2013-06-19, 09:28
Medlem
Hejsan min granne har en katt som är ca 10 månader och han berättade att han ska försöka hitta någon som vill ta hand om katten annars ska han avliva den. Får man avliva en katt hos veterinär för man tröttnat på den?
Citera
2013-06-19, 09:32
Bannlyst
Ja, det får man. Jag föder upp katter och avlivar dom för skojs skull.
Citera
2013-06-19, 09:46
Medlem
Dj-mEros avatar
Hos vetrinär? Hade 2 katter förut en tog jag i en sopsäck med hagelbössan och den andra med salongsgeväret.
Citera
2013-06-19, 10:02
Medlem
ja det kan man göra. Kostar ca 600:- för att avliva dem.

Ett annat alternativ är att skänka bort dem till ett katthem. Kattungar går åt som smör.
Eller sätta ut en annons på Blocket för 0:- och en söt bild
Citera
2013-06-19, 10:08
Medlem
Hoppas verkligen att din granne inte har några barn! För jag tror inte man har någon ångerrätt på BB
Citera
2013-06-19, 10:34
Medlem
Forbliranonyms avatar
Klart man får, antingen lämnar han in den till en klinik som gör det annars hagebössan eller yxan.
Citera
2013-06-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Hoppas verkligen att din granne inte har några barn! För jag tror inte man har någon ångerrätt på BB
Precis det finns mycket oansvarigt folk!
Skaffar man barn ska man tänka lite mer än bara 1 gång eller 2. Desamma gäller djur! Tyvärr finns det just löst folk som inte tänker alls.
Citera
2013-06-19, 10:55
Medlem
Biotopes avatar
Jag kan ta den om han bor i sthlm, dumt att avliva ett djur för man har tröttnat..
Citera
2013-06-19, 10:56
Medlem
Just katt verkar inte folk bry sig ett skit om men jag tycker man ska visa upp intyg på att man är allergisk eller andra skäl för att få avliva hos veterinär och att man pratat med alla katthem tex..
Citera
2013-06-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Just katt verkar inte folk bry sig ett skit om men jag tycker man ska visa upp intyg på att man är allergisk eller andra skäl för att få avliva hos veterinär och att man pratat med alla katthem tex..

Du måste då har blivit tappad när du var liten..... Om det skulle vara hårdare krav för att kunna avliva katter så tar nog folk det hellre i egna händer. Vilket kan innebära att katterna lider ännu mer tack vare okunnighet om hur man faktiskt tar död på en katt, din dumma j*vel

OnT Seriöst? Det är hans katt och han tar väll sina egna beslut, men lite dåligt är det att bara köpa en och sen döda den några månader senare. Kan bara hoppas att han inte "impuls köper" husdjur igen
Citera
2013-06-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trexon
Du måste då har blivit tappad när du var liten..... Om det skulle vara hårdare krav för att kunna avliva katter så tar nog folk det hellre i egna händer. Vilket kan innebära att katterna lider ännu mer tack vare okunnighet om hur man faktiskt tar död på en katt, din dumma j*vel

OnT Seriöst? Det är hans katt och han tar väll sina egna beslut, men lite dåligt är det att bara köpa en och sen döda den några månader senare. Kan bara hoppas att han inte "impuls köper" husdjur igen

Är det för mycket begärt av folk att dom ska ta sitt jävla ansvar när dom bestämmer sig för att åka och köpa ett djur?Har man inget bra skäl för att avliva tycker jag det är fel då borde man få böter eller få betala någon annan för att ta hand om det.Dåkanske folk slutar köpa djur för dom e söta och sen skiter i dom när dom vuxit upp.

Din efterblivna apa
Citera
2013-06-19, 12:08
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Är det för mycket begärt av folk att dom ska ta sitt jävla ansvar när dom bestämmer sig för att åka och köpa ett djur?Har man inget bra skäl för att avliva tycker jag det är fel då borde man få böter eller få betala någon annan för att ta hand om det.Dåkanske folk slutar köpa djur för dom e söta och sen skiter i dom när dom vuxit upp.

Din efterblivna apa

Visst kan man tycka att folk borde ta mer ansvar. Dock är ditt förslag med intyg inget vidare då det för det första skulle bli precis som trexon säger att alla skulle börja banka ihjäl katter hemma på tomten. Sen måste man sätta saker i perspektiv, det avlivas ju sjukt mycket katter dagligen dränkta i potatissäckar eller skjutna med hagelbrakaren.

Men visst man ska tänka efter när man köper en katt. Om jag hade en katt och min livssituation förändrats och jag inte orkade ha en katt hade jag inte tvekat på att avliva den ifall ingen ville ha den. Och det hade jag nog inte åkt till veterinären för att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in