2013-06-19, 19:34
Medlem
aisha51s avatar
Har lagt ut en liten tvåa på blocket i min hemkommun, inte speciellt dyr.
Nu har ett par sagt att de vill köpa den och jag har fått dem godkända av föreningen men de vill inte betala pengarna innan ägarbytet är registrerat. Om de sen inte betalar innan augusti, vad händer då?
Är lägenheten deras eller?
Kostar det mycket att gå till domstol och vem betalar månadshyran efter augusti?
Citera
2013-06-19, 19:37
Medlem
De kan lägga pengarna i deposition hos bank/juridisk person under tiden som ägandebytet sker.
När de har fått ägandebeviset så får du pengarna - dvs de har inte möjlighet att vägra betala ut dina pengar då de ligger i deposition, alternativt att du inte kan vägra skriva över lägenheten och sticka med pengarna.

"The money's in escrow" har du förmodligen hört på TV någon gång, vilket är det jag talar om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Escrow
Citera
2013-06-19, 20:22
Medlem
aisha51s avatar
Tack för svaret. Jag undrar mest vad som händer om de inte alls betalar. Vem äger lägenheten då och vem ska betala hyran?
Citera
2013-06-19, 20:29
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
[...]vem ska betala hyran?
Ingen, eftersom det är en bostadsrätt.
Citera
2013-06-19, 20:41
Medlem
Energiknippes avatar
Vi gjorde upp affären på banken när jag sålde min. Priset var över 1 MSEK varpå den nya ägaren behövde låna. banken behövde en säkerhet varpå allt föll sig naturligt.

Jag googlade fram ett ägarbytekontrakt och saken var biff. Han fick nycklarna när pengarna var på mitt konto.
Citera
2013-06-19, 20:45
Medlem
aisha51s avatar
Vad händer om de inte betalar och det går till augusti utan betalning och jag har kvar nycklarna? Kontraktet är påskrivet, jag har nycklarna. Är lägenheten min eller deras?
Citera
2013-06-19, 20:48
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Vad händer om de inte betalar och det går till augusti utan betalning och jag har kvar nycklarna? Kontraktet är påskrivet, jag har nycklarna. Är lägenheten min eller deras?

Varför i hela fridens namn skulle du skriva på något innan du har pengar i din hand, alternativt att dom har en tredje part som håller i pengarna?
Citera
2013-06-20, 06:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Har lagt ut en liten tvåa på blocket i min hemkommun, inte speciellt dyr.
Nu har ett par sagt att de vill köpa den och jag har fått dem godkända av föreningen men de vill inte betala pengarna innan ägarbytet är registrerat. Om de sen inte betalar innan augusti, vad händer då?
Är lägenheten deras eller?
Kostar det mycket att gå till domstol och vem betalar månadshyran efter augusti?

Citat:

Vi måste reda ut några begrepp, jag antar att du med "föreningen" menar en bostadsrättsförening, förkortas BRF.

Det du kallar "lägenheten" är egentligen bostadsrätten till lägenhet nr xxx i BRF Yyyy, Det framgår inte entydigt av din text om det är du som äger bostadsrätten, men vi utgår från att du äger bostadsrätten. Du äger inte själva lägenheten, du äger rätten att bo i den, det är den rätten du säljer, i dagligt tal säger man "min lägenhet" men den korrekta termen är "min bostadsrätt".

Vad menar du med kontraktet? I början av inlägget skriver du "Nu har ett par sagt att de vill köpa den". Finns det, i nuläget, ett undertecknat överlåtelseavtal/köpekontrakt? Vad står det i avtalet om köpeskillingens erläggande? Dvs när skall köparen betala, enligt avtalet? Exakt vad menar köparen med " innan ägarbytet är registrerat"?

Ett generellt råd är, att säljaren skall absolut inte, under några som helst förhållanden låta köparen ta bostadsrätten i sin besittning, innan hela köpeskillingen är betald.

Dvs, i dagligt tal, låt absolut inte någon flytta in i din lägenhet innan du har fått betalt och lämna under inga omständigheter ut några nycklar. Det kan bli en lång och kostsam process att få köparen avhyst om han inte betalar. Det hjälper inte att köparen blir skadeståndsskyldig om han saknar tillgångar.

