2013-06-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Chockeffekten har nog redan infunnit sig. Tre års systematisk hjärntvätt av sjuklövern och media har inte fungerat. SD har kvar sina gamla väljare, och nya har tillkommit. Och så kommer det fortsätta.

Jag har hört Reinfeldt, Lööf, Löfvén och Ullenhaag, med fler, allihop använda "Åkesson menar att det är invandrarnas fel", trots att han aldrig någonsin har sagt det. Dom har använt den meningen flitigt och ofta i debatter det senaste året för att hjärntvätta väljarna, och misslyckats totalt. Man har kommit överens internt om olika indoktrinerings-tekniker, men ingenting fungerar.

"Järnrörsskandalen" har man också kört med, och det har skitit sig totalt.

Kort och gott för att det Åkesson säger är sakligt och faktabaserat. Han har sagt samma sak hela tiden ända sedan 2010, och folk börjar inse att det faktiskt stämmer.

Jag tippar på 15% i valet nästa år. Kanske dubbelt så mycket 2018. Sverige håller på att vakna.

Tittar man på status, och antar en linjär utveckling och extrapolerar så kommer man väl inte riktigt så högt? Inte vad jag kan se iaf.
Men, jag hoppas innerligt att jag har fel och det blir en valnatt som skälver grundvalarna i hela riket, får Jan Guillou med co att sätta rödvinet i halsen och fly hals över huvud tillbaka till Moskva.

EDIT: Ja,jag är medveten om vissa opinionsinstituts minst sagt tveksamma rapporter, och SD med hög sannolihet landar på ett valresultat högre än genomsnittet.
Dock är trenden det intressanta på status, sen får man givetvis räkna på någon slags bias.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-06-19 kl. 19:59.
2013-06-19, 20:06
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt

Tack för att ni läste och hoppas ni fann det intressant!

Tack för ditt inlägg och välkommen till den sverigevänliga rörelsen, Sveriges snabbast växande folkrörelse

Har vi Sentio i dagarna eller kanske semesteruppehåll?
2013-06-19, 20:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag röstade på moderaterna senast och bokstavligen avskydde sd när dem intog riksdagen 2010. Skämdes att vi hade fått in "rasister" som ville ha ett vitt Sverige och som ville sätta alla invandrare på ett flyg tillbaka. Det var den bilden jag hade och säkert många andra.

Självklart blev man lite nyfiken på sd, man ville se hur idioterna resonerade. Snabbt insåg man att något är en smula fel när man faktiskt hörde sd. Jag hade förväntat mig ett riktigt hat i retoriken mot invandrare. Men man hörde något annat. Man hade förväntat sig något helt annat efter alla demonstrationer efter valet där man ville kasta ut sd:are ur landet och alla som grät och bekymrade över situationen. Men icke!

Jag blev till en början sd neutral och då la jag anspråk på att sd mycket väl kan få 10-12% i nästa val. Folk skrattade åt det. Men i dagsläget är det där dem ligger. Jag är helt säker på det, om inte mer, kanske 13-15% i dagsläget.

Vad grundar jag det på?

För det första: Efter valet 2010 var det bokstavligen ingen som jag kom i kontakt med som öppet sade sig sympatisera med sd. Nej det var enbart hat. Hatet försvann efter cirka 8 månader. Nu var det ovanligt att man hörde någon säga "nej sd är äckliga rasister".

Om jag hoppar över månader och år fram tills idag är det en helt annan ton. Människor jag aldrig någonsin trodde skulle sympatisera med sd gör det nu öppet. Inte jätte många, men dem finns.
Min poäng är att fler och fler numera öppet vågar visa sin sympati. Men svenskar är fortfarande relativt konflikträdda av sig, det är fakta. Att tonen i allmänhet har blivit positivare kring sd, måste tyda på att det finns massvis med människor som numera sympatiserar med sd. Men som inte vågar visa det. Vad finns det för annan förklaring? Jag minns efter valet att man pratade skit om människor man fick höra hade röstat på sd. Man sa "shit, den där Per, är han rasist alltså?". Den jargongen existerar inte mer, i alla fall inte i min umgängeskrets som är stor.

