Citat:
Ursprungligen postat av
ToZon
Man måste hålla isär Bodsvedjan och Sävast.
Sävast friluftområde ligger söder om åbergsfortet och dit når inte åbergsmasten.
Bodsvedjan täcks av åbergsmasten och det finns även en 3G/4G mast vid bilprovningen strax öster torpgärdsleden.
Löpslinorna går ihop från Bodsvedjan och Sävast, bodsvedjans byggdes först och kompletterades senare men sävast då området byggdes 75-82.
Slingan underhölls en gång i tiden av försvarsmakten och jag tror den kallades a8'a slingan, startade vid gamla a8 och slutade även där (garnisonshistorik).
Om 18.40 signalen tagits emot av sävastklinten då befinner sig inte mobilen i Bodsvedjan det är jag helt säker på. (radioskugga)
1) Låt oss anta att VB hade en smartphone + tillhörande abg.
99% av alla människor jag känner(och jag känner en hel del duktiga människor i telekombranchen) har inte gått in i sin telefons inställningar och explicit stängt av sin 3G-mottagning, vilket gör att jag inte heller tror VB hade gjort så. Anledningen till varför jag gör det är enkel. Jag pratar oftast i mobiltelefonenen och oftast när jag kör bil - mer än vad jag använder mobila datatjänster som kräver bandbredd, exempelvis facebook, spotify etc. etc. som alla kids idag med en smartphone använder sig av. Eftersom 3G har en ytterst begränsad räckvidd, ca 3-4 km, jämfört med 2G(gsm) eller 2,5G(gprs/edge) som har en räckvidd på 30-60 km, så blir samtalen betydligt stabilare eftersom a) Mobilen kommer inte byta basstation lika ofta och b) Vissa tidiga 3G antenner hade en förmåga att "klippa" samtal samt c) 3G näten idag är överbelastade. Dvs sannorlikheten att ett samtal avbryts medan man pratar i 2-2,5G är nästan lika med noll.
2) Med all sannorlikhet hade VB alltså sin 3G påslagen och eftersom vi uttryckligen vet att det sista spåret efter VB är en signal från hennes telefon som fångats av en av telemast vid
Sävastklinten. Blir slutsatsen att:
VB har alltså befunnit sig inom en radie av 3-4 km från Telias mast på Sävastklinten, dvs i terrängen söder om Åberget mot Sävast, mellan älven och väg 95 eller möjligtvis mot gruvberget till.
Du har helt rätt - hade VB befunnit sig i området kring Bodsvedjan, hade hon isåfall med all sannorlikhet blivit uppkopplad mot någon av 3G-masterna norr om Åberget(Det finns som sagt några stycken möjliga där men pratar vi nu Bodsvedjan är det mest troligt masten du benämner Åbergsmasten som ligger norr Åberget i en svacka som i googlemaps kartan är felaktigt benämd 2G-mast).