Jag röstade på moderaterna senast och bokstavligen avskydde sd när dem intog riksdagen 2010. Skämdes att vi hade fått in "rasister" som ville ha ett vitt Sverige och som ville sätta alla invandrare på ett flyg tillbaka. Det var den bilden jag hade och säkert många andra.
Självklart blev man lite nyfiken på sd, man ville se hur idioterna resonerade. Snabbt insåg man att något är en smula fel när man faktiskt hörde sd. Jag hade förväntat mig ett riktigt hat i retoriken mot invandrare. Men man hörde något annat. Man hade förväntat sig något helt annat efter alla demonstrationer efter valet där man ville kasta ut sd:are ur landet och alla som grät och bekymrade över situationen. Men icke!
Jag blev till en början sd neutral och då la jag anspråk på att sd mycket väl kan få 10-12% i nästa val. Folk skrattade åt det. Men i dagsläget är det där dem ligger. Jag är helt säker på det, om inte mer, kanske 13-15% i dagsläget.
Vad grundar jag det på?
För det första: Efter valet 2010 var det bokstavligen ingen som jag kom i kontakt med som öppet sade sig sympatisera med sd. Nej det var enbart hat. Hatet försvann efter cirka 8 månader. Nu var det ovanligt att man hörde någon säga "nej sd är äckliga rasister".
Om jag hoppar över månader och år fram tills idag är det en helt annan ton. Människor jag aldrig någonsin trodde skulle sympatisera med sd gör det nu öppet. Inte jätte många, men dem finns.
Min poäng är att fler och fler numera öppet vågar visa sin sympati. Men svenskar är fortfarande relativt konflikträdda av sig, det är fakta. Att tonen i allmänhet har blivit positivare kring sd, måste tyda på att det finns massvis med människor som numera sympatiserar med sd. Men som inte vågar visa det. Vad finns det för annan förklaring? Jag minns efter valet att man pratade skit om människor man fick höra hade röstat på sd. Man sa "shit, den där Per, är han rasist alltså?". Den jargongen existerar inte mer, i alla fall inte i min umgängeskrets som är stor.
Som det ser ut idag kommer jag missnöjesrösta på sd, för att visa dem andra partierna och framförallt moderaterna att samhället är på väg i fel riktning. Jag avskyr att moderaterna ens kompromissar med miljönissarna som växt upp på Söder där problem inte existerar. Jag avskyr retoriken numera där man pratar runt allt med massa toma ord. Nej, det krävs mycket nu, mycket att bevisa för att jag ska ändra mig tills nästa val.
Nu, vad jag tror att sd kommer att få i nästa val. NU kommer säkert folk att skratta igen. Men jag är
övertygad om att det blir 14-20%. Dessa opinionsundersökningar visar endast att flera nu vågar säga rakt ut att man sympatiserar med sd. I telefonundersökningar har folk fortfarande svårt att säga det rätt ut till den som ringer (konflikträdsla). Man tror att den personen som vanligtvis bara vill göra så många intervjuer som möjligt kommer att döma en och jag tror att merparten finns i den gruppen. Därför kan man förvänta sig en hög siffra i nästa val.
Tack för att ni läste och hoppas ni fann det intressant!