobbar
Citera
2012-12-25, 23:57
Medlem
smiltrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Stör mig som fan på dem. Vad är så coolt och talangfullt med att fota något? vad är det unika? Jag kan också köpa en jävla canon och trycka på knappen och fota något skit... SHIT VAD COOLT

må de brinna i helvetet

sen deras jävla halsdukar hahaha vilka snobbar
Stör du dig på fotografer eller estetare?
Citera
2012-12-30, 12:53
Medlem
Amors avatar
Estetprogrammet är väl någon slags förstadium till Hipster-livet. De här människorna ser alltså upp till människorna på Söder. Men när man är 16 år är man inte lika stilkänslig och medveten för att kunna nå ända fram. Därför blir man till ett nästintill större skämt.

Många som går på Estetprogrammet kommer från högre samhällsskikt, har syskon som går riktiga utbildningar. Föräldrarna anser sig ha råd att göra ett av sina barn till kulturflummare.
Citera
2012-12-31, 01:25
Medlem
Jag känner igen mig mycket. Har en polare på instagram som lägger ut i snitt 5 bilder per dag, 7 dagar i veckan, utan överdrift. Varje bild är antingen helt värdelös eller sönder redigerad i photoshop. Jag skulle dock inte kalla han avskum, men lite irriterande. Speciellt när helt oinsatta berömmer han för bilder på månen med stjärnor i bakgrunden (photoshop) när sådana bilder är helt omöjliga att ta.
Citera
2012-12-31, 01:49
Medlem
De är översociala varelser, alla har köpt sig en dyr jävla kamera sitter på marken/golvet när det finns plats att sitta. De som är naturligt snygga ska färga sitt hår i olika färger (helst en konstig blandning av färg) och har inge smink, de känns som om de gör allt för att se ut som bajs. de lyssnar gärna på nån jävla hipter sing-song låt som någon lökig snubbe i en källare nere i tyskland har proddat....

trött på estetare
Citera
2013-04-18, 04:34
Medlem
MartinBajens avatar
Fan vilken rolig tråd med riktigt roliga inlägg haha

Ett tag sen denna tråd var aktiv men tänker ändå skriva om min tid i gymnasiet där det gick några stycken estetare på medieprogrammet, dom flesta med inriktning fotograf.

Jag gick Elprogrammet, inriktning Automaution och hade en WT-lärare/mentor samt en hel del WTare som klasskamrater(typ hälften av klassen). På andra sidan skolgården hade Media-eleverna sitt revir. Dom syntes med jämna mellanrum till men rörde sig aldrig där vart jag och alla andra i min klass rörde sig, tror dom var lite rädda. Det fanns dom normala Medie-eleverna som hade ambitioner, som ville hålla på med Media och som tänkte läsa vidare och helt enkelt satsa på det, helt normala personer i mina ögon!
Sen hade vi dom som vi kallar för ''Hipsters'', med andra ord, dom som bara gick media för att det var coolt/kul och för att dom inte alls visste vad dom ville göra med sitt liv, med andra ord hade dom inga ambitioner alls, dom bara gick runt och flummade.

Killarna: Uppkavlade jeans, konstiga färgval av kläder, fula mössor, slitna converseskor, spinkiga som in i helvete, lyssnade på hiphop som lät som en korsning mellan Mange Schmidt och The Beatles (fy fan ...), hade oftast rika föräldrar som finansierade deras livsstil.

Tjejerna: Översminkade i konstiga färger, färgat hår (oftast rött), Second-hand kläder i olika gräsliga färgblandningar, kedjerökare, facebookberoende, skolkande, riktigt blåsta, besatta av Håkan Hellström och Kapten Röd, fula mobilskal, riktigt fula örhängen.
En av dom var inte blyg av sig då hon var riktigt vänsterdriven och kallade våran kvinnliga rektorn för kapitalisthora, en riktigt blåst tjej som senare hoppade av skolan pga nått strul med familjen.

I våran klass satt oftast alla WTare och snackade skit om ''estetarna'' men det tyckte jag var mer störande än att estetarna gick runt och gjorde det dom gjorde. Wtarna i min klass var inte så mycket bättre själv och var mest avundsjuka på dom av nån anledning, stank svett och snus gjorde dom också.