Som det ser ut idag kommer jag missnöjesrösta på sd, för att visa dem andra partierna och framförallt moderaterna att samhället är på väg i fel riktning. Jag avskyr att moderaterna ens kompromissar med miljönissarna som växt upp på Söder där problem inte existerar. Jag avskyr retoriken numera där man pratar runt allt med massa toma ord. Nej, det krävs mycket nu, mycket att bevisa för att jag ska ändra mig tills nästa val.

Nu, vad jag tror att sd kommer att få i nästa val. NU kommer säkert folk att skratta igen. Men jag är övertygad om att det blir 14-20%. Dessa opinionsundersökningar visar endast att flera nu vågar säga rakt ut att man sympatiserar med sd. I telefonundersökningar har folk fortfarande svårt att säga det rätt ut till den som ringer (konflikträdsla). Man tror att den personen som vanligtvis bara vill göra så många intervjuer som möjligt kommer att döma en och jag tror att merparten finns i den gruppen. Därför kan man förvänta sig en hög siffra i nästa val.

Väl skrivet ! Jag instämmer till 98 %, Mp är en jävla böld i det politiska livet.
2013-06-19, 20:57
Medlem
2big4yous avatar
"Ja tack till SD i Riksdagen" har nu passerat 58000 gilla.
2013-06-19, 21:09
Medlem
Citat:
Jag röstade på moderaterna senast och bokstavligen avskydde sd när dem intog riksdagen 2010. Skämdes att vi hade fått in "rasister" som ville ha ett vitt Sverige och som ville sätta alla invandrare på ett flyg tillbaka. Det var den bilden jag hade och säkert många andra.

Självklart blev man lite nyfiken på sd, man ville se hur idioterna resonerade. Snabbt insåg man att något är en smula fel när man faktiskt hörde sd. Jag hade förväntat mig ett riktigt hat i retoriken mot invandrare. Men man hörde något annat. Man hade förväntat sig något helt annat efter alla demonstrationer efter valet där man ville kasta ut sd:are ur landet och alla som grät och bekymrade över situationen. Men icke!

Jag blev till en början sd neutral och då la jag anspråk på att sd mycket väl kan få 10-12% i nästa val. Folk skrattade åt det. Men i dagsläget är det där dem ligger. Jag är helt säker på det, om inte mer, kanske 13-15% i dagsläget.

Vad grundar jag det på?

För det första: Efter valet 2010 var det bokstavligen ingen som jag kom i kontakt med som öppet sade sig sympatisera med sd. Nej det var enbart hat. Hatet försvann efter cirka 8 månader. Nu var det ovanligt att man hörde någon säga "nej sd är äckliga rasister".

Om jag hoppar över månader och år fram tills idag är det en helt annan ton. Människor jag aldrig någonsin trodde skulle sympatisera med sd gör det nu öppet. Inte jätte många, men dem finns.
Min poäng är att fler och fler numera öppet vågar visa sin sympati. Men svenskar är fortfarande relativt konflikträdda av sig, det är fakta. Att tonen i allmänhet har blivit positivare kring sd, måste tyda på att det finns massvis med människor som numera sympatiserar med sd. Men som inte vågar visa det. Vad finns det för annan förklaring? Jag minns efter valet att man pratade skit om människor man fick höra hade röstat på sd. Man sa "shit, den där Per, är han rasist alltså?". Den jargongen existerar inte mer, i alla fall inte i min umgängeskrets som är stor.

Som det ser ut idag kommer jag missnöjesrösta på sd, för att visa dem andra partierna och framförallt moderaterna att samhället är på väg i fel riktning. Jag avskyr att moderaterna ens kompromissar med miljönissarna som växt upp på Söder där problem inte existerar. Jag avskyr retoriken numera där man pratar runt allt med massa toma ord. Nej, det krävs mycket nu, mycket att bevisa för att jag ska ändra mig tills nästa val.

Nu, vad jag tror att sd kommer att få i nästa val. NU kommer säkert folk att skratta igen. Men jag är övertygad om att det blir 14-20%. Dessa opinionsundersökningar visar endast att flera nu vågar säga rakt ut att man sympatiserar med sd. I telefonundersökningar har folk fortfarande svårt att säga det rätt ut till den som ringer (konflikträdsla). Man tror att den personen som vanligtvis bara vill göra så många intervjuer som möjligt kommer att döma en och jag tror att merparten finns i den gruppen. Därför kan man förvänta sig en hög siffra i nästa val.