Paret som vill köpa, kallar vi för köparen. Dig kallar vi säljaren.

Det du kallar hyra heter egentligen avgift.

Vad menar du när du skriver "augusti"? Är det tänkt att köparen skall tillträda bostadsrätten i augusti? Vilket datum? Även klockslag kan anges, oftast kl 12 på dagen. Detta datum kallas tillträdesdag.

Jag tror att du behöver sakkunnig hjälp med hela affären, kontakta några lokala fastighetsmäklare, fråga vad det kostar om du vill ha hjälp med en kontraktsskrivning. Kostnaden är en avdragsgill försäljningskostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorum
De kan lägga pengarna i deposition hos bank/juridisk person under tiden som ägandebytet sker.
När de har fått ägandebeviset så får du pengarna - dvs de har inte möjlighet att vägra betala ut dina pengar då de ligger i deposition, alternativt att du inte kan vägra skriva över lägenheten och sticka med pengarna.

"The money's in escrow" har du förmodligen hört på TV någon gång, vilket är det jag talar om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Escrow

"förmodligen hört på TV någon gång"

Trams! Amerikanska filmer har ingenting med Svensk verklighet att göra, i Sverige gäller svenska lagar och regler. Skriv inte om saker som du inte begriper, du vet inte vad en juridisk person är.
Citera
2013-06-20, 07:12
Medlem
Du måste ju ha en handpenning, först och främst.
10% brukar det vanligtvis vara, för att täcka dina kostnader att hitta ny köpare.
Om dom av någon anledning skulle backa om köpet.

Är det t.ex en HSB-förening kontaktar du dom och ber att få ett
överlåtelsekontrakt utskickat, sedan överför/betalar köparen
bostadsrätten och får då nycklarna samt så skickar du/ni pappret in till HSB.

Är det en fristående förening kontaktar du någon i styrelsen, så hjälper dom dig.

Att kontakta någon jurist eller liknande känns som bortkastade pengar i detta läge.
Men om köparen vill det, låt dom göra det och betala för det själva.

Och som den kloke sa tidigare ovanför: Lämna för guds skull inte ut
några nycklar innan du har fått full betalning.

Enkelt, helt enkelt.
Senast redigerad av UltraMind 2013-06-20 kl. 07:15.
Citera
2013-06-20, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det du kallar "lägenheten" är egentligen bostadsrätten till lägenhet nr xxx i BRF Yyyy, Det framgår inte entydigt av din text om det är du som äger bostadsrätten, men vi utgår från att du äger bostadsrätten. Du äger inte själva lägenheten, du äger rätten att bo i den, det är den rätten du säljer, i dagligt tal säger man "min lägenhet" men den korrekta termen är "min bostadsrätt".

Det stämmer att man inte äger "sin" lägenhet men man äger en andel i bostadsrättsföreningen. Är andelen på säg 3% så äger man 3% av alla lägenheterna och gemensamma utrymmen.

Det är ungefär som om 4 personer startar ett aktiebolag och köper ett hus med 4 rum i och sedan avtalar om att var och en får ett rum. Varje person äger ju 25% av huset men inte just rummet de bor i.

När man köper en andel i en bostadsrättsföreningen så köper man en del av huset/husen OCH rätten att bo i just "sin" lägenhet.
Citera
2013-06-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

"förmodligen hört på TV någon gång"

Trams! Amerikanska filmer har ingenting med Svensk verklighet att göra, i Sverige gäller svenska lagar och regler. Skriv inte om saker som du inte begriper, du vet inte vad en juridisk person är.

Det är inte trams när det är ett fungerande tillvägagångssätt.
Hur som helst, onödigt av dig att vara sådär allmänt förpestande bara för att du tror dig veta allt om detta ämne.

Kram.
Citera
2013-06-20, 18:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorum
Det är inte trams när det är ett fungerande tillvägagångssätt.
Hur som helst, onödigt av dig att vara sådär allmänt förpestande bara för att du tror dig veta allt om detta ämne.

Kram.

Till skillnad från dig, vet jag en del om detta ämne, Kan du förklara vad du menar med juridisk person?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in