Tyckte mest synd om dom vilsna tonåringarna till hipsters som inte riktigt visste vad dom gjorde, som inte riktigt visste vem dom själva var fast dom trodde det. Kan inte säga att jag stör mig på dom, finns ju ganska schyssta esteter som är riktigt duktiga, men sen har vi ju dom hära....som inte är duktiga på nått, hipsters. Som jag mest tycker är tragiska...
Citera
2013-04-19, 01:27
Medlem
Haha sjukt många som, när dom börjar gymnasiet, blir hipster, vintage och estet-fanatiker! Man vill vara egen kallas det. I själva verket saknar de identitet och sluter sig till en grupp där alla ändå beter sig lika. Rätt komiskt! Senare slutar de upp med estet-stilen och finner sin riktiga identitet.

Sedan ska många ha en extrem vänsteråsikt också av någon sjuk anledning och verkligen vara pk så att det skriker om det.
Senast redigerad av wingsup 2013-04-19 kl. 01:32.
Citera
2013-04-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSabel
Jag hatar äckliga estet/fotografer som tror de är något när de går typ 2:an på gymnasiet.

1, De tror de är annorlunda men alla ser fan likadana ut, de säger exakt samma saker, alla runkar till sossepropaganda och slörpar rödvin, fastän de inte gillar det. De har alla exakt samma over-size ylletröja, exalt samma glasögon och exakt samma skor.

2, Alla reser alltid till samma ställen, Prag, London, Berlin och Paris...

3, Deras facebook är 100% överarbetad med massa bilder där de sitter i dunkla rum med en flaska rödvin.

Givna bilder är också, en extrem närbild, en bild när de gråter, en bild när de dricker eko-te/äckligt new age kaffe, dryga bilder på djur, dryga bilder på alla deras familjemedlemmar i konstigt ljus och bildbearbetning, flera bilder med bildtext som visar hur äckligt PK de är och hur äckligt vänster de är.

4, De kör sönder ord som åååh, kärlek, "fina människor", underbart.... osv....

5, De tror de är något om de har köpt något udda att äta, typ "#valnötter #vin #ost #mys #paris.

6, Dessa äckliga människor kan i mening bara gå och dö!!!!

Diskussion; Har ni mycket erfarenhet av dessa samhällets avskum? Vad tycker ni om dessa människor?

men dessa är inte hipsters, de är vanliga svenssons, en 18 åring vet knappast vad som är hippt... . Ordet hipster borde inte ens finnas. Dem försöker vara hippa fast de inte är det. Typ åka till Berlin för att besöka Berghain utan att ens ha koll på underground scenen.

Ni försöker placera alla medelklass bohemer i ett och samma fack. Kalla dem wannabe istället.

Jag bor på Nytorget i en 72kvm lägenhet och blir alltid lika förvånad när småbarn(du hörde rätt, småbarn) försöker göra stereotyper av allt de ser. kanske stämmer överens på vilsna södra latin kisar, men herregud... jag är snart 29 år.

"Hipsters" = försöker vara rätt i tid, lite som att veta vad som är inne innan det är inne.
"Esteter & kulturmänniskor etc" = Oftast samma form av konstintresse, musikintresse m.m under en väldigt lång tid, hipsters försöker vara de esteter/kulturella som för tillfälligt är hippast.
Just nu är väl underground techno-scenen hippast bland de lite äldre (23-35)
Citera
2013-04-25, 15:57
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Väldigt få utav de "normala" och "esteterna" passade in i det dem försökte vara, jag har träffat de som faktiskt är "esteter" alt "normala" helt genuint, men en majoritet försöker bara passa in.
Jag tror detta är pudelns kärna (konstigt uttryck, förresten). Det handlar om folk som försöker fejka sig till något "genuint", "äkta", istället för att vara sig själv. Det blir så långt från genuint och äkta som man kan komma; en total avsaknad av faktisk substans under ytan.

Halvt OT: Ordet "trendigt" är för mig närmast ett skällsord, eftersom det i mina öron handlar endast om yta.
Citera
2013-06-21, 02:44
Medlem
knickedickens avatar
Men väx upp en aning och sluta fatta alla "livsavgörande" beslut utifrån en fjantig jävla stil som folk lägger sig till med. Jag kräktes lite när jag läste den här tråden.
Citera
2013-06-21, 07:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Men väx upp en aning och sluta fatta alla "livsavgörande" beslut utifrån en fjantig jävla stil som folk lägger sig till med. Jag kräktes lite när jag läste den här tråden.

Kräks också lite över att forumdelen heter "subkulturer och socioekonomiska livsstilar". Det blir aningen pompöst när den bara består av trådar av gymnasister som hatar (!) hur någon klasskompis klär sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in