Problemet är ju att det är ärthjärnor som öppet sympatiserar med SD. Kommunala företrädare är ju inte de skarpaste, de kommer att sänka SD i längden.
2013-06-19, 21:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Problemet är ju att det är ärthjärnor som öppet sympatiserar med SD. Kommunala företrädare är ju inte de skarpaste, de kommer att sänka SD i längden.

De har inte gjort det under tre riksdagsår, så varför senare? Och SD har suttit 5 - 10 år i många kommuner - och någon sänkning har inte förmärkts.

"Ärthjärna" är f ö ett högst relativt begrepp.
2013-06-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De har inte gjort det under tre riksdagsår, så varför senare? Och SD har suttit 5 - 10 år i många kommuner - och någon sänkning har inte förmärkts.

"Ärthjärna" är f ö ett högst relativt begrepp.
För att de som röstat på dem vill att de ska göra något också, hälften av platserna tomma ger ju inget bra intryck. Man kan inte skylla på nybörjarmisstag hur länge som helst.
2013-06-19, 21:35
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
För att de som röstat på dem vill att de ska göra något också, hälften av platserna tomma ger ju inget bra intryck. Man kan inte skylla på nybörjarmisstag hur länge som helst.
Du röstar inte på SD. Du vet inte hur en SD-väljare tänker. Tvivlar på att du öht träffat någon som röstar på SD. Du rör dig inte där de finns. Du har aldrig i ditt liv varit på en riktig, icke skattefinansierad arbetsplats där SD-väljarna finns.Sluta tramsa!
2013-06-19, 21:47
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladugardsdorr
Bara en marginell ökning lär ge oss gråtande SSU:are och barnsliga vänsterledare på valnatten, men då en fördubbling inte är omöjlig så kan vi nog räkna med ett jävla liv veckorna efter valnatten.
Ja vem minns inte veckorna efter valet senast och hur media i sin besvikelse över valresultatet gick helt bananas och verkligen tokhetsade mot allt vad SD hette. Det var en ren uppvisning i demokratiförakt mot det nya valresultatet. Äckelmedia med kvällstidningarna och SVT/SR i spetsen visade verkligen sitt rätta ansikte där och då.

Låt oss hoppas på att äckelmedia får anledning att gå loss i nya utfall efter nästa val.
Senast redigerad av Kloss 2013-06-19 kl. 21:50.
2013-06-19, 21:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag är av uppfattningen att det är ungefär 15% som är tomma. Skälen är väl huvudsakligen tre: Olämpliga personer, högre popularitet än det fanns kandidater samt hot/trakasserier från vänstern.

Detta är inget som hindrar folk från att rösta på SD i riksdagsvalet.
2013-06-19, 22:13
Medlem
Citat:

Vad grundar jag det på?

Jag kunde skrivit ovanstående, förutom att jag röstade S 2010 :-) Men jag var också förtvivlad över att SD kom in i riksdagen. Sen började jag faktiskt läsa och lyssna på vad de själv sa, inte vad andra sa att de sa. STOR skillnad! Jag har helt plötsligt blivit jätteintresserad av politik, har aldrig brytt mig tidigare.

Och jag instämmer, jag missnöjesröstar också på SD och det kommer krävas mycket innan jag går tillbaka till något parti inom 7-klövern. Jag sympatiserar med SD i migrations, försvars och kriminalpolitik. Plus att jag tycker vi ska gå ur EU. Jag räknar dock kallt med att SD inte ska få egen majoritet, för mitt förtroende för dem i ekonomiska och välfärdsfrågor är inte så stort.
2013-06-19, 23:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Hälften av SD's platser är väl inte tomma? Men SD har problem med tomma kommunalplatser och det beror i huvudsak på att folk inte vågar ställa upp för SD, som medieklimatet ser ut. Om man tittar på medlemmar i partiet, eller medlemmar på Facebook-gruppen så har ju SD väldigt många representanter.

Men det är en annan sak att vara modig nog att våga ställa upp som offentlig politiker för SD, då riskerar man skarpt att få en tegelsten genom rutan när som helst, eller bildäcken skurna. Inte alla kan ta den risken, de har familj och barn att tänka på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in